Krystyna Ostrowska

W poszukiwaniu wartości cz. I - Ja i inni - Z Biblią przez życie

Kategoria  katecheci, wychowawcy

Wydawnictwo Rubikon
Cena 33.00 zł

ISBN 83-88725-65-3
185 stron
format 155x230x12 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2004
waga 0.292 kg
nr kat. Rhema 12341

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

"Proponowane ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, dostarczają wiedzy o zawartości twórczej preferowanych wartości, motywując do poszukiwania sposobów ich urzeczywistniania, są przydatne w pracy wychowawczej i profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej z młodzieżą. Mogą też pomóc osobom dorosłym w uporządkowaniu i kierowaniu hierarchii wartości".

Spis treści


Przedmowa do wydania drugiego
Wprowadzenie

Szukać i realizować wartoœci
Czym sq wartoœci?

Bibliografia

Ćwiczenia

1. Co ważne, co niezbędne
2. Otaczajšcy œwiat

3. Drabina

4. Dla mnie, dla innych

5. Cele i œrodki

6. Słowa i czyny

7. Lista ulubionych rzeczy

8. Labirynt

9. Ja - inni

10. Poznanie własnych możliwoœci
11. Życie

12. Wartoœć i sens życia

13. Tajemniczy dokument

14. Pustynia

15. Solidarnoœć

16. Czas

17. Ja i moja rodzina

18. Pienišdz

19. Jak karać sprawiedliwie

20. Jak sprawiedliwie dzielić

21. Odkrycie pasji

22. Praca

23. Wartoœci i przestrzeń życiowa

Wstęp

Zamysł opracowania podręcznika zrodził się przed kilku laty, gdy wspólnie z E. Bruszewskq, A. Korwin-Szymanowską, T. Rzepą i J. Adelt pracowałyśmy nad znaczeniem systemu wartości w procesie podejmowania decyzji i wyboru strategii działania. Uświadomiłam sobie, że jest potrzebny podręcznik, który pomógłby psychologom, wychowawcom, pomocnikom społecznym, rodzicom, a przede wszystkim samej młodzieży w odkryciu i poznaniu świata wartości - zarówno tych, które cenią, akceptują i realizują prawie wszyscy, jak i tych, które są zapomniane lub realizowane przez nieliczne osoby. Od tamtej pory problematyka wartości nie tylko zyskała uznanie w oczach psychologów i pedagogów, ale stała się także przedmiotem sporów publicznych, ostrych polemik i krytyk. W sporach tych często dochodzi do zacierania i zbędnego komplikowania istoty wartości w życiu jednostkowym i społecznym. Fakt ten stał się również wyzwaniem i ponagleniem, aby zrealizować to, co dr Miriam Stoppard określa jako wykorzystanie każdej sytuacji do ukazania wartości, które we współczesnym świecie często ulegają zniekształceniu.
Ludzie na ogół nie różnią się pragnieniem dobra, piękna, miłości, szczęścia, sprawiedliwości i sukcesu, a więc nie różnią się pragnieniem urzeczywistnienia określonych wartości. Różni ich stopień zaangażowania w urzeczywistnianie tych wartości oraz sposób, w jaki to robią.

Fragment tekstu

Jeżeli przyjąć, że każda epoka uwypukla jedne wartości, pozostawiając w cieniu inne i że wynika to m.in. z obiektywnych warunków, w których wypada żyć ludziom danej epoki, to współcześnie akceptuje się przede wszystkim wartość wolności. Można wskazać istnienie dwóch trendów: z jednej strony byłoby to podkreślanie wolności, a raczej niezależności, pełnej autonomii, której uwyraźnienie jest efektem refleksji nad ludzkim działaniem, jego tożsamością, z drugiej - stawianie na miłość, która wyraża się w pragnieniu ludzi zagubionych, porzuconych, oszukanych i domaga się uwyraźnienia w wyniku doświadczeń angażujących sferę emocjonalną. Rozpoczynamy etap cywilizacji miłości, w której będzie się uwypuklać współdziałanie, a nie rywalizację, przebaczenie, a nie dochodzenie swoich praw, poszanowanie drugiego człowieka, a nie maksymalne jego wykorzystanie. Chodzi tu o harmonię ze światem ludzi, przyrody i z samym sobą, o opanowanie przeciwnych sił (K. Ostrowska 1992, s. 61-71).
Odkrywanie pewnych wartości jest związane z tą właśnie hipotezq, a ćwiczenia mają służyć pomocą w odkrywaniu wartości miłości, przyjaźni, solidarności, przebaczenia, współdziałania, pomocy innym, dawania i brania - tych wartości, które pozwalają ukierunkować nasze relacje z innymi, ze światem. Ogólny zamysł uwyraźniania wartości ogólnoludzkich wyrósł z przekonania, że człowiek jest integralną częścig otaczającej go rzeczywistości: ludzi, przyrody, świata idei, Boga, a dzięki swoim intelektualnym i emocjonalnym możliwościom sam może odkryć świat i doświadczyć swego w nim uczestnictwa. Fundamentem tego przekonania jest uznanie wartości życia, z uwyraźnieniem roli życia ludzkiego. Człowiek bowiem, uzdolniony do ingerencji w życie swoje i życie innych stworzeń, przyczynił się do powstania wielu zagrożeń dlo życia, a także ubezwłasnowolnił przyrodę w jej uruchamianiu mechanizmów do obrony życia. Stał się więc nie panem przyrody, ale jej po gromcą.

Strona redakcyjna

Copyright by Wydawnictwo Rubikon 2004

Redakcja i korekta: Anna Grochowska-Piróg

Projekt okładki: Rafał Kępa

Opracowanie graficzne, skład komputerowy: Grafion, www.grafion.com.pl

ISBN 83-88725-65-3

Fotografie:
Tomasz Adamczyk, s. 129, 164, 184
Stanisław Doktor, s. 10, 47, 50, 55, 69, 71, 82, 86, 90, 117, 135,
136, 157, 158, 161, 168
Mirosław Dzido, s. 106, 113
Aleksandra Knych, s. 133, 143
Zbigniew Łata, s. 141
Henryk Noga, s. 78
Anna Radwańska, s. 67, 84, 96
Jan Walczewski, s. 110, 127
Piotr Wilkoński, s. 102
Andrzej Zachwieją, s. 65
Irena Załuska, s. 60, 76

Kraków 2004
Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon 30-138 Kraków, ul. Olkuska 3 tel. (012) 626 98 41, tel./fax (012) 626 98 40 email: rubikon@rubikon.krakow.pl
www.rubikon.krakow.pl

 

Powrót