Marek Babik
Współżycie seksualne w nauczaniu biblijnym
Kategoria naukoweWydawnictwo WAM
ISBN 83-7318-271-3
179 stron
format 150x200 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2003 r.
waga 0.226 kg
nr kat. Rhema 10153
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Nakład wyczerpany!
Pokaż koszyk
Spis treści
SPIS TREŚCI
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PRACY
WPROWADZENIE
I. ZARYS BIBLIJNEJ TEOLOGII PŁCI
1. Rozumienie płciowości u ludów sąsiadujących z Izraelem
2. Bilijne świadectwa pogańskich kultów płodności
3. Jahwe a seksualność
II. DANE ANATOMICZNE DOTYCZĄCE LUDZKIEJ PŁODNOŚCI
W PRZEKAZIE BIBLIJNYM
1. Męskie narządy płciowe......................................,
2. Kobiece narządy płciowe
3. Choroby weneryczne
4. Teologiczne rozumienie nagości
III. KONTAKTY SEKSUALNE W BIBLII
1. Terminy opisujące akty seksualne
2. Normy prawne
3. Teologiczno-społcczna wymowa kontaktów seksualnych
Wstęp
(...)
Seksualność będąc częścią ludzkiej natury zawsze była dla ludzi przedmiotem szczególnego zainteresowania. Stosownie do posiadanych narzędzi i stanu wiedzy człowiek starał się poznać jej specyfikę. Współcześnie wiemy o naszej seksualności bardzo wiele. Gwałtowny rozwój nauki, jaki miał miejsce w XX w., zaowocował powstaniem wielu nowych prac poświęconych problematyce ludzkiej seksualności. Tematyka ta stała się przedmiotem zainteresowania różnych obszarów badawczych, takich jak np. medycyna, psychologia, nauki społeczne. Dodatkowo w związku z rozwojem form społecznego komunikowania się wyniki tych prac mogły docierać do szerokiego kręgu odbiorców i wpływać na kształtowanie się opinii społecznej. Spowodowało to wzrost poziomu wiedzy o ludzkiej seksualności, ale również przyniosło próby kwestionowania niektórych norm społecznych i religijnych dotyczących współżycia seksualnego. Zjawisko to bardzo jaskrawo uwidaczniało się w kontestujących hasłach ruchów młodzieżowych lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Bliższe zainteresowanie się problematyką ludzkiej seksualności sprawiło, że sięgnięto także do materiałów historycznych, aby spróbować je na nowo odczytać przy użyciu nowych metod, jak i spojrzeć na nie z perspektywy najnowocześniejszych odkryć naukowych.(...)
Fragment tekstu
(...)
"Odsłaniać nagość"
Biblijnym terminem często odnoszącym się do ludzkiego współżycia seksualnego, w dosłownym znaczeniu, jak też, ukazującym niektóre jego elementy, jest nagość. Teksty natchnione mówią o oglądaniu nagości, o jej odkrywaniu i zakrywaniu (Kpł 18, 6 -19; 20, 11.17-21; Ez 22, 10). Charakterystyczne jest to, że gdy mówi się w Biblii o współżyciu seksualnym, rozumianym jako oglądanie czy też odkrywanie nagości, to treści te odnoszą się wyłącznie do osób sobie najbliższych tzn. spokrewnionych i spowinowaconych. Wyjątkiem jest tylko tekst Kpł 20, 18 zakazujący współżycia w czasie trwania menstruacji. Przepis ten ma charakter ogólny, obejmujący wszelkie relacje seksualne. Być może tego rodzaju zawężenie kręgu osób, do których adresowano zakaz oglądania nagości, wynika z tego, że osoby te, spędzając ze sobą wiele czasu poprzez wspólne zamieszkanie, w sposób naturalny miały kontakt z własną nagością (np. toaleta, sen). Stąd też wynikała konieczność dokonania unormowań prawnych tej dziedziny życia rodzinnego. Na czoło wśród omawianych przepisów, ze względu na kategoryczność sformułowania, wysuwa się zakaz oglądania nagości ojca i matki (Kpł 18, 6; 20, 11).
Kontekst biblijny odsłaniania i oglądania nagości zdaje się jednoznacznie wskazywać, że pod tym terminem nie kryje się tylko akt seksualny, ale również innego rodzaju nadużycia polegające na przedmiotowym wykorzystaniu drugiej osoby. Tego rodzaju wypowiedzi o ludzkiej seksualności nawiązują wprost do wydarzenia rajskiego -do pierwszego zauważenia przez ludzi własnej nagości. Od tej chwili zaistniała możliwość nadużyć w tej dziedzinie. Stąd też w tekstach biblijnych terminu "nagość" najczęściej używa się, gdy mowa o zakazie nadużyć seksualnych. Obnażanie człowieka przed innymi było też sposobem dokonywania hańbiącej kary (por. Iz 47, 3; Lm l, 8; Ez 16, 37; Mi l, 11).
(...)
Strona redakcyjna
Wyższa Szkoła Filozoflczno-Pedagogiczna "IGNATIANUM", 2003
ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków
tel. (012) 4310992, fax (012) 4230038
ignatianum@jezuici.krakow.pl
http://www.ignatianum.edu.pl
Recenzenci
ks. dr hab. Roman Pindel
ks. prof. dr hab. Julian Warzecha
Redakcja
Franciszek Rzepka SJ
Projekt okładki
Andrzej Sochacki
ISBN 83-88209-80-9 (Ignatianum)
ISBN 83-7318-271 -3 (WAM)
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26-31-501 KRAKÓW
tel. (012) 429 18 88 fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY
tel. (018) 429 18 88 wew. 322, 348, 366
(018) 423 75 00
fax (012) 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNEIOWEJ:
http ://Wydawnictwo Wam.pl
Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM ul. Kopernika 26; 31-501 Kraków