ks. Jan Kochel, Zbigniew Marek

Pedagogia biblijna w katechezie

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo WAM
Cena 49.00 zł

ISBN 978-83-7767-071-2
waga 0.542 kg
nr kat. Rhema 36909

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Kierując się ewangeliczną zasadą, że każdy nauczyciel, gdy "staje się uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do gospodarza domu, który ze swego skarbca wyjmuje to, co nowe i stare" (Mt 13, 52). W tym duchu podjęliśmy najpierw próbę wskazania na ważne dla współczesnej katechezy problemy wynikające z głoszenia przez Kościół zbawczego orędzia. Mają one pomóc w zrozumieniu ważności czy wręcz konieczności opierania na przesłaniu biblijnym całej działalności katechetycznej. Następnie usiłujemy podpowiadać czytelnikowi, w jaki sposób podejmując misyjną działalność Kościoła może posługiwać się perykopami biblijnymi, tak by zawarty w nich przekaz zbawczego orędzia był czytelny i dostępny oraz rozpoznawany zgodnie z wiarą Kościoła.

Mamy też nadzieję, że sama publikacja będzie wsparciem przy naświetlaniu Bożym objawieniem spraw ludzkiego życia. Ufamy też, że poprawny kontakt ze słowem Bożym będzie otwierał ludzkie serca na Boga, w którym "żyjemy, poruszamy się i jesteśmy" (Dz 17, 28). Jesteśmy też przekonani, że kontakt ten pomoże ludziom "szukać Jego woli, widzieć Chrystusa we wszystkich ludziach, czy to bliskich, czy obcych, trafnie osądzać prawdziwe znaczenie i wartość rzeczy doczesnych tak samych w sobie, jak i w stosunku do celów człowieka" (KO 4). (Rh)

Spis treści

Słowo wstępne (bp Gerard Kusz)

Wstęp

Jan Kochel

1. JEZUS - NAUCZYCIEL IKATECHETA

1.1. Jezus Didaskalos w Ewangelii Marka

1.1.1.Didaskalos - nauczyciel, który "ma władzę" (Mk 1, 22)

1.1.2.Wczesnochrześcijański katechumenat według Ewangelii Marka

1.1.3. Duchowadroga Dwunastu

1.2. Jezus Kathegetes w Ewangelii Mateusza

1.2.1. Terminologia dydaktyczna Mateusza

1.2.2. Pedagogia Jezusa

1.2.3. Formacja uczniów "małej wiary"

1.3. Jezus Epistates w Ewangelii łukasza

1.3.1.Epistates - "stojący na czele, przewodnik, wzór do naśladowania"

1.3.2. Pedagogia ewangelizacji

1.3.3. Droga ucznia według św. łukasza

1.4. Jezus Aletheia wEwangelii Jana

1.4.1. "Ja jestem... Prawdą" (J 14, 6)

1.4.2. Pedagogia dojrzałej wiary według św. Jana

1.4.3. Katechezaposługą na rzecz prawdy

Jan Kochel, Zbigniew Marek SJ

2. KATECHEZA KOŚCIOłA

2.1. Terminologia: paideia - paideutes orazkatechein - kathegetes

1.2. Ewangelizacja ikatecheza

1.3.Teo-, chrysto- i eklezjocentryczne ukierunkowanie katechezy

1.4.Treści i źródła katechezy

1.5.Zasady posługiwania się Biblią w katechezie

Zbigniew Marek SJ

3. CELEI ZADANIAKATECHEZY

3.1. Więź z Jezusem Chrystusem

3.2. Służba wierze

3.3. Formacja człowieka

3.4. Katecheza iwychowanie religijne

Jan Kochel

4. KATECHECI W SłUŻBIE SłOWA BOŻEGO

4.1. Terminologia biblijna ieklezjalna

4.2. Posługa Słowa

4.3. Ewangeliczny charakter katechetycznej posługi Słowa

4.4. Formacja biblijna katechetów

4.4.1. "Lektura Boga"

4.4.2. Ożywienie praktyki lectio divina

4.4.3.Szkoły Słowa Bożego wprogramie katechezy

4.5. Biblijna animacja katechezy

Jan Kochel
5. BIBLIAW NAUCZANIUI WYCHOWANIU

5.1. Zasady wychowania biblijnego

5.1.1. Wielka księga edukacyjna ludzkości

5.1.2. Trzy kryteria interpretacji Pisma Świętego

5.1.3. Biblijna hermeneutyka katechezy

5.1.4. Potrzeba dydaktyki biblijnej wkatechezie

5.2. Bezdroża wychowania biblijnego

5.2.1. Błędy w lekturze Biblii

5.2.2. Niedopuszczalne podejście w interpretacji - lektura fundamentalistyczna

5.2.3. Niewłaściwe sposoby korzystania z Pisma Świętego

5.3. Wychowanie biblijne wrodzinie

5.3.1.Zamieszkanie Słowa wrodzinie

5.3.2. Biblijne i patrystyczne przykłady wychowania biblijnego

5.3.3. Metoda narracyjna wkatechezie rodzinnej

5.4. Wychowanie biblijne wgimnazjum

5.4.1. Język Biblii

5.4.2. Podstawowe etapy biblijnej edukacji młodzieży

5.4.3. Wybrane metody biblijne

5.5. Wychowanie biblijne w szkole średniej (ponadgimnazjalnej)

5.5.1. Źródła i reguły wychowania biblijnego

5.5.2. Biblijne drogi wychowania

5.5.3. Wybrane metody i techniki pracy z Pismem Świętym





Zbigniew Marek SJ

5. METODY PRACY ZTEKSTAMI BIBLIJNYMI

5.1. Klasyfikacja metod stosowanych w pracy z tekstami biblijnymi

5.2. Zasady korzystania z tekstów biblijnych

5.3. Metody analizy tekstów narracyjnych

5.3.1. Przepisywanie tekstu

5.3.2. Dzielenie tekstu

5.3.3. Wyróżnienie występujących w opowiadaniu biblijnym scen

5.3.4. Analiza tekstu pod kątem działania (s. 169)

5.3.5. Analiza strukturalna

5.4. Praca z tekstami o charakterze mowy

5.5. Metody pracy z odkrytym zbawczym orędziem

5.5.1. Opowiadanie

5.5.2. Sceniczne przedstawienie treści tekstu biblijnego

5.6. Metody wyrażania doświadczeń inspirowanych tekstem biblijnym

5.6.1. Metody wykorzystywania zdolności twórczych

5.6.2. Praca zobrazami

5.6.3. Praca z obrazami (przeźroczami) o tematyce biblijnej

5.6.4. Formy muzyczne

WYKAZ SKRÓTÓW

BIBLIOGRAFIA

 

Powrót