ks. Piotr Tomasik
Rodzina - Szkoła - Kościół
Kategoria rodzina, rodziceWydawnictwo Salezjańskie - Warszawa
Najniższa cena z 30 dni przed promocją 26.40 zł
ISBN 83-7201-198-2
184 strony
format 165x235x11 mm
oprawa miękka
wydane Warszawa 2003
w sprzedaży od 07.11.2012
waga 0.304 kg
nr kat. Rhema 09753
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Dodaj do koszykaPokaż koszyk
Notka
Książka Rodzina - Szkoła - Kościół. Korelacja i dialog dzieli się na cztery części.
W części I omówione są gtówne kierunki zmian w katechezie, owocujące jej nowym kształtem. Zmiany te zapisane są w nowych dokumentach katechetycznych. Podjęty zostaje temat koncepcji katechezy odnowionej przy pomocy pochodzących z 2001 r. dokumentów krajowych, oraz zaprezentowanej koncepcji katechezy młodzieży w Dyrektorium ogólnym o katechizacji.
Część II stanowi próbę ukazania możliwości i ograniczeń korelacji i dialogu środowisk wychowawczych.
W części III wskazuje się na konkretny zakres korelacji edukacji religijnej w ramach katechezy rodzinnej i rodziców, katechezy parafialnej i wychowania w szkole. Podjęty zostaje zatem najpierw ważny problem katechezy rodziców, których dzieci są adresatami formacji chrześcijańskiej. Następnie ukazuje się problem korelacji nauczania religii z katechezą rodzinną, wreszcie zostaje sprecyzowana istota i zadania tego rodzaju katechezy. Przedmiotem kolejnych opracowań jest korelacja nauczania religii z wychowaniem w ramach pozostałych środowisk: katechezą parafialną i z wychowaniem szkolnym.
Ostatnia, część IV rozwija wątek korelacji lekcji religii z innymi zajęciami edukacyjnymi, odwołując się do zapisanej w Dyrektorium ogólnym o katechizacji sugestii, by nauczanie religii było płaszczyzną dialogu interdyscyplinarnego. Pierwsze opracowanie systematyzuje wiedzę na ten temat, przedstawiając definicję, uzasadnienie, zasady, poziomy i zakres korelacji. Następnie ukazane zostają przykładowo możliwości korelacji nauczania religii z językiem angielskim, historią i edukacją regionalną.
Można żywić nadzieję, że książka ta będzie stanowić inspirację dla dalszych badań nad integracją wychowania w domu rodzinnym, szkole i parafii.
Spis treści
Wykaz stosowanych skrótów
Ks. Piotr Tomasik
Wprowadzenie
I. NOWY KSZTAŁT KATECHEZY
Bp Kazimierz Nycz
Filozofia odnowy programowej katechezy Kościoła w Polsce
realizowana w latach
Ks. Roman Murawski SDB
O nowy kształt katechezy młodzieży
Katecheza młodzieży według "Dyrektorium ogólnego o katechizacji"
II. KORELACJA I DIALOG - MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA
Ks. Stanisław Dziekański
Korelacja wychowania w rodzinie, parafii, szkole - potrzeba i możliwości
Ks. Piotr Tomasik
Wzajemny dialog rodziny, szkoły i kościoła
III. KORELACJA EDUKACJI RELIGIJNEJ ZE ŚRODOWISKAMI WYCHOWANIA
Ks. Kazimierz Misiaszek SDB
Katecheza rodziców
w korelacji z chrześcijańską formacją dzieci i młodzieży
Marek Marczewski
Korelacja nauczania religii z katechezą rodzinną
Ks. Józef Stalą
Istota i zasady katechezy rodzinnej
Ks. Ryszard Czekalski
Korelacja nauczania religii w szkole z katechezą parafialną
Ks. Marceli Cogiel
Korelacja nauczania religii z systemem wychowania szkolnego
Wstęp
(...)
W dniach 18-19 września 2002 r. odbyło się w Częstochowie doroczne sympozjum Sekcji Wykładowców Katechetyki. Tematem tego spotkania była korelacja nauki religii. Organizatorzy wyznaczyli przejrzysty schemat: po wprowadzającym referacie dotyczącym założeń odnowy programowej katechezy polskiej (bp K. Nycz) korelację nauczania religii w odniesieniu do systemu szkolnego (wychowania i przedmiotów) oraz w odniesieniu do środowisk wychowawczych (rodziny i parafii) omawiali kolejno: ks. M. Cogiel, ks. P. Tomasik, M. Marczewski i ks. R. Czekalski. Po wysłuchaniu referatów uczestnicy sympozjum spotkali się w grupach tematycznych poświęconych rozmaitym rodzajom korelacji. Dyskusja tam prowadzona wskazała zarówno na konieczność konkretyzacji korelacji, jak i przekroczenia tego pojęcia i ukazania go w kontekście dialogu i współdziałania rodziny, szkoły i Kościoła.
W ten sposób zrodził się zarys poszerzonej koncepcji korelacji i dialogu środowisk wychowawczych. Zarys ten stara się ukonkretnić - przynajmniej po części - niniejsza publikacja. W książce tej znalazły się zatem referaty ze wspomnianego sympozjum katechetyków polskich, jak również inne artykuły, inspirowane dyskusją w trakcie obrad. W tym miejscu składam serdeczne podziękowanie wszystkim, którzy odpowiedzieli na mój apel i nadesłali swoje opracowania.
Książka Rodzina - szkoła - Kościół. Korelacja i dialog dzieli się na cztery części. W części I omówione są główne kierunki zmian w katechezie, owocujące jej nowym kształtem. Zmiany te zapisane są w nowych dokumentach katechetycznych. Podjęty więc zostaje temat koncepcji katechezy, odnowionej przy pomocy pochodzących z 2001 r. dokumentów krajowych, oraz zaprezentowana koncepcja katechezy młodzieży w Dyrektorium ogólnym o katechizacji. Część II stanowi próbę ukazania możliwości i ograniczeń korelacji i dialogu środowisk wychowawczych. W części III wskazuje się na konkretny zakres korelacji edukacji religijnej w ramach katechezy rodzinnej i rodziców, katechezy parafialnej i wychowania w szkole. Podjęty zostaje zatem najpierw ważny problem katechezy rodziców, których dzieci są adresatami formacji chrześcijańskiej. Następnie ukazany jest problem korelacji nauczania religii z katechezą rodzinną, wreszcie zostaje sprecyzowana istota i zadania tego rodzaju katechezy. Przedmiotem kolejnych opracowań jest korelacja nauczania religii z wychowaniem w ramach pozostałych środowisk: katechezą parafialną i z wychowaniem szkolnym. Ostatnia, czwarta część rozwija wątek korelacji lekcji religii z innymi zajęciami edukacyjnymi, odwołując się do zapisanej w Dyrektorium ogólnym o katechizacji sugestii, by nauczanie religii było płaszczyzną dialogu interdyscyplinarnego.
Fragment tekstu
(...)
NOWY KSZTAŁT KATECHEZY
Bp Kazimierz Nycz
Kraków
FILOZOFIA ODNOWY PROGRAMOWEJ
KATECHEZY KOŚCIOŁA W POLSCE
REALIZOWANA W LATACH 1999-2002
Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce była opracowywana przez dwa lata i została ostatecznie przyjęta przez Konferencję Episkopatu w czerwcu 2001 roku. Zaraz po tej decyzji, we wrześniu 2001 roku, został przyjęty program nauczania i rozpoczęły w różnych środowiskach prace nad podręcznikami do nowego programu, czy nowych programów, gdyż kilka diecezji zdecydowało się na programy autorskie, co zresztą przewidywali zarówno autorzy Podstawy programowej katechezy, jak i Konferencja Episkopatu. Konkretne zatem efekty odnowy programu i podręczników zobaczyli katecheci i katechizowani l września 2002 roku, zwłaszcza w klasach pierwszych poszczególnych etapów edukacyjnych.
Wspominam o tym dlatego, że jesteśmy w środku pewnego procesu, który się rozpoczął w połowie lat dziewięćdziesiątych i trwa do dziś, a będzie trwał jeszcze przez kilka następnych lat. Tak naprawdę będzie to proces permanentny, gdyż odnowa katechezy w praktyce wymaga nieustannej pracy nad tym drogocennym dziełem Kościoła, jakim jest Katechizm, nad programami i podręcznikami. Im szybciej zmienia się rzeczywistość, w której żyje katechizowany i katechizujący, tym częstotliwość tych zmian musi być większa. Niewątpliwie przyjęcie Podstawy programowej katechezy było w tym procesie momentem kluczowym. Jeśli chcemy dochować tej podwójnej wierności Bogu i człowiekowi, nie da się mówić o filozofii tego dokumentu bez uwzględnienia tego, co było przedtem i tego, co nas czeka w katechezie polskiej w najbliższej przyszłości.
Strona redakcyjna
Redakcja
ks. Roman Szpakowski sdb
Redakcja techniczna
Studio Wydawnicze OPAL PG; Kraków
Copyright by Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa
IMPRIMI POTEST
ks. dr Jan Niewęgłowski sdb
Inspektor Salezjańskiej Inspektorii Warszawskiej
Warszawa, 01.09.2003 r., 1. dz. 19/WSI/2003
IMPRIMATUR
Za zgodą Kurii Biskupiej Diecezji Warszawsko-Praskiej
z dnia 5 września 2003 r., nr 1280/K/2003
bp Stanisław Kędziora Wikariusz Generalny
ks. Romuald Kamiński Kanclerz Kurii
ISBN 83-7201-198-2
Wydawnictwo Salezjańskie 2003
03-775 Warszawa, ul. Kawęczyńska 53
tel. 818.41.70; www.wydsal.pl
Druk:
Druk-Intro S. A., Inowrocław