Benedykt XVI

Sacramentum Caritatis - O Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji

Kategoria  encykliki, listy
Benedykt XVI

Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON
Cena 5.80 zł

ISBN 978-83-7519-016-8
93 strony
format 145x205x5 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2007
w sprzedaży od 16.03.2007
waga 0.110 kg
nr kat. Rhema 21173

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Dodaj do koszyka

Pokaż koszyk

Notka

Dokument papieski zawiera całą wykładnię na temat tajemnicy Eucharystii. Znajdziemy w nim zarówno wykładnię teologiczną, jak i praktyczną. Omówione zostały w nim poszczególne elementy liturgii Mszy świętej. Lektura tego dokumentu pozwoli nam lepiej przeżywać każde spotkanie z Jezusem Eucharystycznym.
(Rh)

Spis treści

WPROWADZENIE

Pokarm prawdy
Rozwój eucharystycznego obrzędu
Synod Biskupów oraz Rok Eucharystii
Cel niniejszej adhortacji

CZĘŚĆ PIERWSZA
EUCHARYSTIA, TAJEMNICA WIARY

Wiara eucharystyczna Kościoła
PRZENAJŚWIĘTSZA TRÓJCA I EUCHARYSTIA
Chleb, który zstąpił z nieba
Bezinteresowny dar Przenajświętszej Trójcy
EUCHARYSTIA: JEZUS PRAWDZIWYM BARANKIEM
ZŁOŻONYM W OFIERZE
Nowe i wieczne Przymierze we krwi Baranka
Ustanowienie Eucharystii
Figura transit in veritatem
DUCH ŚWIĘTY I EUCHARYSTIA Jezus i Duch Święty
Duch Święty i celebracja eucharystyczna
EUCHARYSTIA I KOŚCIÓŁ
Eucharystia przyczynową zasadą Kościoła
Eucharystia i komunia eklezjalna
EUCHARYSTIA I SAKRAMENTY
Sakramentalność Kościoła
I. EUCHARYSTIA I CHRZEŚCIJAŃSKIE WTAJEMNICZENIE
Eucharystia, pełnia chrześcijańskiego wtajemniczenia
Porządek sakramentów wtajemniczenia
Wtajemniczenie, wspólnota kościelna i rodzina
II. EUCHARYSTIA I SAKRAMENT POJEDNANIA
Ich istotny związek
Niektóre uwagi duszpasterskie
III. EUCHARYSTIA I NAMASZCZENIE CHORYCH
IV. EUCHARYSTIA I SAKRAMENT ŚWIĘCEŃ
In persona Christi capitis
Eucharystia i kapłański celibat
Braki kapłanów oraz duszpasterstwo powołaniowe
Wdzięczność i nadzieja
V. EUCHARYSTIA I MAŁŻEŃSTWO
Eucharystia, sakrament oblubieńczy
Eucharystia i jedność małżeństwa
Eucharystia i nierozerwalność małżeństwa
EUCHARYSTIA I ESCHATOLOGIA
Eucharystia: dar dany człowiekowi, który jest w drodze
Uczta eschatologiczna
Modlitwa za zmarłych
EUCHARYSTIA I DZIEWICA MARYJA

CZĘŚĆ DRUGA
EUCHARYSTIA, TAJEMNICA CELEBROWANA

Lex orandi i lex credendi
Piękno i liturgia
CELEBRACJĘ EUCHARYSTYCZNĄ SPRAWUJE "CHRISTUS TOTUS"
Christus totus in capite et in corpore
Eucharystia i zmartwychwstały Chrystus
ARS CELEBRANDI
Biskup liturgiem w pełnym tego słowa znaczeniu
Szacunek dla ksiąg liturgicznych oraz dla bogactwa znaków
Sztuka w służbie celebracji
Śpiew liturgiczny
STRUKTURA CELEBRACJI EUCHARYSTYCZNEJ
Wewnętrzna jedność celebracji liturgicznej
Liturgia słowa
Homilia
Przygotowanie darów
Modlitwa eucharystyczna
Znak pokoju
Udzielanie i przyjmowanie Eucharystii
Rozesłanie: "Ite missa est
ACTUOSA PARTICIPATIO
Autentyczne uczestnictwo
Uczestnictwo i kapłańska posługa
Celebracja eucharystyczna i inkulturacja
Osobiste warunki dla "actuosa participatio"
Uczestnictwo chrześcijan niekatolików
Uczestnictwo poprzez środki komunikacji społecznej
"Actuosa participatio" chorych
Troska o więźniów
Emigranci i uczestnictwo w Eucharystii
Wielkie celebracje
Język łaciński
Celebracje eucharystyczne w małych grupach
WEWNĘTRZNE UCZESTNICTWO W CELEBRACJI
Katecheza mistagogiczna
Szacunek dla Eucharystii
ADORACJA I POBOŻNOŚĆ EUCHARYSTYCZNA
Wewnętrzny związek pomiędzy celebracją i adoracją
Praktyka adoracji eucharystycznej
Formy pobożności eucharystycznej
Miejsce tabernakulum w kościele

CZĘŚĆ TRZECIA
EUCHARYSTIA, MISTERIUM ŻYCIA

EUCHARYSTYCZNA FORMA ŻYCIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
Rozumna służba Boża - logiké latreía (Rz 12,1)
Ogarniająca wszystko skuteczność eucharystycznego kultu
"Iuxta dominicam viventes"- żyć na sposób dnia Pańskiego
Obowiązek świętowania niedzieli
Sens odpoczynku oraz pracy
Niedzielne zgromadzenia pod nieobecność kapłana
Przynależność kościelna - eucharystyczna forma chrześcijańskiej egzystencji Duchowość i kultura eucharystyczna
Eucharystia i ewangelizacja kultur
Eucharystia i wierni świeccy
Eucharystia i duchowość kapłańska
Eucharystia i życie konsekrowane
Eucharystia i moralna przemiana
Eucharystyczna spójność
EUCHARYSTIA, TAJEMNICA, KTÓRĄ SIĘ GŁOSI
Eucharystia i misja
Eucharystia i świadectwo
Jezus Chrystus, jedyny Zbawiciel
Wolność kultu
EUCHARYSTIA, TAJEMNICA DO OFIAROWANIA ŚWIATU
Eucharystia chlebem łamanym za życie świata
Społeczne konsekwencje tajemnicy eucharystycznej
Pokarm prawdy i nędza człowieka
Nauka społeczna Kościoła
Uświęcenie świata i ochrona stworzenia
Przydatność "Kompendium" na temat Eucharystii

ZAKOŃCZENIE

Fragment tekstu

EUCHARYSTIA I KOŚCIÓŁ

Eucharystia, przyczynową zasadą Kościoła

14. Poprzez sakrament Eucharystii Jezus włącza wiernych w swoją własną "godzinę"; w ten sposób ukazuje nam więź, jaką pragnął nawiązać pomiędzy sobą a nami, pomiędzy swoją osobą a Kościołem. Bowiem, to sam Chrystus w ofierze krzyża zrodził Kościół jako swoją Oblubienicę i swoje Ciało. Ojcowie Kościoła obszernie rozważali związek pomiędzy utworzeniem Ewy z boku śpiącego Adama (por. Rdz 2, 21-23) a nową Ewą, Kościołem, zrodzonym z otwartego boku Chrystusa, pogrążonego w sen śmierci: z przebitego boku, pisze św. Jan, wypłynęła krew i woda (por. J 19, 34), symbol sakramentów[30]. Spojrzenie kontemplacyjne "na Tego, którego przebodli" (J 19, 37) doprowadza nas do rozważenia przyczynowego związku pomiędzy ofiarą Chrystusa, Eucharystią i Kościołem. Kościół w rzeczywistości "żyje dzięki Eucharystii"[31]. Ponieważ w niej ofiara zbawcza Chrystusa staje się obecna, należy nade wszystko rozpoznać, że "istnieje związek przyczynowy pomiędzy Eucharystią a samym początkiem Kościoła"[32]. Eucharystia jest Chrystusem, który nam się daje, budując nas nieustannie jako swoje ciało. Dlatego, w sugestywnym ruchu kołowym pomiędzy Eucharystią, która buduje Kościół i samym Kościołem, który sprawuje Eucharystię[33], pierwotną przyczyną jest ta, która wyraża się w stwierdzeniu: Kościół może celebrować i adorować tajemnicę Chrystusa obecnego w Eucharystii właśnie dlatego, że sam Chrystus dał się w niej pierwszy poprzez ofiarę Krzyża. Możliwość "czynienia" Eucharystii przez Kościół jest całkowicie zakorzeniona w darze, jaki Chrystus złożył z samego siebie. Również i tutaj znajdujemy przekonywujący aspekt słów św. Jana: "On pierwszy nas umiłował" (1 J 4, 19). Tak więc i my w każdej celebracji wyznajemy prymat daru Chrystusa. Wpływ przyczynowy Eucharystii na początek Kościoła objawia definitywnie uprzedniość nie tylko chronologiczną, ale także ontologiczną Jego umiłowania nas "najpierw". Przez całą wieczność, On jest tym, który pierwszy nas umiłował.

 

Powrót