Wacław Hryniewicz OMI
Dlaczego głoszę nadzieję?
Kategoria teologiaWydawnictwo Verbinum
ISBN 83-7192-228-0
256 stron
format 140x200x13 mm
oprawa miękka
wydane Warszawa 2004
waga 0.264 kg
nr kat. Rhema 11609
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Ksiądz prof. dr hab. Wacław Hryniewicz OMI, urodzony w 1936 roku, jest dyrektorem Instytutu Ekumenicznego KUL i kierownikiem katedry teologii prawosławnej. Wśród jego ostatnich publikacji należy wymienić m.in. Hermeneutyka w dialogu. Szkice teologiczno-ekumeniczne t. 2 (1998), Nad przepaściami wiary (Rozmowy z Elżbietą Adamiak i Józefem Majewskim, 2001), Chrześcijaństwo nadziei. Przyszłość wiary i duchowości chrześcijańskiej (2002) oraz wydane przez Verbinum:
Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne (1996), Pedagogia nadziei. Medytacje o Bogu, Kościele i ekumenii (1997), Na drogach pojednania. Medytacje ekumeniczne (1998), Nadzieja uczy inaczej (2003).
Spis treści
Nadzieja religijna a wieckie projekty kształtowania przyszłoci
Nadzieja na przyjcie królestwa a ludzki ideał powszechnej wspólnoty
Słaboć historiozoficznych projektów nadziei
Niedostatki chrzecijańskiej teologii nadziei
VII. DWIE WIZJE CHRZECIJAŃSTWA
Etos chrzecijaństwa pokory i osobistego zbawienia.............. 8!
Prorocka funkcja religii
Religia osobistego zbawienia czy przemiany wiata?
Mšdroć mistyków
Dramat oderwania twórczoci od zbawienia .................... 9S
Oznaki nowej wrażliwoci chrzecijańskiej
VIII. NADZIEJA DLA CZŁOWIEKA I WSZECHWIATA.............. 10!
Poczucie daremnoci czy nadzieja? ........................... 10(
Prognozy nauki o ostatecznych katastrofach we wszechwiecie..... 10;
Paradoks cišgłoci i niecišgłoci, czyli o logicznej" strukturze materii
!
Nadzieja na ostatecznš przemianę stworzenia
Natura spiral resurrectionem................................ l
IX. RZECZYWISTOĆ DUCHA I MATERII
W WYDARZENIACH OSTATECZNYCH ...................... l
Powszechne prawo przejcia przez mierć...................... 11!
Nowe i ostateczne stworzenie człowieka z niczego?
Zmartwychwstanie w mierci ............................... 12;
X. WSPÓLNOTA ŻYWYCH I UMARŁYCH....................... 12f
Wiara chrzecijańska a kult przodków......................... 12f
wiatło nadziei zmartwychwstania........................... 12i
Cišgłoć pokoleń i poczucie odpowiedzialnoci za grzechy ojców
Zstępowanie do piekieł wiata............................... 13!
Powszechnoć ostatecznego pojednania między ofiarami a przestępcami
XI. O DOZNANIACH Z POGRANICZA MIERCI .................. 13f
Wiarygodnoć przeżyć na granicy mierci...................... 13i
Przeobrażajšca moc doznań z pogranicza życia i mierci
Zwišzek dowiadczeń towarzyszšcych umieraniu z religiš ......... 14;
Miłoć jako wartoć nadrzędna w życiu........................ 14t
Doznania stanu przedmiertnego a nadzieja chrzecijańska........ 14!
XII. SPÓR O INTERPRETACJĘ NAUKI BIBLIJNEJ TRWA NADAL____ 15!
Miłoć Boga i wolnoć człowieka
Co ze sprawiedliwociš?
Dlaczego teoria anihilacji jest atrakcyjna?
Chrystus Głowš wszystkich pojednanych ...................... 16!
W obliczu biblijnych zawiłoci
Przewaga łaski nad grzechem
Wstęp
Nigdy nie przypuszczałem, że wraz z upływem lat przyjdzie mi stać się człowiekiem jednej wielkiej idei - uniwersalizmu nadziei, nadziei na zbawienie wszystkich. Nie była to przypadkowa ewolucja mojego myślenia teologicznego. Lata refleksji nad misterium paschalnym w tradycji chrześcijańskiej przygotowały grunt do zainteresowania się tym niezwykłym fenomenem, jakim jest nurt tradycji głoszący nadzieję na ostateczne pojednanie wszystkich stworzeń ze Stwórcą i Zbawicielem. Niełatwo rozstać się z takim życiowym tematem. Nie można być pewnym, że kolejna książka poświęcona tym sprawom będzie już ostatnią.
Obecny zbiór refleksji nosi tytuł Dlaczego głoszę nadzieję ? Jest swego rodzaju wyznaniem, teologicznym credo katolickiego teologa, który wiele zawdzięcza duchowemu bogactwu chrześcijaństwa wschodniego, który odważa się iść do ludzi z alternatywną wizją ostatecznych losów człowieka i świata, z eschatologią powszechnej nadziei, pomimo sprzeciwów ze strony obrońców tradycyjnej nauki o wieczności piekła.
Tego rodzaju wyznanie nadziei, confessio spei, musi z konieczności zawierać więcej akcentów osobistych niż czysto teoretyczny wykład zagadnień eschatologicznych. W świadectwie tym każdy może odnaleźć echo swoich własnych myśli, poszukiwań, zmagań i przekonań. Teologia jest odkrywaniem horyzontów nadziei.
W święto Podwyższenia Krzyża Świętego, 14 września 2003 roku
Fragment tekstu
(...)
I CZEGO SIĘ SPODZIEWAMY? TEOLOGIA JAKO ODKRYWANIE HORYZONTÓW
NADZIEI
W modlitwie Ojcze nasz przyzywanie nadejścia królestwa Bożego znajduje się na drugim miejscu, zaraz po prośbie o chwalę dla Bożego Imienia. Bóg, Jego królestwo i Jego chwała znajdują się w samym centrum chrześcijańskiej nadziei i oczekiwania na spełnienie ludzkich dziejów. Na pytanie o to, czego się spodziewamy, jest tylko jedna najważniejsza odpowiedź: mamy nadzieję na nadejście królestwa Bożego. Jest to przede wszystkim nadzieja dla samego Boga, że spełni się Jego radość z wielkiego dzieła stworzenia - radość z zakończenia jego dramatycznych losów, radość z powszechnego szabatu i pokoju, radość z nowej, powszechnej i trwałej harmonii wszechświata. Stwórca i Zbawiciel zajaśnieje w swojej Boskiej chwale w niebie i na ziemi. Królestwo pokoju i harmonii to powszechne panowanie Boga i Jego chwała w całym stworzeniu, które jest dziełem Jego dobrych rąk. Dlatego nadzieja na nadejście królestwa jest także nadzieją dla ludzi i całego świata - nadzieją na zbawienie i życie wieczne wszystkich ludzi oraz na pokój nowego stworzenia.
Z tego punktu widzenia, chrześcijaństwo jest religią nadziei. Eschatologiczna nadzieja wytycza kierunek w przyszłość ludzkości i świata, jest obietnicą przemiany przeszłości i teraźniejszości. Przemiana ta dokonuje się w zaczątku już teraz. Jej początkiem jest zmartwychwstanie Chrystusa.
UNIWERSALIZM NADZIEI
Eschatologia to nie nauka o "końcu", o unicestwieniu doczesnej historii, ale przede wszystkim o przyjściu królestwa Bożego, o początku rzeczywistości nowej i nieprzemijającej. Mówi ona, mając przed oczyma zmartwychwstanie Chrystusa, o nowym początku wiecznych dziejów człowieka i świata z Bogiem. Cud prawdziwego stworzenia jest jeszcze przed nami. To, co nazywamy "końcem", kryje w sobie nowy początek. Oczywiście, że teraz nie znamy jeszcze tego początku.
Strona redakcyjna
Copyright by Wacław Hryniewicz OMI, Lublin 2004
Copyright for the Polish edition by Verbinum, 2004
Redakcja
Andrzej Sujka
Projekt i wykonanie okładki
Paweł Pachciarek
Bogdan Gacukowicz
Korekta
Hanna Stompor
Elżbieta Pachciarek
Zapis greckich słów zgodnie z zapisem monotonicznym, zachowującym tylko akcent ostry.
Transkrypcja jest stosowana w odniesieniu do słów, które wcześniej pojawiły się w zapisie oryginalnym.
Za zgodą Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskiej z dnia 31 marca 2004 r., nr 364(K)2004
Copytright VERBINUM,
Wydawnictwo Księży Werbistów
04-118 Warszawa, ul. Ostrobramska 98
tel 0-22 610 78 70, fax 0-22 610 77 75
www.verbinum.com.pl,
e-mail: verbinum@wa.onet.pl
Warszawa 2004.
Wyd. I. Zam. nr 14/2004
Skład:
Bogdan Gacukowicz
Druk:
Libra Print, Drukarnia Studio Graficzne
18-400 Łomża, AL Legionów 114B
tel. 0-86 218-52-87, fax 0-86 218-52-88
e-mail: libraprint@pro.onet.pl
ISO 9002
ISBN 83-7192-228-0