Kazimierz Romaniuk
Biblijny traktat o Miłosierdziu
Kategoria maryjneWydawnictwo Apostolicum
ISBN 83-7031-385-X
288 stron
format 140x200x15 mm
oprawa miękka
wydane Ząbki 2004
waga 0.316 kg
nr kat. Rhema 11473
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Biskup Kazimierz Romaniuk
Urodzony 21 sierpnia 1927 r., wyświęcony na kapłana 16 grudnia 1951 r. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, w Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie i w Ecole Biblique et Archeologique Francaise w Jerozolimie. Wykładał na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Konsekrowany na biskupa 4 marca 1982 r. Od 25 marca 1992 r. jest ordynariuszem diecezji warszawsko-praskiej. Zasiada w zagranicznych i krajowych towarzystwach biblijnych. Dokonał przekładu całego Pisma Świętego z języków oryginalnych na polski. Jest autorem 65 książek i ok. 450 artykułów naukowych.
"Miłosierdziu Bożemu zawdzięczam niejedno w moim życiu, jak - przynajmniej dwukrotne -uratowanie od śmierci oraz to, że jako biskup otrzymałem w charakterze katedry świątynię będącą najstarszym w Warszawie ośrodkiem kultu Miłosierdzia Bożego" - pisze w przedmowie.
(red.)
"Temat miłosierdzia jest tak radykalny i tak zasadniczy, że powinien przenikać życie indywidualne i wspólnotowe człowieka".
Kard. Carlo Maria Martini Z Listu do bpa K. Romaniuka
Spis treści
List Arcybiskupa Mediolanu Kardynała C. M. Martiniego
Przedmowa
Przedmowa do wydania II
Akt zawierzenia świata Bożemu miłosierdziu
Część pierwsza - Terminologia
A. Raham, hanan, hasad
B. Splanchna, eleos, oiktirmos
Część druga - Miłosierdzie w Starym Testamencie
A. Miłosierdzie Boże w Starym Testamencie
1. Jahwe, Bóg miłosierny Izraela
2. Miłosierdzie Pana nad całą ludzkością (Syr 18,13)
3. Miłosierdzie Boże a grzesznicy
a. Katecheza pokutna jako próba uwrażliwienia człowieka na działanie miłosierdzia Bożego
aa. Jeremiasz
ab. Izajasz
ac. Ozeasz
ad. Inni prorocy
ae. Psalmy
af. Pozostałe księgi Pisma św. Starego Testamentu
b. Kary lecznicze jako przygotowanie do miłosierdzia
ba. Wydal ich pod władzę obcych narodów (Ne 9,30)
bb. Wychowuje przez prześladowanie
bc. Bóg nie chce śmierci grzesznika
bd. Wychwalam Cię Panie, bo rozgniewałeś się
na mnie (Iz 12, l)
c. Miłosierdzie Boże a cierpiący i uciśnieni
Wstęp
(...)
Drogi Księże Biskupie,
dostarczono mi maszynopis Twojej książki, traktującej o miłosierdziu Boga. Bardzo uradowało mnie, że zechciałeś się zająć tak istotnym tematem objawienia biblijnego. W książce pragnąłeś zawrzeć zarówno swoją wiedzę biblijną, jak też i zdobyte doświadczenia duszpasterskie. Doceniam jedno i drugie - tak naukę jak i praktykę - i sprawia mi ogromną radość to, że nieustannie starasz się obdarowywać innych owocem swojego wysiłku.
Chociaż temat miłosierdzia Bożego przewija się przez Biblię, począwszy od pierwszych stron, to nadal mamy jeszcze wiele do odkrycia. Przede wszystkim powinniśmy wierzyć w miłosierdzie, którego doświadczamy w naszym życiu, (całym sercem i duszą) całą naszą osobą. Powinniśmy czerpać z nauki papieża Jana Pawła II, zawartej we wspaniałej encyklice Dives in misericordia. Powinniśmy wyciągać wnioski z tego miłosierdzia, nie tylko dla nas samych, ale także dla życia w społeczności, dla etyki, dla ekonomii i prawa. Temat miłosierdzia jest tak radykalny i tak zasadniczy, że powinien przenikać życie indywidualne i wspólnotowe człowieka.
Dlatego jestem Ci bardzo wdzięczny za ten wkład pracy i życzę, aby treść książki pozwoliła wielu osobom poznać bogactwo miłosierdzia Boga.
Kardynał Carlo Maria Martini Arcybiskup Mediolanu
Fragment tekstu
(...)
Część pierwsza
Terminologia
W językach biblijnych - zarówno hebrajskim, jaki i greckim - nie mamy do czynienia ze szczególnym bogactwem terminów wyrażających ideę miłosierdzia tak boskiego, jak ludzkiego.
A. Raham, hanan, hasad
W Starym Testamencie całe owe "miłosierne" słownictwo wywodzi się z trzech rdzeni: raham, hanan, hasad.
Raham - oznacza w pierwszym rzędzie wewnętrzne poruszenie, spowodowane czułą miłością, co prowadzi w reztultacie do współczucia komuś, litowania się nad kimś i okazywania mu miłosierdzia. Od tego samego rdzenia pochodzi rzeczownik rehem - łono matczyne (por. np. Iz 49,15), stąd i sam czasownik raham ma coś z "bycia matczynym, macierzyńskim". Raham określa również uczucie bliskości, łączącej ze sobą dwoje małżonków, ojca z synem i dzieci między sobą we wspólnej rodzinie. Odcień jedności, bliskości, szczególnej więzi pojawia się zawsze w znaczeniu tego terminu. Od rdzenia raham został także utworzony, dość często występujący w Biblii - zawsze tylko w liczbie mnogiej - rzeczownik rahamim, dosłownie wnętrzności - zaś w przenośni - miłosierdzie, łaska, łaskawość.
Strona redakcyjna
Na okładce wykorzystano fragment rzeźby Chrystus z Bonnecombe
Mediolan, 21 grudnia 1998
Projekt okładki
Bogdan Żukowski
Redaktor prowadzący
ks. Tomasz Mioduszewski SAC
Redaktor techniczny
Bogumila Szczupakowska
Skład i łamanie
Daniel Sałański
Copyright by Kazimierz Romaniuk
Copyright by Apostolicum, Ząbki 2004
Za zezwoleniem władzy duchownej
Wydanie II, poprawione
ISBN 83-7031-385-X
APOSTOLICUM
Wydawnictwo Księży Pallotynów
Prowincji Chrystusa Króla
ul. Wilcza 8, 05-091 Ząbki
tel. (0-22) 771-52-00, 11; fax. (0-22) 771-52-07
księgarnia internetowa:
www.apostolicum.pl
info@apostolicum.pl
Jego Ekscelencja Biskup
Kazimierz Romaniuk Kuria diecezjalna
ul. Floriańska 3 03-707 Warszawa