Jacques Dupuis SJ
Chrześcijanstwo i religie - Od konfrontacji do dialogu
Kategoria naukoweWydawnictwo WAM
ISBN 83-7318-151-2
356 stron
format 160x230 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2003 r.
waga 0.524 kg
nr kat. Rhema 09291
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Spis treści
WPROWADZENIE DO WYDANIA POLSKIEGO:
ODKRYWAĆ NIEZNANE OBLICZE BOGA
Czy znowu zagraża nam ekskluzywizm w rozumieniu zbawienia?
Dobre ryzyko teologa poszukującego
Wiele dróg - jeden wspólny cel
Różne, lecz zbieżne drogi do jednego Boga
Odejść od absolutystycznej koncepcji prawdy
Pełnia nie objawiona adekwatnie
Dialog między religiami a cierpienie ludzi
Zbawiciel jest polifoniczny
WSTĘP
Trzy perspektywy teologiczne
Od starcia do spotkania
Od dialogu międzyreligijnego do teologii pluralizmu religijnego
Schemat książki
Rozdział pierwszy
JEZUS, KOŚCIÓŁ APOSTOLSKI I RELIGIE
I. Jezus i religie
1. Horyzont Królestwa Bożego
2. Wejście pogan do Królestwa Bożego
3. Powszechność Królestwa Bożego
4. Królestwo Boże i religie
II. Kościół Apostolski i religie
1. Prawo wypisane w sercu
2. Nieznany Bóg
3. Bóg nie ma względu na osoby
4. Bóg pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni
Rozdział drugi
NA ROZSTAJACH SOBORU WATYKAŃSKIEGO II
I. Teologia przed Soborem Watykańskim II na temat religij
1. Teoria wypełnienia, dwa imiona: J. Danielou - H. de Lubac
Wstęp
(...)
WPROWADZENIE DO WYDANIA POLSKIEGO: ODKRYWAĆ NIEZNANE OBLICZE BOGA
W swojej książce Dzieje Boga. Od Abrahama do teraźniejszości: 4000 lat poszukiwania Boga Karen Armstrong naszkicowała dość pesymistyczny scenariusz przyszłości religij. Wskazuje na wzrost neofundamentalistycznych tendencji w ramach chrześcijaństwa, które przejawiają się w zwrocie ku ścisłemu przestrzeganiu nakazów moralnych i w nieprzejednanej postawie wobec wszystkich "przeciwników Boga". Żydzi i muzułmanie skazani zostają przez niektórych chrześcijańskich autorów na piekło. W religiach orientalnych widzi się jedynie inspiracje pochodzące od diabła. Podobne postawy dostrzec można dzisiaj także w islamie i judaizmie. Ten typ wojowniczej i ekskluzywnej religijności przypisuje sobie wyłączne prawo do posiadania nieskażonej prawdy. Znany był także w przeszłości. Stanowi ustawiczną pokusę dla religii monoteistycznych. W ten sposób sprzeniewierzyć się łatwo podstawowej prawdzie i celowości religii. Zanika wtedy postawa życzliwości, współczucia i miłosierdzia, tak przecież wyraziste w nauczaniu proroków i Ewangelii Chrystusa.
CZY ZNOWU ZAGRAŻA NAM EKSKLUZYWIZM W ROZUMIENIU ZBAWIENIA?
Kto słyszy dzisiaj o Bogu z upodobaniem karzącym grzesznych ludzi, ten może łatwo przestać w Niego wierzyć. Między innymi dlatego wielu ludzi oddala się od wszelkiej religii i traci poczucie sensu życia. Przemoc w stosunkach międzyludzkich sieje zwątpienie i rozgoryczenie. Zmienia się oblicze świata, lecz nienawiść i wrogość zbierają nadal swoje żniwo w relacjach międzyludzkich.(...)
Fragment tekstu
(...)
2. Historie zbawienia narodów
Istotnie samo objawienie biblijne hebrajsko-chrześcijańskie zaświadcza o dziełach zbawczych dokonanych przez Boga wobec innych narodów, nawet wobec wrogów "narodu wybranego". Pwt 2 zaświadcza, że JHWH przyznaje ziemię obiecaną również innym narodom, prorok Amos zapewnia, że Bóg prowadzi również inne narody w kierunku wyzwalających wyjść (Am 9, 7). Prorok Izajasz swoim wzrokiem sięga jeszcze dalej. Ośmiela się twierdzić, że również dla Egipcjan - historycznych wrogów Hebrajczyków i ich ciemiężycieli - pojawi się zbawca wysłany przez samego JHWH (Iz 19, 22-25). Istotnie zdumiewa, że Egipcjanie zostają tutaj określeni przez Boga jako "mój lud" (Iz 19, 25)! Te teksty, choć nieliczne, pozwalają zrozumieć, że Bóg działa w sposób zbawczy również w stosunku do innych narodów. Te dzieła zbawcze, uchwytne historycznie, są analogiczne do dokonanych przez Boga, według świadectwa Starego Testamentu, wobec Izraela. Dzieje się tak, mimo że tradycja chrześcijańska przypisuje historii narodu żydowskiego wyjątkowy charakter historycznego prologu bezpośredniego wobec ostatecznego dzieła zbawczego Boga w Wydarzeniu Chrystusa. Cuda (mirabilid) Boga wobec ludzi nie są ograniczone do Izraela; rozciągają się również na inne narody.
Ten fakt nakazuje daleko idącą ostrożność w określaniu linii demarkacyjnej zbyt zdecydowanej pomiędzy tym, co teologia zwykła określać jako przynależne do historii "ogólnej" zbawienia z jednej strony (religie w ogólności), a historią "szczególną" zbawienia z drugiej (tradycja hebrajsko-chrześcijańska). Taki schemat łatwo może prowadzić do wniosku, że wraz z powstaniem historii "szczególnej" zbawienia, a zwłaszcza z Wydarzeniem Chrystusa, religie "przedchrześcijańskie" przynależne do historii "ogólnej" zbawienia zostały przezwyciężone i usunięte, jako że stały się przestarzałe albo wręcz "niesłuszne".
Istotnie, trzeba się zastanowić, czy własna historia innych narodów nie może u nich odgrywać roli "analogicznej", w porządku zbawienia, do tej, jaką odgrywała w narodzie hebrajskim historia Izraela, gdzie zawarte są wydarzenia historyczne, których znaczenie Bożego zbawienia jest gwarantowane przez słowo prorockie. Czyż historia nazywana "szczególną" zbawienia nie mogłaby się rozciągnąć poza granice tradycji hebrajsko-chrześcijańskiej? (...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału: Il Cristianesimo e le religioni
Copyright 2001 by Editrice Queriniana, Brescia (Italia)
Copyright Wydawnictwo WAM, 2003
Redakcja
Anna Papierz
Projekt okładki
Andrzej Sochacki
ISBN 83-7318-151-2
NIHIL OBSTAT.
Prowincja Polski Południowej Towarzysta Jezusowego,
ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjał.
Kraków 6 czerwca 2003 r.,
l.dz. 121/03.
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków
tel. (012) 429 18 88, fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY:
tel. (012) 429 18 88 wew. 322, 348, 366, (012) 423 75 00
fax (012) 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl
Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków