Dariusz Salamon SCJ

Kościół w służbie Objawienia

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON
Cena 47.20 zł

ISBN 978-83-7519-072-4
303 strony
format 160x230x17 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2006
waga 0.468 kg
nr kat. Rhema 26794

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Przekaz Objawienia w Kościele stanowi tezę, którą starano się opracować w niniejszej pracy. Problem rozwinięto w pięciu rozdziałach, których tematem były kolejno: Pismo Święte, Tradycja, Magisterium Kościoła, Kościół "wierzący" oraz liturgia Kościoła.

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ
OBJAWIENIE ZAWARTE W PIŚMIE ŚWIĘTYM
1.1. Pismo Święte jako zapis Tradycji starotestamentalnej i apostolskiej
Żywa Tradycja źródłem Pisma
Zapis Tradycji Starego Testamentu
Tradycje biblijne
Redaktorzy
Nowy Testament
Podsumowanie
1.2. Pismo Święte regułą wiary
Kryteria przynależności tekstu do Pisma
Natchnienie według Pisma
Natchnienie - wcielenie
Ludzki wymiar słowa Bożego
Chrystus obecny w Słowie Pisma
Słowo zawiera łaskę
Kanoniczność
Określenie kanoniczności
Natchnienie a kanoniczność
Rozpoznanie natchnienia z Objawienia
Kryteria kanoniczności
Reguła wiary
Metoda kanoniczna
Normatywny charakter Pisma
Boska geneza Pisma Świętego
Pismo zawiera Tradycję apostolską
Pismo normą dla sprawy zbawienia
Normatywność Pisma wobec Tradycji
Pismo Święte wobec Magisterium
Pismo źródłem dla dogmatu
Pismo normą dla teologii
Podsumowanie
1.3. Prawda Pisma Świętego
Koncepcje prawdy w procesie historycznym
Teologia przedsoborowa
Czas soboru - odejście od bezbłędności
Zakres nieomylności
Geneza koncepcji Dei Verbum
Biblijne ujęcie prawdy
Biblijny termin 'émet
Pismo Święte wielkim objawieniem Bożej Prawdy
Zasada teologiczna
Podsumowanie

ROZDZIAŁ
TRADYCJA JAKO PRZEKAZICIEL OBJAWIENIA
2.1. Rozumienie Tradycji
Terminologia
Tradycja w sensie ogólnym i religijnym
Etapy Tradycji
Tradycja jako przedmiot i czynność
Podmioty Tradycji
Tradycja w relacji z Pismem Świętym
Podsumowanie
2.2. Sposób przekazywania Objawienia w Tradycji
Objawienie poprzez Boże działanie
Objawienie przez słowo Boże
Pomniki tradycji
Podsumowanie
2.3. Rozwój Tradycji
Rozwój wpisany w naturę Tradycji
Rozumienie rozwoju
Tradycja interpretująca
Czynniki rozwoju Tradycji
Kryteria rozwoju
Podsumowanie

ROZDZIAŁ
NAUCZANIE URZĘDOWE
3.1. Misja Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
Określenie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
Źródło prerogatyw urzędu
Charyzmat apostolski
Sukcesja - kontynuowanie charyzmatu
Relacja Magisterium - Objawienie
Jedność Pisma, Tradycji i Magisterium
Zadania Magisterium
Słuchanie słowa Bożego
Głoszenie słowa Bożego
Interpretacja
Ocena innych interpretacji
Definiowanie Tradycji
Podsumowanie
3.2. Definicje dogmatyczne
Elementy dogmatu
Relacja dogmatu do Objawienia
Treść dogmatu a formuła słowna
Rozwój dogmatu
Akomodacja teologiczna
Perspektywa prawdy
Czynniki wpływające na ewolucję dogmatów
Kryteria rozwoju dogmatu
Podsumowanie
3.3. Zasada hierarchii prawd
Idea hierarchii prawd w historii Kościoła
Rozumienie hierarchii prawd
Prawdy centralne
Kryteria różnicujące
Różne płaszczyzny hierarchii
Podsumowanie

ROZDZIAŁ
KOŚCIÓŁ "WIERZĄCY"
4.1. Rola ojców Kościoła w przekazie Objawienia
Kryteria przynależności do grona ojców Kościoła
Prerogatywy nauczycielskie
Formułowanie nauki wiary
Symbole wiary
Koncentracja na istocie wiary
Ustalenie kanonu
Zgodne nauczanie ojców
Dowód z tradycji
"Nieomylność" ojców
Ojcowie w misji Kościoła
"Nachylenie" pastoralne
Adaptacja filozofii
Podsumowanie
4.2. Przekaz Objawienia w teologii
Etymologia
Charyzmat teologa
Określenie tożsamości teologa
Powiązanie Objawienia z życiem
Teologowie odczytują znaki czasu
Funkcja pomocnicza teologii wobec Magisterium
Funkcja krytyczna teologii
Podsumowanie
4.3. Udział wiernych w przekazie Objawienia
Cały lud Boży przekazuje Objawienie
Zmysł wiary
Nieomylność
Recepcja nauczania Magisterium
Rola katechezy w przekazie Objawienia
Katecheza jako posługa słowa
Źródła katechezy
Relacja katecheza - ewangelizacja
Wymiar noetyczny i zbawczy katechezy
Wymiar personalistyczny katechezy
Katecheza rodzinna
Podsumowanie

ROZDZIAŁ
OBJAWIENIE W LITURGII
5.1. Liturgia jako norma dla wiary (lex orandi - lex credendi)
Formuła lex orandi - lex credendi
Liturgia normą dla wiary
Głos i praktyka Kościoła
W liturgii wypowiada się Magisterium
Związek liturgii z dogmatem
Kryterium historiozbawcze
Wiara normą dla liturgii
Liturgia miejscem teologicznym
Literatura liturgiczna
Podsumowanie
5.2. Zbawcza obecność Chrystusa w liturgii
Teologia liturgii wypływa z Objawienia
Liturgia uobecnia Chrystusa
Charakter dialogiczny liturgii
Uobecnianie misterium paschalnego
Eucharystia jako uczta paschalna
Słowo Boże w liturgii
Charakter sakramentalny liturgii
Podsumowanie

ZAKOŃCZENIE
WYBRANA BIBLIOGRAFIA

Fragment tekstu

Lud Boży jako całość odgrywa niezaprzeczalną rolę w procesie przekazu Objawienia. Wynika to przede wszystkim z faktu, że jest on nacechowany szczególnym przymiotem zwanym zmysłem wiary, który z kolei cieszy się gwarancją opieki Ducha Świętego. W ten sposób zaś lud Boży jako całość cechuje się przymiotem nieomylności w wierze i dzięki temu chroni od błędu przekazywane w jego ramach Objawienie.
Inną formą, w jakiej przejawia się udział ludu Bożego w przekazie Objawienia, jest recepcja prawdy, zwłaszcza tej nauczanej przez Magisterium w najróżniejszych jej postaciach. Również na tej płaszczyźnie uwidacznia się zmysł wiary wierzących poprzez jego akceptację i życie nauką Magisterium lub też swoistą korektę, wówczas gdy jakaś nauka nie znajduje podatnego gruntu w wierze ludu Bożego.
I wreszcie pewnym bardzo konkretnym wyrazem przekazu Objawienia jest nauczanie katechezy. Również w tym wypadku na podkreślenie zasługuje niezastąpiona rola wielkiej rzeszy katechetów świeckich, którzy dzięki swej posłudze niewątpliwie uczestniczą w procesie przekazu Objawienia. Nie można pominąć katechezy rodzinnej, która w sposób nieformalny również w tym procesie uczestniczy.
Wydaje się, że w ten sposób ujęte zostały najistotniejsze przejawy udziału ludu Bożego rozumianego jako całość, jak również poszczególnych wiernych w misji przekazu Objawienia.

 

Powrót