Zbigniew Barciński

Konstruowanie scenariuszy katechetycznych

Kategoria  katecheci, wychowawcy

Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha
Cena 14.00 zł

ISBN 83-7015-734-3
72 strony
format 160x230 mm
oprawa miękka
wydane Poznań 2004 r.
waga 0.130 kg
nr kat. Rhema 11740

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Spis treści


Słowo wstępne
Wprowadzenie
W poszukiwaniu Ÿródeł inspiracji
Konstruowanie scenariuszy z wykorzystaniem jednej metody aktywizujšcej

Krok 1: okreœl myœl przewodniš scenariusza
Krok 2: postaw pytanie główne
Krok 3: dobierz metodę aktywizujšcš odpowiedniš do pytania
Krok 4: sprecyzuj oczekiwany poziom odpowiedzi uczestników
Krok 5: przygotuj puentę, która zamknie aktywizację i wyeksponuje myœl
przewodniš
Krok 6: przygotuj wprowadzenie, które stworzy kontekst do postawienia
pytania głównego
Krok 7: spójrz na scenariusz całoœciowo, z „lotu ptaka"
Konstruowanie scenariuszy z wykorzystaniem kilku metod aktywizujšcych
Konstruowanie scenariuszy z wykorzystaniem metod aktywizujšcych, scenariuszy osn
utych wokół historii życia postaci biblijnych i œwiętych
Zakończenie

Wstęp

(...)
Bardzo ważnym zadaniem, stojącym przed każdym katechetą, jest szukanie adekwatnych metod przekazu Dobrej Nowiny. Polskie Dyrektorium Katechetyczne przypomina: "Katecheta winien także umieć działać. Katecheza jest aktem komunikacji międzyludzkiej i dlatego wymaga znajomości metod i środków komunikacji" (n. 155).
Wielkie zasługi w poszukiwaniu nowych sposobów komunikacji i aktywizacji na lekcjach katechezy ma Sekcja Katechetyczna Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów "Klanza". Od wielu lat osoby związane z tym środowiskiem współpracują z miesięcznikiem "Katecheta", na łamach którego publikują owoce swych poszukiwań. Dzięki tej współpracy bardzo wielu katechetów w naszym kraju może rozszerzać swoją znajomość nowych metod pracy na lekcji religii.
Prezentowane materiały stanowią konkretną pomoc w konstruowaniu scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zbigniew Barciński nie tylko wyjaśnia, czym jest dobry scenariusz, ale także ukazuje, jaka jest droga jego przygotowania. Dla autora "(...) dobrze skonstruowana katecheza powinna -jak najlepsze filmy - być wyrazem zainteresowań i pasji jej twórcy. I jak klasyczne powieści kryminalne, powinna zapraszać do poszukiwania odpowiedzi na intrygujące pytania. Powinna mieć "mocną", zaskakującą końcówkę - tak jak to jest w rewelacyjnych dowcipach. I jak świetne reklamy powinna od razu przyciągać uwagę i przekonywać do konkretnych decyzji" (por. s. 13).
Gratulując Autorowi wartościowego dzieła, pragnę życzyć wszystkim Czytelnikom wielu twórczych inspiracji w czasie lektury.
ks. Damian Bryl (red. naczelny "Katechety")
(...)

Fragment tekstu

(...)
KONSTRUOWANIE SCENARIUSZY Z WYKORZYSTANIEM KILKU METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Dotychczas zajmowaliśmy się konstruowaniem scenariusza złożonego z jednej aktywizacji. Obecnie zajmiemy się pytaniem, w jaki sposób konstruować scenariusz katechezy, jeśli chcemy wykorzystać w nim kilka metod aktywizujących. W opracowaniu takiego scenariusza można wskazać sześć głównych kroków.
Krok 1: określ myśl przewodnią scenariusza
Ta myśl to merytoryczny punkt ciężkości scenariusza, jego podstawa i "kręgosłup". Jest ona zasadą uporządkowania treści całej katechezy, istotą jej przesłania. Tę myśl uczestnicy katechezy mają zrozumieć, zapamiętać i wziąć sobie do serca.
Krok 2: postaw pytanie główne
Pytanie główne powinno być związane z myślą przewodnią. Trzeba je postawić w ten sposób, żeby uczniowie odczuli pewną trudność w znalezieniu odpowiedzi, aby doświadczyli, że jest to problem i potrzeba wysiłku, aby go rozwiązać. Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie powinno przybliżyć uczniów - na ile to możliwe - do odkrycia prawdy zawartej w myśli przewodniej.
Krok 3: rozłóż pytanie główne na pytania pomocnicze
Pytania pomocnicze dotyczą różnych aspektów głównego problemu.
Krok 4: wokół każdego pytania pomocniczego zbuduj sekwencję złożoną z: wprowadzenia, aktywizacji i puenty
Budując taką sekwencję należy:
- dobrać metodę aktywizującą tak, aby była właściwym sposobem poszukiwania przez uczniów odpowiedzi na pytanie pomocnicze,
- wyobrazić sobie oczekiwane efekty pracy uczniów,
- przygotować pytania pomagające uczniom uporządkować i pogłębić odpowiedź znalezioną w grupach,
- przygotować puentę, czyli odpowiedź katechety na pytanie pomocnicze - powinno to być "coś nowego" w porównaniu z odpowiedzią uczniów, mocny akcent ze strony katechety,
- przygotować wprowadzanie, które zainteresuje, przyciągnie uwagę i przygotuje do postawienia pytania pomocniczego.

Strona redakcyjna

Seria:
Biblioteka «Katechety»

Redaktor serii
Aleksandra Bałoniak

Korekta językowa
Justyna Łopaczyk

Projekt okładki
Katarzyna Śliwińska

Copyright Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha, Poznań 2004
Książka powstała dzięki współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów i Animatorów "Klanza"

ISBN 83-7015-734-3

Drukarnia i Księgarnia Sw. Wojciecha Sp. Z o.o.
Dział Handlowy, pl. Wolności l, 60-967 Poznań
tel. (061) 852 91 86 w. 123, 132,
fax w. 122; e-mail: handel@ksw.com.pl

Druk i oprawa:
Drukarnia Św. Wojciecha, ul. Chartowo 5, 61-245 Poznań

 

Powrót