Bernard Sesboue SJ
Władza w Kościele - Autorytet, prawda i wolność
Kategoria naukoweWydawnictwo M
ISBN 83-7221-454-9
316 stron
format 170x240 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2003 r.
waga 0.508 kg
nr kat. Rhema 09686
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Nakład wyczerpany!
Pokaż koszyk
Notka
Sprawowanie magisterium stanowi dziś w Kościele katolickim nie lada problem. Konieczność istnienia instancji regulującej kwestie wiary, tak aby Kościół mógł dawać pełne świadectwo o Bożym zbawieniu, jest oczywista. Jednak jej praktyczne funkcjonowanie może prowadzić do centralistycznego, a przez to autorytarnego wypaczenia sprawowanej władzy. Czy jesteśmy obecnie świadkami inflacji władzy magisterium? Czy powracamy, paradoksalnie, do sytuacji przedsoborowej?
W swoim ważnym dziele Bernard Sesboue podejmuje się konstruktywnej krytyki, szukając odpowiedzi na pytania: na czym opiera się autorytet doktrynalny w Kościele? W jaki sposób rozwijał się on na przestrzeni historii? Czym jest nieomylność w jej różnorakich formach? Czym jest odpowiedzialność papieża i odpowiedzialność biskupów wobec prawa kolegialności?
Wnikliwe studium podjęte przez Bernarda Sesboue przekonuje, że Kościół katolicki winien odnaleźć równowagę między wymaganiami autorytetu, prawdy i wolności. Autor podkreśla naglącą potrzebę pojednania między magisterium Kościoła a współczesną świadomością oraz szkicuje propozycje dotyczące kształtu, jakie magisterium mogłoby przyjąć w XXI wieku.
Bernard SESBOUE jest jezuitą, wykłada teologię dogmatyczną w Centre-Sevre. Opublikował liczne dzieła, z których nakładem Wydawnictwa "M" ukazała się czterotomowa Historia dogmatów (pod jego redakcją). Wkrótce ukaże się dzieło Jezus Chrystus na obraz ludzi (Jesus-Christ a 1'image des hommes).
Spis treści
Wprowadzenie
Pochodzenie tekstów
Skróty
PRZESZŁOŚĆ: LEKCJE HISTORII
1. Pojęcie magisterium w historii Kościoła i w historii teologii
ŚWIADECTWO NOWEGO TESTAMENTU
EPOKA PATRYSTYCZNA
Trzy pierwsze stulecia przed Soborem Nicejskim
Okres wielkich soborów powszechnych
ŁACIŃSKIE ŚREDNIOWIECZE
CZASY NOWOŻYTNE
Sobór Trydencki
Wiek XVIII
Wiek XIX
Sobór Watykański I
Teologia szkolna końca XIX wieku
WIEK XX: CIĄGŁOŚĆ I ZERWANIE
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 roku
Encyklika Humani generis
Sobór Watykański II
Nowy Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku
KONKLUZJE
Dodatek do rozdziału l
ROLA DENZINGERA OD XIX WIEKU DO NASZYCH CZASÓW
1. Zadziwiający los pewnej książki
2. Denzinger znakiem ewolucji w teologii
Wstęp
(...)
"Magisterium wystawione na próbę": ten tytuł jest niejako ogólnym wyznacznikiem studiów zebranych w tym tomie. Można by powiedzieć również: 'wielkość i ograniczenia" albo "wielkość i poddaństwo" magisterium. Wielkość magisterium bierze się z jego konieczności i z jego misji. Poddaństwo pochodzi od pokusy związanej ze sprawowaniem wszelkiego ludzkiego autorytetu: rozciągać - z różnorakich powodów i niesłusznie - granice swej odpowiedzialności i chcieć wszystko ukierunkowywać. To niebezpieczeństwo jest szczególnie groźne, kiedy ów autorytet jest sprawowany w sferze interpretacji Słowa Bożego w Kościele.
Ale przede wszystkim wielkość: wyrasta ona z samego misterium Wcielenia. Jezus powierzył swe orędzie, podobnie jak zarządzanie swymi tajemnicami, ludowi, jaki zechciał zgromadzić w Kościele. Owo orędzie musi trwać nienaruszone aż do Jego powrotu. Powierzone jest ludowi, który pozostal nieomylny w wierze przez działanie łaski. Łaska wszakże nie usuwa ludzkiej mediacji. Podobnie jak orędzie przyjęło formę ludzkich słów Jezusa, tak i winno być przekazywane z pokolenia na pokolenie jako żywe słowo. W takim kształcie posłuszne jest prawom przekazywania wszelkiej wiedzy między ludźmi. Nieobce mu są zatem zmienne koleje losu. (...)
Fragment tekstu
(...)
Doktryna wolności religijnej: zmiana czy ciągłość w Kościele?
Tradycjonalistyczna kontestacja Soboru Watykańskiego II ze strony arcybiskupa Marcela Lefebvre'a uległa stopniowo wyklarowaniu i radykalizacji. Wyklarowała się o tyle, o ile stało się jasne, że nie idzie w niej przede wszystkim o zakwestionowanie nowych form liturgii. Zradykalizowała się, biorąc na cel samą doktrynę soboru w jednym z decydujących punktów: wolności religijnej. Oto cała stawka "sprawy Lefebvre'a". Czy ten sobór wpisuje się w wielką tradycję Kościoła i wymaga posłuszeństwa ze strony katolików? Czy może raczej "sprzeniewierzył się" jej, wprowadzając stopniową apostazję wiary katolickiej, nie tylko u wiernych i księży, ale też u biskupów i samego papieża?
Takie właśnie wydaje się oskarżenie, później wyraźniej sformułowane przez arcybiskupa Lefebvre'a. 31 sierpnia 1985 roku skierował on do papieża Jana Pawła II "uroczyste ostrzeżenie" z okazji synodu nadzwyczajnego, który właśnie przygotowywano w Rzymie w związku z dwudziestą rocznicą Vaticanum II. Było to niemal nie zawoalowane ultimatum: synod jest ostatnią szansą Kościoła, by wyrzec się zatrutego owocu soboru, jakim jest doktryna o wolności religijnej. Trzema dokumentami, wokół których skupia się oskarżenie arcybiskupa Lefebvre'a, są Deklaracja Dignitatis humanae o wolności religijnej, Deklaracja Nostra aetate o religiach niechrześcijańskich (zawierająca długi paragraf o religii żydowskiej) oraz Dekret Unitatis redintegratio o ekumenizmie. Ta wypaczona trylogia jest odbiciem ideologii czasów współczesnych, które długo były potępiane przez papieży, propaguje apologię indyferentyzmu religijnego i rujnuje wiarę katolicką. (...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału: Le magistere a l'epreuve. Autorite, verite et liberie dans l'Eglise
Redaktor techniczny: Ewa Czyżowska
Korekta:
Jolanta Kunowska
Barbara Wojtanowicz
Przygotowanie okładki: Pracownia AA
Copyright by Desclee de Brouwer, 2001
Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo "M", Kraków 2003
ISBN 83-7221-454-9
Wydawnictwo "M"
ul. Zamkowa 4/4, 30-301 Kraków
tel./fax (012) 269-34-62, 269-32-74, 269-32-77
http://www.wydm.pl
e-mail: wydm@wydm.pl
Druk: Pracownia AA, Pl. Na Groblach 5, Kraków