s. Bogna Małgorzata Młynarz ZDCh
Kontemplacja Tajemnicy Miłosierdzia Bożego
Kategoria Miłosierdzie BożeWydawnictwo Czuwajmy
ISBN 83-89675-26-9
waga 0.180 kg
nr kat. Rhema 18471
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
PAPIESKA AKADEMIA TEOLOGICZNA W KRAKOWIE WYDZIAŁ TEOLOGICZNY
S. BOGNA MAŁGORZATA MŁYNARZ ZDCh
KONTEMPLACJA TAJEMNICY MIŁOSIERDZIA BOŻEGO
w ujęciu św. Siostry Faustyny Kowalskiej
Praca doktorska
napisana pod kierunkiem
ks. prof. PAT dra hab. Jana Machniaka
obroniona 15 czerwca 2005 r.
Recenzenci:
o. prof. dr hab. Jerzy Wiesław Gogola OCD (PAT)
ks. prof. dr hab. Stanisław Urbański (UKSW)
Spis treści
SPIS TREŚCI
SŁOWO PROMOTORA
WPROWADZENIE
ROZWÓJ DARU KONTEMPLACJI W ŻYCIU DUCHOWYM
ŚW. S. FAUSTYNY KOWALSKIEJ
1. PIERWSZE WEZWANIA DO ŻYCIA DOSKONALSZEGO
a. Chrzest jako łaska uzdolnienia do poznania Boga
b. Pierwsze doświadczenia łaski
c. Wezwanie do życia zakonnego
2. KONTEMPLACJA W CIEMNOŚCIACH WIARY I W CIERPIENIU
a. Oczyszczenia w okresie nowicjatu
b. Wątpliwości dotyczące prawdziwości objawień
c. Cierpienia wynagradzające za grzechy świata
3. KONTEMPLACJA W ŚWIETLE ZJEDNOCZENIA Z BOGIEM
a. Doświadczenie obecności Boga
b. Poznanie Boga i Jego tajemnic
Wiedza przekraczająca naturalne poznanie
Wiedza miłosna
Poznanie tajemnicy Trójcy Przenajświętszej
c. Zjednoczenie z Bogiem w miłości
Zjednoczenie niedoskonałe
Zaręczyny duchowe
Zaślubiny duchowe
3. PRAGNIENIE WIZJI USZCZĘŚLIWIAJĄCEJ
a. Tęsknota za niebem
b. Przedsmak życia wiecznego
MIŁOSIERDZIE BOŻE JAKO CENTRUM KONTEMPLACJI
W ŻYCIU ŚW. FAUSTYNY KOWALSKIEJ
1. POJĘCIE MIŁOSIERDZI A
a. Miłosierdzie w Starym Testamencie
b. Miłosierdzie w Nowym Testamencie
c. Miłosierdzie w ujęciu św. Faustyny Kowalskiej
2. TRÓJCA PRZENAJŚWIĘTSZA JAKO ŹRÓDŁO MIŁOSIERDZIA
a. Miłosierdzie jako największy przymiot Boga
b. Sprawiedliwość i miłosierdzie
Wstęp
SŁOWO PROMOTORA
Św. Siostra Faustyna Kowalska (1905-1938) od wielu lat budzi duże zainteresowanie zarówno szerokich rzesz chrześcijan szukających Boga w szarej codzienności, jak również teologów stawiających sobie pytanie
o możliwości doświadczenia Boga. O Mistyczce z Krakowa napisano wiele książek, a jej Dzienniczek został przetłumaczony na wiele współczesnych języków. Opracowania mają zwykle charakter biograficzny
i hagiograficzny. Ukazują jej życie duchowe oraz fascynującą przygodę spotkania z Bogiem. Do nielicznych należą książki podejmujące problem mistycznego doświadczenia Boga.
Praca doktorska Siostry Bogny Młynarz ze Zgromadzenia Duszy Chrystusowej pt. Kontemplacja tajemnicy miłosierdzia Bożego w ujęciu św. Siostry Faustyny Kowalskiej, obroniona na Wydziale Teologicznym PAT w Krakowie w 2005 roku jest próbą ukazania bogatego doświadczenia mistycznego w życiu Apostołki Bożego Miłosierdzia. Św. Faustyna jawi się nie tylko jako wizjonerka i promotorka tajemnicy Bożego Miłosierdzia, ale również jako mistyczka, która żyła nieustannie Bogiem odkrywanym przez pryzmat Jego miłosierdzia.
W centrum doświadczenia Boga znajduje się kontemplacja rozumiana jako dynamiczny dar, jaki otrzymała św. Siostra Faustyna, na który odpowiedziała miłością swojego prostego serca i pełnym zaangażowaniem w głoszenie miłosierdzia światu. Dar ten obejmował światło mistycznego poznania Boga i towarzyszące mu ciemności, które ogarniały władze duchowe jej duszy powodując wielkie cierpienie. W tym trudnym doświadczeniu samotności i opuszczenia Mistyczka z Krakowa odkrywała bliskość Pana Jezusa cierpiącego za zbawienie świata. On prowadził ją do poznawania najgłębszych tajemnic Trójcy Świętej - miłości Ojca, Syna i Ducha Świętego, która najpełniej wyraziła się w tajemnicy Wcielenia i Odkupienia.
Autorka rozprawy doktorskiej z wielką precyzją naukową ukazuje subtelności doświadczenia Boga u św. Siostry Faustyny Kowalskiej.
Fragment tekstu
Miłosierdzie w ujęciu św. Faustyny Kowalskiej
Orędzie miłosierdzia przekazane przez św. siostrę Faustynę stanowi szczególne przypomnienie prawdy o Bożym miłosierdziu, objawionej w Piśmie Świętym i przekazywanej przez Kościół. Głęboka modlitwa kontemplacyjna doprowadziła ją do samego źródła poznania tej tajemnicy i pozwoliła na nowo wydobyć, by przekazać ją współczesnemu światu.
Tajemnica miłosierdzia Bożego poznana i doświadczana przez prostą niewykształconą zakonnicę, została przekazana światu w "Dzienniczku" w bardzo prostej formie. S. Faustyna próbowała opisać ten największy przymiot Boga, używając określeń i obrazów, które miały wyobrazić rzeczywistość tej tajemnicy. Pisząc o miłosierdziu używała obrazów: "morze" (Dz 178, 309, 654, 718, 1210, 1214, 1218), "przepaść" (Dz 85, 88, 171, 206, 361, 438, 1146, 1188, 1666), "ocean" (Dz 654), "otchłanie" (Dz 1059), "płomienie" (Dz 50, 177, 1074), "zdroje" (Dz 1075, 1209), "źródło" (Dz 206, 1209, 1486), "głębia" (Dz 1307, 1485). Do wzmocnienia siły tego obrazu dodawała określenia: "niezgłębione" (Dz 66, 72, 80, 161, 163, 320, 440 nn.), "niepojęte" (Dz 102, 116, 617, 692, 753), "nieskończone" (Dz 78, 237, 305, 320, 355, 375, 378 nn), "niewyczerpane" (Dz 613, 692). Zatem pierwszą cechą tego przymiotu jest jego wielkość. Miłosierdzie jest większe niż może to pojąć ludzki umysł (por. Dz 699), ale także większe niż grzech, który też jest dla człowieka tajemnicą (por. Dz 423). Według s. Faustyny Bóg chce się ludziom objawić przede wszystkim jako miłosierny (por. Dz 378). Nie neguje to innych przymiotów Boga, takich jak sprawiedliwość, lecz stanowi dla człowieka drogę do zbawienia (por. Dz 1182). Jako synonimu pojęcia "miłosierdzie" s. Faustyna używa określeń "dobroć" (Dz 300,458,1321) i "litość" (Dz 1148, 1210). Te proste słowa oddają rzeczywistość, którą nie tyle trzeba analizować, ale także doświadczać, gdyż tego najbardziej potrzebuje ludzkie, dotknięte grzechem serce.
Źródło miłosierdzia s. Faustyna odkryła w Trójcy Przenajświętszej. Stąd jak ze źródła rozlewa się ono na cały świat poprzez zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa. Miłosierdzie jako owoc dzieła Zbawienia udzielane jest przez sakramenty Kościoła, szczególne sakrament pokuty. Ta prawda o Bożym miłosierdziu została przez s. Faustynę przekazana w formie orędzia i przyjęła kształt nabożeństwa, które ma być środkiem doświadczenia Bożego miłosierdzia. Jest łaską poprzedzającą czasy ostateczne, w których objawi się Boża sprawiedliwość i sąd nad światem.