Alessandro Pronzato
Chleb na niedzielę. Komentarz do Ewangelii Rok A
Kategoria homiletykaWydawnictwo Salwator
ISBN 83-89289-53-9
waga 0.366 kg
nr kat. Rhema 13182
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Pośród wielu zalet tej książki na pierwszy plan wysuwa się jej konkretna użyteczność. Istnieje sporo komentarzy do niedzielnych Ewangelii. Wiele z nich grzeszy jednak abstrakcyjnością, suchością i schematycznością. Na tych stronicach Alessandro Pronzato otwiera natomiast przed nami swoje serce. Serce to, w powiązaniu z kompetencją i długim doświadczeniem duszpasterskim, mówi w sposób prosty i ciepły, a przede wszystkim nowy.
Współczesne głoszenie przesłania potrzebuje nowości. Do Słowa Bożego trzeba powracać nieustannie i z miłością. Tylko wówczas otwiera przed nami swoje skarby i przemienia nasze wnętrze.
Autor tych stronic nie idzie utartymi drogami. Są to teksty napisane przez kogoś, kto kocha i dlatego potrafi w świeży i oryginalny sposób myśleć o Tajemnicy Boga. Mogą pomóc zarówno w medytacji, jak i w głoszeniu Słowa.
Osobiste zaangażowanie autora jest istotne zwłaszcza w cyklu czytań, które mają wyraźny wymiar etyczny. Św. Mateusz przypomina o moralnych wymaganiach "Dobrej Nowiny". Każdy dar Boga wiąże się z konkretną odpowiedzialnością ze strony człowieka. Będzie on sądzony na podstawie ewangelicznego stylu swego życia, który znajduje swój konkretny wyraz w przebaczeniu, braterstwie, wierności.
Komentując ten cykl, łatwo jest popaść w moralizm lub w bezowocne narzekanie. Tego właśnie unika ta książka, której autor stara się odsłonić najgłębsze pokłady Ewangelii według św. Mateusza: wezwanie do radykalizmu, ale jednocześnie do miłosierdzia; apel do wewnętrznej wolności, która realizuje się w perspektywie wspólnotowej i misyjnej; uświadomienie sobie własnej grzeszności, które dokonuje się jednak w nadziei i w pełnym zaufaniu do Chrystusa; przede wszystkim zaś obecność "Boga z nami", który daje nam siłę do wyjścia ku nowym horyzontom.
Spis treści
POWOŁANIE (WYMAGAJĽCE) DO WIĘTOCI
I Niedziela Adwentu
ABY NIE SPÓNIĆ SIĘ NA SPOTKANIE
II Niedziela Adwentu
NA PUSTYNI SŁYCHAĆ NIEPOKOJĽCY GŁOS
III Niedziela Adwentu
OTWORZYĆ SIĘ NA BOGA, KTÓRY JEST INNY
IV Niedziela Adwentu
W POSZUKIWANIU GRZESZNIKÓW
Wigilia Bożego Narodzenia
KTO, KTO JEST DLA NAS WAŻNY
Boże Narodzenie
TEN, KTO NIE MA NIC DO PRZYNIESIENIA
Uroczystoć więtej Bożej Rodzicielki Maryi
JESTEMY OSTATECZNIE
STWORZENIAMI ROZUMNYMI
Uroczystoć więtej Rodziny
CZŁOWIEK, KTÓRY POZWALA SIĘ OBUDZIĆ
II Niedziela po Bożym Narodzeniu
DZIEJE WIATA W OSIEMNASTU LINIJKACH
Uroczystoć Objawienia Pańskiego
ODWAGA WYRUSZENIA
Wstęp
POWOŁANIE (WYMAGAJĄCE) DO ŚWIĘTOŚCI
W roku liturgicznym A chleba na niedzielę dostarcza nam św. Mateusz.
Według tradycji, apostoł Mateusz (to jest Lewi, dawny celnik) i ewangelista Mateusz są tą samą osobą. Współczesna krytyka uznaje to twierdzenie za mało prawdopodobne, a w każdym razie za trudne do zweryfikowania. Odrzucona została też hipoteza, zgodnie z którą Ewangelia byłaby greckim przekładem tekstu napisanego pierwotnie po aramejsku.
Sądzi się, że autor (niektórzy mówią nawet o kilku autorach) Ewangelii jest chrześcijańskim Żydem z drugiego lub trzeciego pokolenia po Chrystusie, wychowanym w tradycji hebrajskiej, ale mówiącym po grecku. Nawiązuje on do nauczania apostoła Lewie-go-Mateusza.
Wydaje mi się znamienny fakt, że ten natchniony tekst opiera swój autorytet, odwołując się do nauczania celnika Lewiego!
Ostatecznej redakcji Ewangelii dokonano między rokiem 80. a 90.
"Mateusz" pisze dla wspólnoty żydowskiej, która jest obeznana ze Starym Testamentem i znajduje się pod silnym wpływem hellenizmu.
Miejsce powstania Ewangelii jest nadal przedmiotem dyskusji: jest nim albo jedno z wielkich miast wybrzeża fenickiego (Tyr, Sydon, Ptolemaida), Antiochia, albo inne miasto w Syrii, w którym mieszkało wielu Żydów (Damaszek, Cezarea).
Fragment tekstu
(...)
OTWORZYĆ SIĘ NA BOGA, KTÓRY JEST INNY
Tymczasem Jan, skoro uslyszal w więzieniu o czynach Chrystusa, poslal swoich uczniów z zapytaniem: "Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?"
Mt 11, 2-11
Na pierwszym planie ponownie pojawia się św. Jan.
Znowu jesteśmy na pustyni, ale tym razem jest to inna pustynia. Surowy prorok został wtrącony do więzienia. Jest winny, ponieważ otwarcie mówił o prawdzie, której nie chciał słyszeć Herod Antypas. To zadufane w sobie książątko, którego ludzie bezpodstawnie nazywali królem, ma pewną władzę i sądzi, że wszystko mu wolno; zachowuje się jak kanalia. Musi jednak stawić czoło Janowi, który nie uciekając się do języka dyplomatycznego, otwarcie mówi o wstydliwym romansie. W takich przypadkach nieroztropny prorok zazwyczaj kończy w ciemnej celi.
Dochodzą do niego wieści o oczekiwanym i zapowiadanym Mesjaszu.
Św. Jan jest zakłopotany.
To dziwne. Kiedy był na pustyni, potrafił widzieć jasno.
W więzieniu wydaje się tracić orientację.
"Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?"
Oczywiście, on sam nigdy nie zgłaszał żadnych roszczeń. Wiedział, jaka jest jego rola. Nie zamierzał zajmować miejsca, które do niego nie należało. Bohaterem jest ktoś inny.
Mówił z wewnętrznym przekonaniem: "Trzeba, by On wzrastał, a ja żebym się umniejszał" (J> 3, 30).
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału
Pane per la Domenica. Commento ai Yangeli.
Ciclo A
Redakcja Agnieszka Ćwieląg
Redakcja techniczna i przygotowanie do druku Grzegorz Sztok
Projekt okładki Wydawnictwo SALWATOR
Imprimi potest
ks. Jerzy Madera SDS, prowincjał
l.dz. 424/P/2004
Kraków, dnia 7 lipca 2004 r.
1983-1996 by Piero Gribaudi Editore s.r. for the Polish Edition 2004 Wydawnictwo SALWATOR
ISBN 83-89289-53-9
Wydawnictwo SALWATOR
ul. św. Jacka 16, 30-364 Kraków
tel. (012) 260-60-80, fax (012) 269-17-32
e-mail: wydawnictwo@salwator.com
www.salwator.com