A. Rynio, K. Stępień (red.)
Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI w.
Kategoria popularnonaukoweSERVIRE VERITATI-
Najniższa cena z 30 dni przed promocją 18.90 zł
ISBN 978-83-7702-106-4
230 stron
format 145x205x13 mm
oprawa miękka
wydane Lublin 2010
w sprzedaży od 19.02.2013
waga 0.304 kg
nr kat. Rhema 39206
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Dodaj do koszykaPokaż koszyk
Notka
Książka "Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku" gromadzi materiały z dwóch niezwykle owocnych spotkań nauczycieli i wychowawców. Pierwszym z nich była VIII Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli i Wychowawców, zorganizowana 14 III 2009 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II przez Fundację Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej oraz Instytut Pedagogiki KUL. Drugim było sympozjum "Młodość wolna od agresji" zorganizowane 10 X 2009 r. przez Fundację Servire Veritati Starostwo Powiatowe w Lublinie. Celem obrad i będącej ich pokłosiem publikacji jest wskazanie na potencjał młodości i zadania stojące przed nowoczesnym nauczycielem i wychowawcą.
Książka zawiera cztery części: w pierwszej ukazano na płaszczyźnie filozoficzno-antropologicznej konieczne wyznaczniki kultury młodości, czynniki integralnego rozwoju młodzieży wyróżniane przez psychologię oraz wskazówki pedagogiczne pozwalające odkryć fenomen młodości. W części drugiej dokonano refleksji nad młodością w jej relacjach osobowych: odniesienia młodych do najwyższego Bytu Osobowego i religii, miłości i przyjaźni tworzących niezmienny kontekst życia młodych, opuszczania gniazda rodzinnego. W części trzeciej podjęto problem wpływu mediów na młodych, ich idealizmu na tle materializmu współczesnej kultury oraz roli szkoły i nauczyciela w rozwijaniu intelektualnych darów i możliwości młodzieży. Część czwartą tworzą wybrane artykuły dotyczące problemu agresji, jej społecznych, kulturowych i psychologicznych uwarunkowań, a szczególnie zjawiska wykluczenia społecznego, wpływu tradycyjnych i nowych mediów na wzrost młodocianej agresji oraz pracy z uczniem agresywnym.
Autorzy niniejszej publikacji reprezentują różne katedry uniwersyteckie i różne dyscypliny, od filozofii i antropologii przez socjologię do psychologii i pedagogiki, wnosząc szczególnie cenne bogactwo wiedzy i doświadczenia pedagogicznego. Spotykając się podczas konferencji i na łamach niniejszej książki z nauczycielami i wychowawcami jako słuchaczami i czytelnikami, wspólnie obradują twórczo i w poczuciu odpowiedzialności o sprawach osób młodych, ukazując pobocznie także godny podkreślenia potencjał Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i samego Lublina jako miasta nauki i wytężonej pracy intelektualnej.
Mamy nadzieję, że niniejsza książka, obok innych publikacji tego typu, spełni ważne zadanie uruchomienia - wobec niepokojącego zjawiska zagrożenia fragmentaryzacją tożsamości współczesnej młodzieży, jej poczuciem braku sensu i bezpieczeństwa - konstruktywnego społecznego dyskursu przy współudziale wszystkich zaangażowanych w duchu odpowiedzialności w pracę z ludźmi młodymi. (Rh)