ks. Stanisław Ziemiański SJ
Teologia naturalna. Filozoficzna problematyka Boga
Kategoria naukoweWydawnictwo WAM
ISBN 978-83-7505-099-8
waga 0.487 kg
nr kat. Rhema 23483
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Wstęp
Na jednym ze spotkań profesorów wykładających metafizykę i filozofię Boga w polskich uczelniach katolickich padła propozycja opracowania podręcznika teologii naturalnej. Odpowiedziano, że jeszcze nie czas na to, ponieważ brak odpowiednich opracowań monograficznych poszczególnych zagadnień teodycei.
Propozycja ta i odpowiedz na nią może się wydawać dziwna. Przecież istnieją napisane w języku polskim podręczniki filozofii Boga, od lat używane na wydziałach filozoficznych i w seminariach duchownych, np. podręcznik ks. W. Granata, Teodycea, ks. S. Kowalczyka, Filozofia Boga, M. Gogacza, Poszukiwanie Boga, ks. L. Wciórki, Wiedzieć, że jest Bóg. Istnieje też niemała liczba publikacji z tej dziedziny np. ks. K. Kłósaka, o. M. A. Krąpca, M. Gogacza, s. J. Z. Zdybickiej i wielu innych.
A jednak owo zdanie o potrzebie podręcznika teologu naturalnej nie przestało być aktualne. Istnieje wiele zagadnień kontrowersyjnych, które się omija, wiele rozwiązań niezadowalających. W obecnym podręczniku, który powstał z okazji wykładów na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie, niektóre z zagadnień filozofii Boga zostały opracowane niezależnie i w innym ujęciu niż to się zwykle czyni. Różnice te dotyczą szczególnie interpretacji pierwszej, trzeciej i piątej "drogi" św. Tomasza z Akwinu, które z tego względu potraktowano obszerniej. Inne argumenty, np, typu antropologicznego, przedstawiono pobieżnie ze względu na mniejszą, jak się zdaje, ich oczywistość. Wiele zagadnień ujęto krótko i tradycyjnie, zwłaszcza w części dotyczącej natury Boga, gdzie nawiązano do wykładów, jakie miał w Krakowie niezapomnianej pamięci o. Władysław Mar-kucki SJ (zm. 1982). Natomiast założenia metafizyczne całego traktatu potraktowano szerzej, aby główne rozważania teodycealne nie były zawieszone w próżni.
Gdy idzie o ogólny charakter traktatu, nawiązuje się w nim do tradycyjnej filozofii arystotelesowsko-tomistycznej, jednak bez niewolniczego trzymania się tez klasycznych, interpretując je w świetle współczesnych osiągnięć nauk. Według klasyfikacji filozofii Boga, podanej przez ks. S. Kamińskiego, jest to opracowanie metodologicznie kompleksowe, złożone z problematyki filozoficznej i pozafilozoficznej - tak zwana teodycea scientystyczna. "Koncepcja ta - jak pisze S. Kamiński - zawiera całość doktrynalną, która dotyczy poznania Boga na styku nauk przyrodniczych, humanistycznych (psychologii, socjologii i nauk o kulturze) i filozoficznych".
Podręcznik dzieli się na trzy części. W pierwszej z nich przedstawiono i przedyskutowano zasadnicze tezy metafizyki ogólnej, w drugiej zajęto się argumentami na istnienie Boga, w trzeciej zaś omówiono zagadnienia związane z naturą Boga.
Zdaję sobie sprawę z tego, że praca ta może budzić sprzeciwy, szczególnie gdy idzie o stanowisko, zresztą nie odosobnione, co do ruchu przestrzennego i celowości oraz o metodę sięgania w argumentacji do bazy faktów fizykalnych i biologicznych, ujmowanych wprawdzie filozoficznie, ale budzących opory u filozofów nastawionych na czerpanie materiału dowodowego ze sfery poznania potocznego. Staram się więc to stanowisko uzasadniać zarówno pozytywnie jak i negatywnie przez krytykę innych stanowisk. Czy to uzasadnienie jest przekonujące, niech ocenią Czytelnicy.
Kraków, 20. IX. 1994 r.
Ks. Stanisław Ziemiański SJ