Mieczysław Kożuch SJ
Antropologiczne podstawy i przebieg kolokwiów wzrostu
Kategoria naukoweWydawnictwo WAM
ISBN 83-7318-385-X
waga 0.396 kg
nr kat. Rhema 21557
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Nakład wyczerpany!
Pokaż koszyk
Notka
Wartość przedstawianej pracy doktorskiej widzę między innymi w interdyscyplinarnym podejściu do niezwykle ważnej problematyki osobowego wzrostu jednostki w kierunku większej wolności od presji podświadomych motywacji. W nawiązaniu do współcześnie znanej i uznawanej teorii psychologicznej L. M. Rulli, łączącej empiryczną wiedzę psychologiczną z refleksją filozoficzną. W opisie praktycznej weryfikacji założeń integralnej koncepcji religijnego rozwoju współczesnego człowieka przez tzw. kolokwia wzrostu oraz w twórczym i - na polskim gruncie - nowatorskim podjęciu ważnego psychologiczno-filozoficzno-religijnego zagadnienia, jakim jest dynamiczna, chrześcijańska formacja człowieka w jej antropologicznych uwarunkowaniach.
Z recenzji ks. prof. drą hab. Józefa Makselona
Praktyczny charakter rozprawy sprawi, że nie pozostanie ona jedynie świadectwem erudycji jej Autora, nie będzie więc sztuką dla sztuki, ale posłuży wielu formatoromjako pomoc w ich wychowawczej pracy.
Jej wartość leży nie tyle w stworzeniu nowej teorii /.../ co w zastosowaniu praktycznym do formacji przede wszystkim osób duchownych, ale przy pewnych modyfikacjach także ludzi świeckich.
Z recenzji ks. prof. zw. drą hab. Stanisława Ziemiańskiego SJ
Spis treści
WPROWADZENIE
WSTĘP
SUMMARY
Część I
ANTROPOLOGICZNE UWARUNKOWANIA UDANEGO PRZEBIEGU KOLOKWIÓW WZROSTU
Rozdział l
FORMACJA CHRZEŚCIJAŃSKA WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI
1.1. Niektóre cechy współczesnej cywilizacji
1.2. Zadania formacji
1.2.1. Wychowanie "funkcjonariusza" czy "sprawiedliwego"
1.2.2. Rola formatora
Rozdział
ZARYS ANTROPOLOGII
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Perspektywa filozoficzna
2.2.1. Struktura i treść ludzkiego Ja
2.2.1.1. Struktura Ja
2.2. l.2. Treść Ja
A. Wartości i postawy
B. Potrzeby psychiczne
2.2.2. Spójność i niespójność psychiczna
2.2.3. Wymiary postępowania człowieka
2.2.3.1. Wymiar cnoty lub grzechu
2.2.3.2. Wymiar dobra realnego oraz dobra pozornego
2.2.3.3. Wymiar normalności oraz patologii
2.3. Perspektywa chrześcijańska
2.3.1. Zarys problemu
2.3.2. Religijny charakter formacji
2.3.2.1. Zjednoczenie z Chrystusem
2.3.2.2. Nienawiść świata
2.3.2.3. Duchowo-ascetyczne środki formacji
A. Sakrament Pojednania
B. Eucharystia
C. Wytrwała modlitwa
D. Asceza
E. Rachunek sumienia
Część II
KOLOKWIUM WZROSTU JAKO NARZĘDZIE FORMACJI KAPŁAŃSKIEJ I ZAKONNEJ
Rozdział
OSOBOWOŚĆ ANIMATORA A KOLOKWIUM WZROSTU
3.1. Konieczność formacji formatorów
3.1.1. Trudności formacyjne i niezbędność nowych formatorów
3.1.2. Znajomość siebie
A. Poznanie swoich granic
B. Konieczność rozwiązania własnych problemów
3.1.3. Ukierunkowanie na Transcendencję
A. Doświadczenie Boga
B. Maryja w życiu formatora
3.1.4. Kompetencja
A. Znajomość antropologii chrześcijańskiej
B. Oddziaływanie przez postawy, a nie przez słowa
3.1.5. Autorytet formatora
A. Znaczenia terminu "autorytet"
a. Autorytet wynikający z prawa
b. Autorytet charyzmatyczny
B. Mistrz i uczeń
3.2. Cechy formatora ułatwiające kolokwium wzrostu
3.2.1. Dobroć
3.2.2. Delikatność
3.2.3. Autentyczność
3.2.4. Empatia i dystans uczuciowy
3.3. Funkcje formatora podczas kolokwium wzrostu
3.3.1. Słuchanie
A. Słuchanie osoby na różnych poziomach
B. Reguła podstawowa
C. Słuchanie treści nie uświadamianych
D. Aktywne słuchanie
E. Brak wzajemności w słuchaniu
3.3.2. Szacunek i akceptacja
3.3.3. Dyskrecja
3.3.4. Reakcje prowadzącego kolokwia
3.3.5. Pytanie
A. Pytania ukierunkowujące refleksję
B. Pytania otwarte
C. Delikatność w zadawaniu pytań
3.3.6. Konfrontacja
3.3.7. Interpretacja
A. Reakcje na interpretacje
B. Wgląd w siebie
C. Budowanie nowych sposobów myślenia i postępowania
3.3.8. Błędy formatora w trakcie kolokwium
Rozdział
DYNAMIKA KOLOKWIUM WZROSTU
4.1. Opis kolokwium wzrostu
4.1.1. Formacja początkowa
4.1.2. Kolokwium wzrostu - uwagi wstępne
4.1.3. Etapy kolokwiów wzrostu
4.1.4. Kolokwium wzrostu a psychoterapia i kierownictwo duchowe
4.1.5. Wzajemna relacja podczas kolokwiów wzrostu
A. Relacja formacyjna
B. Klimat emocjonalny
4.1.6. Ocena zdatności wychowanka do odbycia kolokwium wzrostu
A. Motywacje i oczekiwania wychowanka
B. Ocena zdolności osobowych
4.2. Trudności i opory w trakcie kolokwium wzrostu
4.2.1. Typy oporów
A. Opór wobec zmiany
B. Opór związany z typem osobowości
C. Opory związane z samymi kolokwiami wzrostu
D. Opór wobec prowadzącego kolokwia
4.2.2. Postawa formatora wobec oporów
4.2.3. Najczęstsze problemy spotykane podczas kolokwiów wzrostu
A. Kryzysy powołaniowe
B. Problemy seksualne
4.3. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie
4.3.1. Rodzaje przeniesienia
A. Przeniesienie przed rozpoczęciem kolokwiów
B. Przeniesienie w trakcie kolokwiów
C. Przeniesienie pozytywne
D. Przeniesienie negatywne
4.3.2. Reagowanie na przeniesienia
4.3.3. Przeciwprzeniesienie
4.4. Zakończenie kolokwiów wzrostu
4.4.1. Osiągnięcie celów kolokwium wzrostu
4.4.2. Powody zakończenia kolokwiów
4.4.3. Postawa formatora przy zakończeniu kolokwium
Rozdział
ZASTOSOWANIE KOLOKWIÓW WZROSTU DO SYTUACJI KRYZYSOWYCH W FORMACJI
5.1. Kryzysy powołaniowe
5.2. Masturbacja
5.3. Homoseksualizm
5.4. Kontakty z kobietami
A. Zaangażowania duszpasterskie a problemy z celibatem
B. Pomaganie osobom będącym w kryzysie a trudności z celibatem
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
INDEKS RZECZOWY