Beata Marta Parysiewicz
Wychowanie do miłości. Studium z duszpasterstwa rodzin
Kategoria naukoweWydawnictwo KUL
ISBN 978-83-7702-077-7
waga 0.881 kg
nr kat. Rhema 30460
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Wychowanie do miłości rozpatrywane na gruncie chrześcijańskiej antropologii i wyrosłego z niej personalizmu jest koniecznością wynikającą z przyjęcia prawdy o stworzonej naturze człowieka, który jest obrazem Bożym. Natura człowieka jest odbiciem natury Boga, który objawia się jako osobowa Miłość i doskonała Komunia. Człowiek jest stworzony z miłości i do miłości, więc cały jego potencjał służy do tego, aby mógł tworzyć więzy miłości, w których wszyscy stanowią jedno w Bogu Miłości.. Cała struktura cielesno-duchowa człowieka jest ukierunkowana na wyrażenie i przyjmowanie miłości Boga i ludzi. W tym też znaczeniu wychowanie do miłości jest jedyną adekwatną drogą rozwoju człowieka, niemającą żadnej alternatywy. Usunięcie lub marginalizacja miłości z wychowania, a więc i z życia człowieka, alienuje go i degraduje, czyni istotą pozbawioną ostatecznego sensu i znaczenia, jest źródłem wielorakiego cierpienia i nieszczęścia.
Wychowanie do miłości może być ujmowane na cztery sposoby:
1) jako oddziaływanie wychowawców ukierunkowujących wychowanka na miłość;
2) jako proces rozwoju miłości;
3) jako bodźce płynące ze środowisk wychowujących;
4) jako skutek tego wychowania.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Podstawy wychowania do miłości
1. Filozofia miłości
1.1. Pojęcie i źródła miłości
1.2. Rodzaje i skutki miłości
1.3. Etapy rozwoju miłości
1.4. Wartość miłości
2. Teologia miłości
2.1. Miłość w Starym Testamencie
2.2. Miłość w Nowym Testamencie
2.3. Miłość w świetle dogmatu trynitarnego
2.4. Kościół jako odwzorowanie miłości Bożej w świecie
2.5. Małżeństwo i rodzina chrześcijańska jako realizacja miłości Bożej w świecie
3. Psychologia miłości
3.1. Definicja i charakterystyka miłości w wybranych teoriach miłości
3.2. Znaczenie miłości w rozwoju indywidualnym człowieka
Rozdział II. Charakterystyka wychowania do miłości
1. Pojęcie i zakres wychowania do miłości
2. Etapy wychowania do miłości
2.1. Miłość symbiozy
2.2. Miłość posiadania
2.3. Miłość rozproszona - koleżeństwo
2.4. Miłość przyjaźni - pokrewieństwo duchowe
2.5. Miłość daru - miłość oblubieńcza
2.6. Miłość istnienia
3. Środowiska wychowania do miłości
3.1. Rodzina
3.2. Kościół
3.3. Szkoła
3.4. Państwo
3.5. Media
3.6. Naród
4. Strategie i metody wychowania do miłości
4.1. Wychowanie naturalne
4.1.1. Strategia dysonansu poznawczego
4.1.2. Metoda dialogu
4.1.3. Strategia świadectwa
4.1.2.1. Metoda wzorca osobowego
4.1.2.2. Metoda dyscypliny
4.1.4. Strategia stymulacji
4.1.4.1. Metoda uczenia przez wgląd i nadawanie znaczenia
4.2. Wychowanie chrześcijańskie
4.2.1. Strategie i metody w wychowaniu liturgicznym
4.2.2. Strategie i metody w wychowaniu biblijnym
4.2.3. Strategie i metody w świadectwie życia
Rozdział III. Uwarunkowania wychowania do miłości
1. Kryzys kultury
2. Sytuacja Kościoła
3. Przemiany w wychowaniu
Rozdział IV. Kierunki wychowawczego działania duszpasterstwa rodzin w wychowaniu do miłości
1. Małżeństwo i rodzina jako Kościół domowy w wychowaniu do miłości
1.1. Pojęcie i rozwój idei Kościoła domowego
1.2. Znaczenie idei Kościoła domowego w wychowaniu do miłości
1.3. Zadania duszpasterstwa rodzin w promocji idei Kościoła domowego
2. Chrześcijańska wizja czystości w wychowaniu do miłości
2.1. Pojęcie i rozwój chrześcijańskiej czystości
2.2. Zadania duszpasterstwa rodzin w wychowaniu do czystości
2.2.1. Idea dziecięctwa Bożego w wychowaniu do czystości
2.2.2. Poczucie wstydu w wychowaniu do czystości
2.2.3. Postawa wstrzemięźliwości w wychowaniu do czystości
2.2.4. Prawda o zmartwychwstaniu w wychowaniu do czystości
3. Duchowość małżeństwa i rodziny w wychowaniu do miłości
3.1. Koncepcja miłości i małżeństwa w rozwoju duchowości małżeńskiej
3.2. Samoświadomość Kościoła a rozwój duchowości małżeńskiej
3.3. Sakramentalność jako podstawa duchowości małżeństwa i rodziny
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks osób