Karol Klauza

Teokalia. Piękno Boga. Prolegomena do estetyki dogmatycznej

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 42.00 zł

ISBN 978-83-7363-663-7
356 stron
format 180x250x35 mm
oprawa twarda
wydane Lublin 2008
waga 0.812 kg
nr kat. Rhema 24083

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Spis treści

WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP

I. PIĘKNO BOGA JAKO PROBLEM POZNAWCZY
Rozum na tropach Bożego piękna
Helleńska i rzymska teoria piękna
Średniowieczna teoria piękna
Teologiczne założenia dla hermeneutyki piękna
Piękno w Starym Testamencie
Piękno w Nowym Testamencie
Piękno według wczesnej patrystyki
Współczesna zasada estetyczna w teologii

II. ONTYCZNE PIĘKNO BOGA
Piękno Boga jako atrybut Jego natury
Znak i symbol w tajemnicy Bożego piękna
Immanentne piękno Boga
Piękno Boga konkretyzujące się w Imieniu
Piękno Boga konkretyzujące się w Mądrości
Sofiologiczne ikony angelologiczne
Sofiologiczne ikony chrystologiczne
Sofiologiczne ikony mariologiczne
Piękno Boga konkretyzujące się w Świetle
Piękno Boga konkretyzujące się w Chwale
Piękno Boga konkretyzujące się w Niebie (Raju)
Bóg niebem
Symbolika nieba jako uobecnienia piękna Boga
Niebo niebieskie
Niebo złote
Geometryczne symbole piękna nieba
Piękno Boga konkretyzujące się w stworzeniach

III. PIĘKNO BOŻYCH HIPOSTAZ
Paterologia visualis
Symbolizm Boga (Ojca) w Starym Testamencie
Symbolizm Boga Ojca w ikonografii nowotestamentalnej
Niekanoniczne symbole - nieautentyczne piękno Ojca
Chrystologia visualis
Piękno Syna Bożego - obrazu nieba
Chrystologia ikonostasu - synteza piękna Obrazu Boga Niewidzialnego
Kalofania chrystologiczna w ikonach kanonicznych
Trynitologiczne przedstawienia hipostazy Syna
Chrystotypiczne piękno Trójcy
Trójca Starotestamentalna, Filoksenia - chrystotypiczne piękno Ojca i Ducha Świętego
Trójca Nowotestamentalna - Ojcostwo - Maiestas Domini - piękno zbawczej łaski
Jednorodzony Syn Słowo Boże - dynamizm preegzystującego Logosu
Etoimaisija chrystologiczna - piękno hipostazy Słowa przed Wcieleniem
Angelotypiczne przedstawienia piękna hipostazy Syna
Zbawiciel Błogosławione Milczenie - piękno mistyczne
Anioł Wielkiej Rady - piękno historycznego spełnienia
Antropologiczna forma hipostazy Syna
Acheiropoiete - piękno niestworzonego Oblicza,Światła Bożego
Chrystus Emmanuel - piękno wspólnoty
Pantokrator - pełnia piękna - pankalia Chrystusa
Chrystus (Zbawiciel) w chwale (w Mocach) - wcielone piękno Bożej potęgi
Chrystus Najwyższy Kapłan - piękno panowania Boga
Chrystus (Zbawca) Nieśpiące Oko - boskie piękno czuwające
Staurologia ikonologiczna - świadomość zbawczego piękna
Słowna ikona krzyża w Ewangeliach synoptycznych
Słowna ikona ukrzyżowania w Ewangelii św. Jana
Ikona krzyża w Corpus Paulinum
Praxis krzyża w I-VI wieku - kształtowanie się estetycznego arcanum fidei
Piękno liturgicznych i ikonograficznych źródeł staurologii
Synergiczne piękno Boga-Człowieka ikonach pasyjnych
Hermeneja ikony Ukrzyżowania (Staurosis) - piękno Boga-Człowieka w "Jego godzinie"
Hermeneja ikony Podwyższenia Krzyża - liturgiczne piękno krzyża
Ikona Zdjęcia z krzyża - piękno i godność śmierci
Ikona Opłakiwania Chrystusa - piękno bosko-ludzkiej synergii
Ikona Złożenia do grobu - Chrystusowe piękno ukryte
Ikony cyklu paschalnego
Ikona Zstąpienia do piekieł (Anastasis) - piękno Dnia Ósmego
Ikona Nie płacz Mnie, Matko - piękno bólu i tajemnicy
Ikona Myrrophores - piękno zbawczego zaskoczenia
Chrystus - Sędzia - eschatyczna perspektywa piękna - ikona Sądu Ostatecznego
Pneumatologia visualis
Zesłanie Ducha Świętego - piękno mądrości

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

SPIS ILUSTRACJI

RIASSUNTO

ANEKS

 

Powrót