Ernesto Borghi
Czytać Biblię dziś
Kategoria BibliaWydawnictwo Apostolicum
ISBN 83-7031-370-1
166 stron
format 140x200 mm
oprawa miękka
wydane Ząbki 2004 r.
waga 0.217 kg
nr kat. Rhema 11472
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Notka
Biblia wraz z- całą spuścizną grecko-łacińską stanowi jeden z fundamentów kultury zachodniej. Nikt, bez względu na to, jakie jest jego życie i cały bagaż doświadczeń, nie .może pozostać obojętny na jedno z największych źródeł mądrości śródziemnomorskiej kultury, jeśli chce swe życie przeżywać godnie i nadać mu właściwy sens.
Niniejsza książka zawiera wypowiedzi uznanych biblistów i intelektualistów żydowskich, katolickich i protestanckich, zaprezentowane podczas zjazdu w Lugano (marzec 2000 r.) pod hasłem: Czytać Biblię dziś. Od stów po życie codzienne.
Przedstawiciele różnych religii i kultur poczuli się wezwani słowami Biblii. Oddając się w służbę jej tekstu z naukowym podejściem i humanistyczną pasją referowali swoje egzegetyczne i hermeneutyczne poszukiwania. Różnice kulturowe i religijne, jakie ich dzieliły, wzbogaciły tylko spotkanie. Referujący zaproponowali częściową odpowiedź na pytanie: co znaczy czytać Biblię dziś?
Z Przedmowy Ernesto Borghi
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Azzolino Chiappini
Słowo do czytania, słowo do modlitwy, słowo do życia
Słowo do czytania
Słowo do modlitwy
Słowo do życia
Część pierwsza Od Pierwszego do Nowego Testamentu
Elia Richetti
Przymierze i wizja (lektura Wj 24, 1-11)
Tekst
Bogata tradycja hermeneutyczna
Daniele Garrone
Odnowione przymierze (lektura Jr 31, 31-34)
Tekst
Obietnica
Lektura tekstu
Refleksje podsumowujące
Gianfranco Ravasi
Historia pewnego życia? (lektura Ps 73)
Tekst
Wprowadzenie
Dwie tablice dyptyku
"Mnie zaś dobrze jest być blisko Boga"
Wstęp
(...)
Przedmowa
Biblia nie została napisana dla biblistów,
tak jak "Don Kichot" dla zgłębiających Cervantesa,
ani "Boska komedia" dla ekspertów twórczości Dantego.
(L. Alonso Schokel)
Status kulturalny dzisiejszych społeczeństw wskazuje na dwa, równocześnie występujące, zjawiska. Z jednej strony pojawia się cała masa nieustannie rosnących nalegań, podniet, możliwości, które przyciągają uwagę opinii publicznej. Z drugiej zaś ciągle topniejące pokłady zdrowego rozsądku, rozsądku, który umożliwia rozumienie tego, co buduje nasze człowieczeństwo, a co prowadzi do zgubnej powierzchowności i unicestwienia samego siebie.
Biblia wraz z całą spuścizną grecko-łacińską stanowi jeden z fundamentów kultury zachodniej, mogący ofiarować również ludzkości III tysiąclecia cenne, pełne wolności, kreatywności i odpowiedzialności przesłanki egzystencjalne oraz generalną perspektywę życia. Perspektywa ta, jednocząc istotę ludzką, wyposażając ją w niezawodne, cenne "antidota" przeciw urzeczywistniającej się jego fragmentacji i dezintegracji, może mieć istotne znaczenie w sytuacji, gdy chrystianizacja społeczności zachodnioeuropejskiej nie odgrywa dziś
tak znaczącej roli.
Nikt, bez względu na to jakie jest jego życie i cały bagaż kulturalny, nie może pozostać obojętny na jedno z największych źródeł mądrości śródziemnomorskiej kultury, jeśli chce swe życie przeżywać godnie i nadać mu właściwy sens.
Fragment tekstu
(...)
Marinella Pen
roni
Kerygmat i kult (lektura Listu do Rzymian 12, 1-2)
Wprowadzenie
Teraz będziemy omawiać fragment listu św. Pawła. Teksty Apostoła Narodów zawsze stwarzały problemy, czy to ze względu na trudność zrozumienia istoty jego myśli, czy interpratację pewnych fragmentów jego listów, będących przyczyną odwiecznego konfliktu pomiędzy żydami a chrześcijanami. Ponadto niektóre jego skrajności teologiczne drażniły przez wieki różne tradycje chrześcijańskie. Święty Paweł nie jest zbyt przystępnym autorem i jego skłonność do kontrastów wiele razy była wyolbrzymiana i zbyt często nadużywana przez samych chrześcijan. W imię Pawła nic tylko różne wyznania wyrządzały sobie wzajemnie krzywdę, ale i były powodem cierpienia innych.
Z tym krótkim fragmentem Listu do Rzymian jest związana pewna dość szczególna trudność. Mowa o dwóch wierszach wprowadzających do sekcji parenetycznej wielkiego listu Pawiowego, obejmującej rozdziały 12 i 13, które zostały poddane już nie raz głębokim studiom i którym także Ernesto Borghi poświęcił pracę, zatytułowaną: Il senso delia vita. Leggere Romani 12-13 oggi. Ernesto Borghi zainteresował się tekstem przede wszystkim z perspektywy egzystencjalnej, na której chcemy się skupić, podkreślając jej witalny potencjał, czyli nieustannie weryfikowany w codzienności takiej religii, jak chrześcijańska, która -jak św. Paweł przyznaje, posługując się tu słowami księdza Tonino Bello - "jest religią imion własnych, nie istnień, konkretnymi twarzami, a nie ektoplazmami":. Ernesto Borghi
zauważa, że według apostoła Pawła, zachodzi dynamiczna cyrkulacja pomiędzy kultem (religią) a życiem. Ten ruch skazuje "każdy kult (religię) i poświęcenie, odmienne od codziennego, ofiarowania osobistego istoty ludzkiej Bogu", na przejście na drugi plan, co więcej na utracenie "wszelkiej racji, by istnieć, ponieważ może stanowić przesłonę formalistyczną i wyobcowaną na drodze relacji Boga i człowieka":. W ten sposób realizuje się podwójna cyrkulacja - od życia do religii, od religii do życia - pozwalająca na relację niebędącą wyobcowaniem, ale prawdziwą spójnością.
Nie ujmując nic metodzie, wskazanej przez Emesto Borghiego. chciałabym podkreślić pewien element, który -jak mi się zdaje - pozostaje na marginesie jego analizy, a który uważam również za znaczący w rozumieniu autentycznej wizji Pawłowej relacji zachodzącej między religią a życiem.
Perspektywa eklezjalna
W centrum obu wersetów znajduje się odwołanie do tego, co św. Paweł określa jako logikę latreia, czyli kult logiczny, kult racjonalny. Niestety, przymiotniki logiczny i racjonalny sprawiają pewną trudność, mając na uwadze zastrzeżenie, jakiego dokonała nasza tradycja zachodnia, w sposób dość szczególny po Oświeceniu, w stosunku do określenia racjonalny. Trudność tę jednak można przezwyciężyć, jeśli nie chce się narazić na zniekształcenie swym uprzedzeniem właściwego rozumienia tekstu. Należy zatem koniecznie zastanowić się nad sensem wyróżnienia: logikę latreia, która zawiera zaproszenie, by uczynić z kultu działanie logiczne, racjonalne, inteligentne, a zatem zrozumiałe; zadanie niepomijające nie tylko pojedynczego wierzącego, ale i całej wspólnoty chrześcijańskiej: logikę latreia jest głównym obowiązkiem, do którego Apostoł wzywa wspólnotę wierzących.
(...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału
Leggere la Bibbia oggi. Dal testo alla vita
Tłumaczenie
Joanna Chapska
Redaktor naukowy
ks. dr hab. Franciszek Mickiewicz SAC
Redaktor prowadzący
ks. Tomasz Mioduszewski SAC
Projekt okładki
Bogdan Żakowski
Redakcja techniczna
Bogumiła Szczupakowska
ISBN 83-7031-370-1
APOSTOLICUM
Wydawnictwo Księży Pallotynów
Prowincji Chrystusa Króla
ul. Wilcza 8, 05-091 Ząbki
tel. (0-22) 771-52-00, 11; fax (0-22) 771-52-07
księgarnia internetowa:
www.apostolicum.pl
info@apostolicum.pl