Vossenkuhl Wilhelm

Możliwość dobra

Kategoria  filozofia

Wydawnictwo WAM
Cena 69.00 zł

ISBN 978-83-7505-733-1
oprawa miękka
waga 0.739 kg
nr kat. Rhema 38151

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Współczesna etyka na powrót pyta o to, jak dobrze żyć. Ten wzrost zainteresowania możliwością dobrego życia wymuszają istotne przemiany relacji międzyludzkich, jakie dokonują się na naszych oczach. Naukowy postęp, a także niespotykane dotąd problemy, rodzą mnóstwo dylematów i konfliktów moralnych, które przekraczają granice kultur i języków.
Ponieważ dobro wciela się w konkretne ludzkie życie, nie zostawia nas w spokoju. Każe mierzyć się z wyzwaniami. By nie ulec zagubieniu, ciągle musimy zastanawiać się nad tym, jak ustalić zakres naszej odpowiedzialności za siebie, świat i drugiego człowieka.
Autor książki uważa, iż zadaniem etyki XXI wieku, osadzonej w nowych warunkach historycznych, jest pomoc w przezwyciężaniu konfliktów moralnych, a także badanie granic ludzkiej wolności i odpowiedzialności, by wszyscy odnaleźli drogę do dobrego życia. (Rh)

Spis treści

S łOWOTłUMACZA

PRZEDMOWA

PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO

WPROWADZENIE

1. OBYCZAJ I ETYKA

1.1. Podstawy iroszczenia

1.1.1. Zmysł moralny oraz inne uczucia

1.1.2. Niepewność w osądzie - tam, gdzie zaczyna się etyka

1.1.3. Etyka jako nauka praktyczna

1.1.4. Obowiązywalność iuzasadnianie

1.1.4.1. Fakty obyczajowe i obiektywność etyczna

1.1.4.2. Moralność

1.1.5. Przemiana obyczajowa ikrytyka etyczna

1.1.6. Ograniczona autonomia

1.1.6.1. Roszczenia oświeceniowe

1.2. Obiektywność etyczna izakaz zabijania

1.2.1. Autentyczne osądy

1.2.2. Zakaz zabijania

1.2.2.1. Życzenie śmierci

1.2.2.2. Odpowiedzialność za własną śmierć"

1.3. Etyka sytuacji iwymagania uniwersalne

1.3.1. Równość jako zasada

1.3.2. Powiązania sytuacyjne iuniwersalne

1.3.3. Niesprzeczność wyrażeń: sytuacyjny i uniwersalny

1.4. Ludzkie roszczenia iprawa człowieka

1.4.0.1. Zobowiązanie do krytyki

1.4.0.2. Przykład obrzezania kobiet

1.4.1. Wymagania godności ludzkiej

1.4.1.1. Badanie na ludzkich embrionach

1.4.1.2. Wątpliwość odnośnie wartości uzasadnień etycznych

1.4.2. Uniwersalizm iobyczaj

1.4.2.1. Godność bez imperatywu kategorycznego

1.4.2.2. Empiryczne i aprioryczne uzasadnienia etyczne. Przykład kary śmierci

2. ETYKA JAKO NAUKA O KONFLIKTACH

2.1. Normalność obyczajowa ietyczna

2.2. Normalność etyczna ikonflikty moralne

2.2.1. Dylematy moralne. Przykład transplantacji organów

2.2.2. Moralna różnica zdań i przeciążenie normatywne

2.2.3. Skutki normatywne procesów modernizacyjnych

2.3. Rozwiązanie konfliktu bez konsensu moralnego

2.3.1. Procedura rozwiązywania konfliktów moralnych

2.3.2. Neutralność etyczna

2.4. Niezawinione niewypełnienie zobowiązań

2.4.1. Świadomość obyczajowa

2.4.2. Skutki konfliktów moralnych

2.4.3. Przestrzeń moralna

2.4.4. Nadwyżka woli nad powinnością

2.5. Zdolność do działania moralnego

2.5.1. Odpowiedzialność za styl życia

2.5.2. Samouzdalnianie moralne ijego granice

2.5.3. Argumenty dla dobrej postawy moralnej

3. WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

3.1. Odpowiedzialność jako troska

3.1.1. Odpowiedzialność subiektywna oraz intersubiektywna

3.1.2. Odpowiedzialność przewidująca - troska

3.1.3. Granice samokształtowania

3.1.3.1. Klonowanie oraz inne procedury genetyczno-techniczne

3.1.3.2. Granice możliwości

3.1.3.3. Zobowiązanie do wiedzy i słuszne powody niewiedzy

3.1.3.4. Diagnostyka prenatalna i preimplantacyjna (PND i PID)

3.1.3.5. Niebezpieczeństwa spowodowane nadużyciami

3.2. Wolność osobowa

3.2.1. Kant iwolność woli

3.2.2. Przestrzenie działania

3.2.3. Osoby jako przyczyny działania

3.2.3.1. Trudności z przyczynami wolnego działania

3.2.3.2. Wolność woli i przyczyny działające refleksyjnie

3.2.3.3. Co czynią wolne osoby"

3.2.3.4. Wartość bycia wolnym

3.2.3.5. Dlaczego być wolnym"

3.2.3.6. Wolność woli i etyka

4. DOBRO, SŁUSZNOŚĆ I DOBRE ŻYCIE

4.1. Założenia icel etyki

4.1.1. Pytania etyki

4.1.2. Dobro jako idea przewodnia ikryterium

4.1.3. Podwójna relatywność i "spoiwo" dobrego życia

4.1.4. Kryterium dobra

4.1.5. Nietrwałość dobra i problem etyki

4.1.6. Rozwiązanie problemu nietrwałości i ekonomia moralna

4.2. Sens dobra wczasie

4.2.1. Moralna świadomość a moralna sprawność

4.2.2. Dobro współczesne i przyszłe

4.2.3. Możliwa rzeczywistość dobra

4.3. Praktyczna funkcja dobra

5. DOBRE ŻYCIE ORAZ INTEGRACJA DÓBR

5.1. Dobra właściwego życia

5.1.1. Rynki, obyczaje idobre życie

5.1.2. O nieporównywalności dóbr

5.1.3. Czy istnieją wartości absolutne" Eksperyment myślowy

5.1.4. Co czyni wartości nieodzownymi"

5.1.5. Szczęście, dobra heterogenne idobre życie

5.1.6. Dobra podzielne i niepodzielne. Szczęście i dobre życie

5.1.7. Uwarunkowania obyczajowe dobrego życia

5.2. Integracja dóbr

5.2.1. Zasadniczy problem metodyczny etyki

5.2.2. Rozdzielanie oraz integracja dóbr - metoda maksymy

5.2.2.1. Maksyma niewystarczalności i maksyma normy

5.2.2.2. Rzeczy niekonieczne i rzeczy nieodzowne

5.2.2.3. Maksyma integracji

5.2.3. Relatywność ludzkich potrzeb

5.3. Praktyka sprawiedliwych procedur

5.3.1. Kryterium powinności

5.3.2. Jak dokonywane są rozstrzygnięcia w demokracjach"

5.3.3. Konflikty między roszczeniami normatywnymi

5.3.4. Rozdzielanie szans

5.3.5. Struktury integracji oraz roszczenia niewypełnialne

6. MOŻLIWOŚĆ DOBREGO ŻYCIA

6.1. Wkład poszczególnej osoby

6.2. Pluralizm, kooperacja i kompromis

INDEKS OSóB


 

Powrót