Gerhard Lohfink, Ludwig Weimer
Maryja - nie bez Izraela. Nowe spojrzenie na naukę o Niepokalanym Poczęciu
Kategoria naukoweWydawnictwo W drodze
ISBN 978-83-7033-724-7
waga 0.592 kg
nr kat. Rhema 28970
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Pod ciężarem ikonografii i teologii pierwszych wieków "Maryja bez Izraela" staje się substytutem bogini domowego ogniska, gwarantką moralności wrogiej ciału i płci, sumą pragnień posiadania "rzeczniczki", "litościwej matki" przeciwstawianej srogiemu Bogu. Tymczasem - jak twierdzą z naciskiem Lohfink i Weimer - osoba Maryi związana jest nierozerwalnie z nauką Kościoła o przymierzu Boga i narodu wybranego, o historii niewierności i dziejach nawrócenia. "Maryja nie bez Izraela" zostaje wprowadzona w kontekst, w którym Niepokalane Poczęcie zyskuje nowe wyjaśnienie jako zwycięstwo wieńczące długą walkę narodu Izraela z potencjałem zguby, jako dogmat o godności żydów.
Spis treści
Przedmowa
Uwagi do wydania polskiego
Część pierwsza
GRZECH PIERWORODNY - ZAWINIONY PRZEZ LUDZI SYNDROM ZGUBY
1.1. Grzech w tradycji żydowsko-chrześcijańskiej
1.2. Zgorszenie grzechem pierworodnym
1.3. Dzisiejsze doświadczenie pomocne w zrozumieniu grzechu pierworodnego
1.4. Potencjały winy w historii
1.5. Ewolucja i upadek w grzech - sprzeczność?
1.6. Sprawa grzechu pierworodnego w Starym Testamencie
1.6.1. Kompleks opowiadań z Księgi Rodzaju (rozdz. 3-9)
1.6.2. Panowanie i sukcesorzy Dawida (2 Sm 10-20; 1 Krl 1-2)
1.6.3. Wielka modlitwa pokutna Księgi Nehemiasza (Neh 9,6-37)
1.7. Teologia Pawłowa w Liście do Rzymian (rozdz. 1-8)
Część druga
BÓG KONTRA GRZECH PIERWORODNY W DZIEJACH IZRAELA
2.1. Abraham, czyli bojaźń Boża
2.2. Mojżesz, czyli wyprowadzenie ku wolności
2.3. Tora, czyli radość z woli Bożej
2.4. Świątynia, czyli ustanowienie przebłagania
2.5. Prorocy, czyli bezpośredniość słowa Bożego
2.6. "Mądrość" w Izraelu, czyli rozum stworzenia
2.7. "Reszta" Izraela, czyli wierność Boża
Cześć trzecia
MARYJA - UOSOBIENIE ODKUPIONEGO IZRAELA
3.1. Biblijne figuracje Izraela
3.1.1. Figura Syna Człowieczego w Księdze Daniela
3.1.2. Figura Sługi Jahwe u Deutero-Izajasza
3.1.3. Figura "Córy Syjonu" i "Dziewicy izraelskiej"
3.1.4. Figura niebiańskiej Niewiasty w Apokalipsie św. Jana
3.1.5. Znaczenie i funkcja figuracji
3.2. Maryja - Córa Syjonu, Dziewica izraelska
3.2.1. Maryja jako fi guracja Izraela w Nowym Testamencie
3.2.2. Maryja jako figuracja ludu Bożego od II wieku po Chrystusie
3.3. Dogmat o Niepokalanym Poczęciu
3.4. Dogmat również o Izraelu?
3.4.1. Udzielanie łaski
3.4.2. Sytuacja badawcza
3.4.3. Granice poszerzania dogmatu na Izrael
3.4.4. Dawna wiedza Kościoła
3.5. Co to znaczy, że odkupił nas tylko Chrystus?
3.6. Chrzest jako ocalenie z mocy grzechu pierworodnego
3.7. Maryja - niezepsuty koncept stworzenia
Podsumowanie
Bibliografia
Wykaz cytowanych w tekście polskich przekładów