Dodano do koszyka


Bonawentura z Bagnoregio

Konferencje o sześciu dniach stworzenia albo oświecenia Kościoła

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo Unum
Cena promocyjna 39.00 zł 69.00 zł
oszczędzasz 30.00 zł
Najniższa cena z 30 dni przed promocją 39.00 zł

ISBN 978-83-89256-89-8
682 strony
format 210x305x43 mm
oprawa twarda
wydane Kraków 2008
w sprzedaży od 30.09.2008
waga 2.114 kg
nr kat. Rhema 25083

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Dodaj do koszyka

Pokaż koszyk

Notka

Bonawentura z Bagnoregio (zmarł w 1274) to jeden z najwybitniejszych teologów scholastycznych, generał zakonu franciszkanów, biskup Albano, kardynał, święty i doktor Kościoła.

Collationes in Hexaëmeron stanowi serię konferencji, czyli kazań uniwersyteckich, które zostały wygłoszone wobec profesorów i studentów Uniwersytetu Paryskiego w siedzibie studium generalnego braci mniejszych między 9 kwietnia a 28 maja 1273 roku. Cykl ten został przerwany, gdyż Bonawentura otrzymał nominację kardynalską i został wezwany przez papieża Grzegorza X do przygotowania prac Soboru Lyońskiego II
Jest to więc ostatnie dzieło Bonawentury zawierające jego najbardziej dojrzałą myśl teologiczną i filozoficzną, choć nie zostało spisane ani zredagowane przez niego samego. Posiadamy natomiast dwie wersje (reportationes) tekstów spisanych przez słuchaczy, lecz nieautoryzowanych przez autora. Dwie redakcje uzupełniają się nawzajem, a zatem wydanie ich obu w formie synopsy pomaga we właściwej interpretacji myśli Bonawentury.

W dziele przewija się wiele wątków: zarówno filozoficznych, jak i teologicznych. Tematem konferencji nie jest, ściśle rzecz biorąc, sześć dni stworzenia, lecz poznanie Boga, które Bonawentura pragnął wyjaśnić w postaci sześciu wizji wyobrażonych przez figurę sześciu dni stworzenia, a z których zdążył omówić tylko cztery pierwsze. W tych konferencjach Doktor Seraficki polemizuje z błędami filozofów z Wydziału Sztuk Wyzwolonych (awerroizm), a przede wszystkim z takimi poglądami, jak: odwieczność świata, negacja nieśmiertelności duszy, zaprzeczenie Bożej Opatrzności i możliwości poznawania przez Boga rzeczy istniejących poza Nim, negacja ludzkiej wolności (przeznaczenie albo fatum, zdeterminowanie losu przez bieg ciał niebieskich). Według Bonawentury to Chrystus jest absolutnym centrum (medium) całej rzeczywistości i wszystkich nauk, dlatego prawdziwa mądrość chrześcijańska polega na poznaniu Chrystusa.

Ponadto Bonawentura dokonuje w Konferencjach ortodoksyjnej reinterpretacji nie­któ­rych idei Joachima z Fiore dotyczących jego teorii historii zbawienia. Wypada nadmie­nić, że ten temat był przedmiotem pracy habilitacyjnej Josepha Ratzingera, obecnego papieża Benedykta XVI (Die Geschichtstheologie des Heiligen Bonaventura, München 1959).
Jest to pierwsze tłumaczenie ostatniego dzieła Bonawentury na język polski, a w przypadku rękopisu ze Sieny - pierwsze całościowe tłumaczenie na język nowożytny.

 

Powrót