ks. Józef Stala (red.)

Dydaktyka katechezy cz.I - ACADEMICA

Kategoria  teologia

Wydawnictwo Biblos - Tarnów
Cena 25.00 zł

ISBN 83-7332-179-9
379 stron
format 140x200 mm
oprawa miękka
wydane Tarnów 2004 r.
waga 0.466 kg
nr kat. Rhema 11002

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

ACADEMICA
Obszerny zbiór podręcznikowych syntez z zakresu teologii, filozofii, biblistyki i psychologii adresowanych do studentów uczelni teologicznych i humanistycznych oraz pasjonatów tych dziedzin wiedzy.

Zawartość tomu 67: DYDAKTYKA KATECHEZY. Część I
- Interdyscyplinarny charakter dydaktyki katechezy
- Cel i zadania katechezy
- Treść i źródła katechezy
- Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym
- Organizacyjne formy kształcenia religijnego
- Kształtowanie osobowości katechety
- Permanentna edukacja i formacja katechetów
- Współpraca rodziny, szkoły i parafii w dziele wychowania

Autorzy:
- Ks. Stanisław Łabendowicz, ur. w 1954 r., kapłan diecezji radomskiej, doktor teologii (KUL - 1993), adiunkt w Wydziale Teologicznym w Radomiu UKS W w Warszawie.
- Ks. Tadeusz Panuś, ur. w 1960 r., kapłan archidiecezji krakowskiej, doktor teologii (KUL - 1992), doktor habilitowany katechetyki (PAT - 2002), kierownik katedry katechetyki w PAT.
- Ks. Józef Stalą, ur. w 1966 r., kapłan diecezji tarnowskiej, doktor teologii (ATK -1998), adiunkt w WTwT PAT w Krakowie.
- Ks. Jan Szpet, ur. w 1949 r., kapłan archidiecezji poznańskiej, profesor doktor habilitowany katechetyki, kierownik zakładu katechetyki w Wydziale Teologicznym UAM w Poznaniu; wykładowca katechetyki w WT UAM, WSD oo. Karmelitów Bosych Prowincji Warszawskiej w Poznaniu, WSD Misjonarzy Świętej Rodziny w Kazimierzu Biskupim; konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

Spis treści

SPIS TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER
DYDAKTYKI KATECHEZY
(Ks. Jan Szpet)
1 CELE I ZADANIA DYDAKTYKI
2 KATECHEZA I NAUCZANIE RELIGII w SZKOLE
2.1 Katecheza formą posługi słowa
2.2 Nauczanie religii w szkole
3 DYDAKTYKA w SŁUŻBIE KATECHEZY
4 MIEJSCE DYDAKTYKI KATECHEZY WŚRÓD NAUK
PEDAGOGICZNYCH I TEOLOGICZNYCH
5 CELE I ZADANIA DYDAKTYKI KATECHEZY
6 PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA
BIBLIOGRAFIA
ROZDZIAŁ II
CEL I ZADANIA KATECHEZY
(Ks. Jan Szpet)
1 OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA CELÓW
2 CEL KATECHEZY
3 WTAJEMNICZENIE
4 KSZTAŁCENIE
5 WYCHOWANIE
6 CHRYSTOCENTRYCZNE UKIERUNKOWANIE KATECHEZY
7 TEOCENTRYCZNE i TRYNITARNE UKIERUNKOWANIE
KATECHEZY
8 EKLEZJALNE UKIERUNKOWANIE KATECHEZY
9 ŚWIADOME PODEJMOWANIE UCZESTNICTWA
w MISJI CHRYSTUSA

Wstęp

(...)
"Jezus uważnie troszczył się o formacje, uczniów, których posłał do pełnienia misji. Stanął przed nimi jako Nauczyciel, a zarazem jako wiemy i cierpliwy przyjaciel. Przekazał im rzeczywiste nauczanie całym swoim życiem, stymulując ich do odpowiednich pytań, wyjaśnił im w pogłębiony sposób to, co głosił tłumom, wprowadził ich do modlitwy, posłał ich do odbycia praktyki misyjnej, obiecał, a potem posłał Ducha swego Ojca, by ich doprowadził do całej prawdy oraz by ich umacniał w nieuniknionych trudnych chwilach. Jest Chrystus jest Nauczycielem, który objawia ludziom Boga i podobnie człowiekowi człowieka; jest Nauczycielem, który zachowuje, uświęca i prowadzi; który żyje, mówi, pobudza, porusza, naprawia, sądzi, przebacza, idzie z nami każdego dnia po drogach historii; ...jako Nauczyciel przychodzi i przyjdzie w chwale. W Jezusie, Panu i Nauczycielu, Kościół znajduje transcendentalną łaskę, stałe natchnienie, przekonywający wzór wszelkiej komunikacji wiary" (DOK 137).
"W przekazywaniu wiary Kościół nie posiada własnej ani też jedynej metody, lecz w świetle pedagogii Bożej wybiera metody danego czasu. Przyjmuje w sposób wolny wszystko, co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co miłe, co zasługuje na uznanie, syntetyzując wszystkie elementy, które nie sprzeciwiają się Ewangelii i włącza je w służbie na jej rzecz. Znajduje to przedziwne potwierdzenie w historii Kościoła, w której tak wiele charyzmatów w służbie słowa Bożego zrodziło najróżnorodniejsze propozycje metodologiczne. W ten sposób różnorodność metod jest oznaką życie i pewnym bogactwem, a zarazem dowodem szacunku dla adresatów. Taka różnorodność jest wymagana przez wiek i poziom umysłowy katechizowanych, stopień ich dojrzałości eklezjalnej i duchowej oraz wiele innych indywidualnych uwarunkowań. Metodologia katechetyczna ma na celu wychowanie wiary; wykorzystuje ona w katechezie nauki pedagogiczne i nauki o komunikacji; uwzględnia liczne i znaczne osiągnięcia katechetyki współczesnej" (DOK 148).
"Żadna metoda, choćby w dużym stopniu potwierdzona doświadczeniem, nie zwalnia katechety na żadnym etapie procesu katechetycznego.

Fragment tekstu

(...)
ROZDZIAŁ l
INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DYDAKTYKI KATECHEZY
Dydaktyka jest dziedziną wiedzy o nauczaniu, uczeniu się, kształceniu. Do jej podstawowych funkcji należy analizowanie zjawisk zachodzących w procesie nauczania - uczenia się i na tej podstawie wskazywanie skutecznych metod, środków, form dydaktycznych służących osiągnięciu celów kształcenia.
Katecheza to dialogiczne spotkanie z Bogiem, systematyczne pouczenie mające na celu pogłębienie wiary, wtajemniczenie i wychowanie.
Dydaktyka katechezy to nauka o kształceniu religijnym, jego celach, treściach, metodach, środkach i organizacji. Do jej zakresu należy także problematyka dotycząca kształcenia nauczycieli religii - katechetów. Cele i zadania dydaktyki katechezy oraz jej miejsce wśród nauk pedagogicznych i teologicznych stanowią przedmiot zainteresowań niniejszego rozdziału.

Strona redakcyjna

Copyright by Wydawnictwo B1BLOS, Tarnów 2004
ISBN 83-7332-179-9

Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej
Plac Katedralny 6, 33-100 Tarnów
tel. (0-14)621-27-77
fax (0- 14) 622-40-40
e-mail: biblos@wsd.tarnow.pl
http://www.diccezja.tarnow.pl/biblos

 

Powrót