Verena Kast

Syndrom opuszczonego gniazda - poszukiwanie na nowo własnej tożsamości

Kategoria  rodzina, rodzice

Wydawnictwo Jedność
Cena 16.80 zł
ISBN 83-7224-731-5
95 stron
format 150x220 mm
oprawa miękka
Kielce 2003 r.
waga 0.010 kg
nr kat. Rhema 10473
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Przejmujący smutek i bezsilna złość, czułość i nadzieja na przyszłość, zawód i zrozumienie nieodłączne bliskiemu związkowi - w procesie odchodzenia dzieci z domu mieszają się różne: tak pozytywne, jak i negatywne uczucia. Dla rodziców i ich dorastających pociech głównym zadaniem jest w tym okresie nauczenie się wzajemnego opuszczania, aby odnaleźć się w nowej sytuacji, zbudować nowe relacje w rodzinie, a przede wszystkim, by stworzyć na nowo własną tożsamość, warunkującą i akceptującą te zmiany.
Verena Kast, znana psychoterapeutka specjalizująca się w psychologii głębi, przedstawia fazy i szansę tego nieuchronnego procesu. Pokazuje, w jaki sposób ów przełom może być owocnie wykorzystany dla kształtowania siebie, dla samorealizacji. Budzi w nas nowe pomysły na satysfakcjonujące życie.


Spis treści

Spis treści
Wstęp
Zgadzanie się i pozostawianie
Procesy związane z zostawianiem
Fazy opuszczania i pożegnania
Proces smutku
Różne fazy
Różnica pomiędzy smutkiem a depresją
Smutek w procesie opuszczania
- pewien etap życia kończy się
W jaki sposób młodzież odchodzi od rodziców
Pominięte opuszczanie
Przykład Gerdy
Proces zmiany
Trudności w znalezieniu nowej tożsamości
Znaczenie tożsamości
Od zapożyczonej do autonomicznej tożsamości
Konfrontacja z matką
Odłączenie się córek od matek
Praca nad opuszczaniem, gdy praca
nad smutkiem wydaje się być niemożliwa


Wstęp


Proces opuszczania domu rodzinnego przez dorastające dzieci można znosić lepiej, można poświęcić mu większą uwagę i bardziej świadomie pożegnać się z dziećmi.
Możliwe jest uniknięcie wielkiego cierpienia w tej i tak bolesnej fazie życia. Książka ta powstała w wyniku przemyśleń i doświadczeń, i mam nadzieję, że będzie pomocna w lepszym zrozumieniu tego specyficznego okresu smutku i łagodniejszym przejściu przez niego. Niniejsze opracowanie czerpie z przeżyć ludzi dotkniętych tym problemem, który - w mniejszym lub większym stopniu - dotyczy niemal nas wszystkich.
Dziękuję serdecznie przede wszystkim kobietom, które pozwoliły mi ukazać ich ciernistą drogę związaną z opuszczaniem domu przez dzieci, za gotowość przedstawienia swoich doświadczeń publicznie.
Bardzo jestem wdzięczna mojej córce, Renacie, za zaangażowanie i wytrwałość w przygotowaniu końcowej wersji tej książki.
Verena Kast
St. Gallen, jesień 1990


Fragment tekstu

(...)
Zgadzanie się i pozostawianie
"Czy problemy związane z opuszczaniem domu przez dzieci są problemami kobiet?" Takie pytanie na ogół pojawia się w publikacjach poświęconych tej tematyce. "W pewnym sensie tak" - brzmi odpowiedź. "Mężczyźni radzą sobie z takimi sytuacjami dużo lepiej. Bardziej są pochłonięci życiem zawodowym, mniej czasu poświęcają swoim dzieciom".
Ogólnie znany jest problem matek, które oddają się wyłącznie wychowywaniu dzieci. Zwykle przeżywają one duże trudności w związku z opuszczeniem domu przez dzieci. Tracą wtedy sens życia. Reaguj ą bardziej depresyjnie na odejście swych pociech, niż kobiety, które realizowały się także poza macierzyństwem. Opuszczanie domu przez dzieci to problem. Rodzą się wątpliwości: Czy pojawia się on dlatego, że kobiety nie mają żadnego zawodu, innej ważnej treści życia? A co z matkami, które wykonuj ą zajmujący zawód, a mimo to boleśnie przeżywają rozstanie z dziećmi? Co z mężczyznami, którzy tak samo bardzo cierpią, kiedy dzieci wychodzą z domu?
Zatem problem związany z opuszczaniem domu przez dorastające dzieci dotyczy nie tylko kobiet. Ponieważ to jednak matki z reguły całkowicie poświęcają się relacjom ze swoimi dziećmi, to wygaśnięcie tego zaangażowania związane z ich odejściem staje się centralnym konfliktem, który może prowadzić do kryzysów i w końcu do powstania zupełnie nowych jakości.
Wciąż musimy się angażować i wciąż na nowo pozostawiać to, w co zaangażowaliśmy się. Jest to trudne. Musimy nauczyć się tak pozostawiać rzeczy, by nie czuć się okradzionym, by mieć odwagę znów się zaangażować, chociaż wiemy, że ono będzie wymagało również umiejętności pozostawienia rzeczy.


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału:
Loslassen und sich selber finden Die Ablosung von den Kindern

Copyright Verlag Herder Freiburg im Breisgau 1991
Copyright for the Polish edition
by Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2003

Tłumaczenie tekstu
Aneta Ciuła

Redakcja i korekta
Justyna Żukowska

Redakcja techniczna
Marcin Satro

Projekt okładki
Justyna Kułaga-Wytrych

ISBN 83-7224-731-5

Wydawnictwo JEDNOŚĆ
25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4
Redakcja: tel. (0-41) 368-11-10
Dział sprzedaży: tel.(0-41) 344-98-63
www.jednosc.com.pl
e-mail: jednosc@jednosc.com.pl







Inne książki tego autora



Każde dziecko może nauczyć się reguł (książka)
Annette Kast-Zahn
Wydawnictwo Media Rodzina
32.00 zł






Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania