Krystyna Ostrowska
W poszukiwaniu wartości cz. I - Ja i inni - Z Biblią przez życie
Kategoria katecheci, wychowawcyWydawnictwo Rubikon
ISBN 83-88725-65-3
185 stron
format 155x230x12 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2004
waga 0.292 kg
nr kat. Rhema 12341
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
"Proponowane ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, dostarczają wiedzy o zawartości twórczej preferowanych wartości, motywując do poszukiwania sposobów ich urzeczywistniania, są przydatne w pracy wychowawczej i profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej z młodzieżą. Mogą też pomóc osobom dorosłym w uporządkowaniu i kierowaniu hierarchii wartości".
Spis treści
Przedmowa do wydania drugiego
Wprowadzenie
Szukać i realizować wartoci
Czym sq wartoci?
Bibliografia
Ćwiczenia
1. Co ważne, co niezbędne
2. Otaczajšcy wiat
3. Drabina
4. Dla mnie, dla innych
5. Cele i rodki
6. Słowa i czyny
7. Lista ulubionych rzeczy
8. Labirynt
9. Ja - inni
10. Poznanie własnych możliwoci
11. Życie
12. Wartoć i sens życia
13. Tajemniczy dokument
14. Pustynia
15. Solidarnoć
16. Czas
17. Ja i moja rodzina
18. Pienišdz
19. Jak karać sprawiedliwie
20. Jak sprawiedliwie dzielić
21. Odkrycie pasji
22. Praca
23. Wartoci i przestrzeń życiowa
Wstęp
Zamysł opracowania podręcznika zrodził się przed kilku laty, gdy wspólnie z E. Bruszewskq, A. Korwin-Szymanowską, T. Rzepą i J. Adelt pracowałyśmy nad znaczeniem systemu wartości w procesie podejmowania decyzji i wyboru strategii działania. Uświadomiłam sobie, że jest potrzebny podręcznik, który pomógłby psychologom, wychowawcom, pomocnikom społecznym, rodzicom, a przede wszystkim samej młodzieży w odkryciu i poznaniu świata wartości - zarówno tych, które cenią, akceptują i realizują prawie wszyscy, jak i tych, które są zapomniane lub realizowane przez nieliczne osoby. Od tamtej pory problematyka wartości nie tylko zyskała uznanie w oczach psychologów i pedagogów, ale stała się także przedmiotem sporów publicznych, ostrych polemik i krytyk. W sporach tych często dochodzi do zacierania i zbędnego komplikowania istoty wartości w życiu jednostkowym i społecznym. Fakt ten stał się również wyzwaniem i ponagleniem, aby zrealizować to, co dr Miriam Stoppard określa jako wykorzystanie każdej sytuacji do ukazania wartości, które we współczesnym świecie często ulegają zniekształceniu.
Ludzie na ogół nie różnią się pragnieniem dobra, piękna, miłości, szczęścia, sprawiedliwości i sukcesu, a więc nie różnią się pragnieniem urzeczywistnienia określonych wartości. Różni ich stopień zaangażowania w urzeczywistnianie tych wartości oraz sposób, w jaki to robią.
Fragment tekstu
Jeżeli przyjąć, że każda epoka uwypukla jedne wartości, pozostawiając w cieniu inne i że wynika to m.in. z obiektywnych warunków, w których wypada żyć ludziom danej epoki, to współcześnie akceptuje się przede wszystkim wartość wolności. Można wskazać istnienie dwóch trendów: z jednej strony byłoby to podkreślanie wolności, a raczej niezależności, pełnej autonomii, której uwyraźnienie jest efektem refleksji nad ludzkim działaniem, jego tożsamością, z drugiej - stawianie na miłość, która wyraża się w pragnieniu ludzi zagubionych, porzuconych, oszukanych i domaga się uwyraźnienia w wyniku doświadczeń angażujących sferę emocjonalną. Rozpoczynamy etap cywilizacji miłości, w której będzie się uwypuklać współdziałanie, a nie rywalizację, przebaczenie, a nie dochodzenie swoich praw, poszanowanie drugiego człowieka, a nie maksymalne jego wykorzystanie. Chodzi tu o harmonię ze światem ludzi, przyrody i z samym sobą, o opanowanie przeciwnych sił (K. Ostrowska 1992, s. 61-71).
Odkrywanie pewnych wartości jest związane z tą właśnie hipotezq, a ćwiczenia mają służyć pomocą w odkrywaniu wartości miłości, przyjaźni, solidarności, przebaczenia, współdziałania, pomocy innym, dawania i brania - tych wartości, które pozwalają ukierunkować nasze relacje z innymi, ze światem. Ogólny zamysł uwyraźniania wartości ogólnoludzkich wyrósł z przekonania, że człowiek jest integralną częścig otaczającej go rzeczywistości: ludzi, przyrody, świata idei, Boga, a dzięki swoim intelektualnym i emocjonalnym możliwościom sam może odkryć świat i doświadczyć swego w nim uczestnictwa. Fundamentem tego przekonania jest uznanie wartości życia, z uwyraźnieniem roli życia ludzkiego. Człowiek bowiem, uzdolniony do ingerencji w życie swoje i życie innych stworzeń, przyczynił się do powstania wielu zagrożeń dlo życia, a także ubezwłasnowolnił przyrodę w jej uruchamianiu mechanizmów do obrony życia. Stał się więc nie panem przyrody, ale jej po gromcą.
Strona redakcyjna
Copyright by Wydawnictwo Rubikon 2004
Redakcja i korekta: Anna Grochowska-Piróg
Projekt okładki: Rafał Kępa
Opracowanie graficzne, skład komputerowy: Grafion, www.grafion.com.pl
ISBN 83-88725-65-3
Fotografie:
Tomasz Adamczyk, s. 129, 164, 184
Stanisław Doktor, s. 10, 47, 50, 55, 69, 71, 82, 86, 90, 117, 135,
136, 157, 158, 161, 168
Mirosław Dzido, s. 106, 113
Aleksandra Knych, s. 133, 143
Zbigniew Łata, s. 141
Henryk Noga, s. 78
Anna Radwańska, s. 67, 84, 96
Jan Walczewski, s. 110, 127
Piotr Wilkoński, s. 102
Andrzej Zachwieją, s. 65
Irena Załuska, s. 60, 76
Kraków 2004
Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon 30-138 Kraków, ul. Olkuska 3 tel. (012) 626 98 41, tel./fax (012) 626 98 40 email: rubikon@rubikon.krakow.pl
www.rubikon.krakow.pl