Tomas Spidlik

Zanurzeni w Trójcy

Kategoria  homiletyka

Wydawnictwo Bratni Zew
Cena 22.00 zł

ISBN 83-88903-22-5
142 strony
format 130x210 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2003 r.
nr kat. Rhema 09153

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Książka ta nie mówi o Bogu: ona mówi w Bogu. Nie dyskutuje na temat misterium: wprowadza w to misterium. Z duchową mądrością, jaką mogą dać jedynie długie lata studiów i modlitwy, wiedzie do samego serca czcigodnego Tabernakulum, w którym żyjemy, poruszamy się i jesteśmy. Prowadzi nas za rękę wśród przebłysków wziętych z Pisma świętego, pism Ojców Kościoła i wielkich mistrzów wiary, z myśli jednocześnie pokornych i śmiałych kierowane ku głębi, z echa doświadczeń przeżywanych i podzielanych w miłości.

Tomas Spidlik jest jezuitą, urodził się w 1919 roku na Morawach. Studiował teologię i filozofię na kilku uniwersytetach europejskich. Jest emerytowanym profesorem Papieskiego Instytutu Wschodniego. Od 1991 roku mieszka i pracuje w Centro Aletti. Jest znany i ceniony na całym świecie jako badacz teologii duchowości patrystycznej i wschodniej.

seria Krótkie studia z duchowości
1. Zanurzeni w Trójcy T. Spidlik

w przygotowaniu:

Rachunek sumienia. Żyć odkupieniem, M. I. Rupnik
Św. Ignacy. Przykład ojcostwa duchowego, T. Spidlik

Spis treści

Wstęp do polskiego wydania
Przedmowa

1. Człowiek wobec misterium
Wstępna niejasność
Objawienie Przenajświętszej Trójcy w kontekście kultury europejskiej

2. Wiara Kościoła
Symbol przypisywany św. Atanazemu
Doświadczenie mistyków
Wyobrażenia Trójcy Świętej

3. Pismo święte i tradycja
Stary Testament
Nowy Testament
Problemy Kościoła pierwotnego
Pierwsze wielkie sobory
Refleksje św. Augustyna
Autorzy średniowieczni

4. Od życia Bożego ku rozumieniu stworzenia
Droga wskazana przez Karla Rahnera
Trójca immanentna: komunikacja osobowa
Osoby w dialogu
Stworzenie świata
Świat - odbicie Syna i Ducha
Chrystus - pierworodny całego stworzenia
Trójca i misterium Krzyża
Syn Boży wchodzi w ludzkie cierpienie

5. Odbicie Trójcy w życiu Kościoła
Kościół
Sakramenty

6. Trójca i rodzina
Małżeństwo
Małżeństwo a Kościół
Małżeństwo jako odbicie rzeczywistości wyższej
Małżeństwo a dziewictwo
Przyjaźń

7. "Bądźcie doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski" (Mt 8,48)
Osobista doskonałość: powołanie
Powołanie trynitarne w ludzkim działaniu
Odbicie Trójcy w wewnętrznym działaniu człowieka
Typowe doświadczenie chrześcijańskie
Przenajświętsza Trójca - klucz do osiągnięcia prawdy integralnej
Odnalezienie pełnej wolności ludzkiej woli
Skarb pamięci
Serce - jedność osoby, jedność miłości

8. Cnoty Boskie i modlitwa
Wiara, nadzieja, miłość
Pokora
Modlitwa
Maryja - prototyp życia Bożo-ludzkiego
Jak odzwierciedla się misterium Maryi w narodzeniu innych ludzi?

Posłowie

Wstęp

Wstęp do polskiego wydania

W Hymnie na Godzinę Czytań uroczystości Trójcy Najświętszej Kościół modli się:

Boże najwyższy i jedyny Panie,
Ojcze i Synu, i Duchu płomienny,
Ciebie wyznają w Trójcy nie rozdzielnej
Twoi wybrani.

Twojej istoty pojąć nikt nie zdoła,
Ale niebianom wielbiącym Cię wiecznie
Dajesz wesele, kiedy im pozwalasz
Patrzeć na Ciebie.

Ty, któryś stworzył cały ogrom ziemi,
Wszystkim kierujesz w odwiecznej światłości;
Ogrzej miłością Ducha Najświętszego
Serce człowiecze.

Myślą złączeni z mieszkańcami nieba,
Hymnem sławimy Twój wielki majestat,
Pragnąc, byś raczył dać nam pokój błogi
W swoim królestwie. Amen.

Wiara w Boga, który objawił się jako Trójjedyna Miłość, jest sercem chrześcijańskiej egzystencji. Świadkowie Chrystusa zmartwychwstałego wierzą bowiem mocno, że Ten, który zstąpił na ziemię i dokonał zbawienia, objawił się jako Syn odwiecznego Ojca i działał w mocy Ducha Świętego. "W chwili gdy [Jezus] wychodził z wody, ujrzał rozwierające się niebo i Ducha jak gołębicę, zstępującego na siebie. A z nieba odezwał się głos: Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie" (Mk 1, 10-11).
Prawda o Trójcy Przenajświętszej nie należy do prawd łatwych. Dla wielu chrześcijan jest prawie niezrozumiała. Odrzuca ją także judaizm i islam, dla których chrześcijańska wiara w Boga Trójjedynego wydaje się zupełnie obca i nie do przyjęcia. Judaizm utrzymuje więc, że wiara chrześcijańska nie tylko zaciemnia i prowokuje ścisły monoteizm, ale wręcz go zdradza. W dialogu z islamem rzecz ma się podobnie; jego silna wiara w Boga jedynego, do którego wszystko zmierza, odrzucająca wszelkiego rodzaju obrazy Boga tworzone przez człowieka, jego mistyka i mocne dążenie do osobistego oczyszczenia, stanowią religijne wyzwanie dla chrześcijańskiej nauki o Bogu Trójjedynym.
Chrześcijanin nie może ignorować tych wyzwań; apelują one o potrzebę pogłębienia wyznawanej wiary, stawiają żądanie podjęcia pewnego intelektualnego wysiłku, jest cenne zwłaszcza tam, gdzie chrześcijanin stara się wyrazić pojęciowo wiarę i związane z nią doświadczenie oraz zdać sprawę z treści i rozumności wiary w Boga. Potrzeba myślących chrześcijan. I chociaż byli oni zawsze w cenie, to jednak w chwili obecnej ich wartość jest szczególna.
Tomas Spidlik, czeski jezuita, długoletni wykładowca Instytutu Wschodniego w Rzymie, należy do nich. Jak duchowy ojciec z "Opowieści pielgrzyma", ojciec Tomas pokazuje nam, swoim duchowym synom i córkom, drogę prowadzącą do "Zanurzenia w Trójcy". Kluczem tej książki jest wezwanie do uwielbienia. Odnajdujemy je już w pierwszych jej zdaniach, w cytowanych słowach Prefacji na uroczystość Trójcy Przenajświętszej: "Zaprawdę godne to i sprawiedliwie, słuszne i zbawienne, abyśmy zawsze i wszędzie Tobie składali dziękczynienie Panie, Ojcze Święty, wszechmogący, wieczny Boże".
Te słowa modlitwy uwielbienia powinny nas zatrzymać, oddalić nieco od zgiełku współczesnego świata, wejść w siebie i postawić siebie przed Bogiem; łatwo bowiem wejść w lekturę opisów wędrówki po najważniejszej tajemnicy chrześcijańskiej wiary, być może zachwycić się jej głębią, ale niewiele lub nic z niej nie zrozumieć.
W różny sposób można stawać przed Bogiem na modlitwie: można trwać w milczeniu, uwielbiać Go, chwalić czy lepiej jeszcze - poznawać. Dla ojca Tomasa Spidlika wszystkie są ważne, bo rozpoczynają albo kończę tę najważniejszą i jedyną wędrówkę ludzkiego życia, która prowadzi na spotkanie z trójjedyną Miłością, której celem jest doskonałe zjednoczenie się z Nią.
Błogosławieni więc ci, którzy podejmą drogę pielgrzyma i wyruszą na spotkanie z Tajemnicą w pragnieniu lepszego poznania Jej, aby również ich zjednoczenie z Nią było jeszcze głębsze. Pozycja "Zanurzeni w Trójcę" jest bardzo dobra do tego celu.
O. Zdzisław J. Kijas OFMConv

Fragment tekstu

(...)

Objawienie Przenajświętszej Trójcy w kontekście kultury europejskiej

Kontemplacja Przenajświętszej Trójcy, powiedział jeden z niemieckich myślicieli chrześcijańskich, zastrzeżona jest dla przyszłego świata. Konfrontowanie niewysłowionego misterium z naukową mentalnością europejską jest świętokradztwem. Czy naprawdę powinniśmy myśleć w ten sposób? Wiadomo, że filozofia europejska wzięła początek z badań nad jednością wszechświata. Ludy pierwotne uważały za mądrych (sophoi) tych ludzi, którzy dużo wiedzieli i umieli zastosować swoją wiedzę w praktyce. Starożytni Grecy, ze swym wybornym zmysłem porządku, położyli nacisk na inny aspekt: nie chodzi tyle o to, by wiedzieć wiele rzeczy, ale by rozumieć ich wzajemne powiązania, ich fundamentalną jedność. Poszukiwanie tej jedności jest wspólnym dziełem filozofów, czyli, dosłownie, miłujących mądrość (sofia). Filozofowie jednak nie są między sobą zgodni, kiedy muszą wskazać jedną konkretną zasadę jednoczącą wszystkie rzeczy.Patrząc na ewolucję historyczną możemy ukazać schematycznie główne etapy postępu na tym polu przed nastaniem epoki chrześcijańskiej.

1. Materializm pierwotny. Pierwszych filozofów greckich nazywamy "fizjologami". Tales z Miletu był przekonany, że zasadą jednoczącą kosmos jest woda, z której wszystko pochodzi. Inni woleli mówić o powietrzu czy o jakiejś nieokreślonej materii (apeiron Anaksymandra). Demokryt wierzył, że wszystko da się wyjaśnić teorią, według której wszechświat składa się z "atomów". Znajdujemy się tu wobec naiwnego materializmu. Zakłada się, że wszystko, co istnieje jest materialne, w gruncie rzeczy równe, i że różnice powstają w wyniku przypadkowego mieszania się materii pierwotnej. Godność człowieka i Boga z trudem znajduje tu miejsce, jak to zauważamy jeszcze dzisiaj w życiu praktycznych materialistów. I ponieważ dla nich pierwotna materia przyjmuje formę pieniądza, wierzą oni, że wszystko da się kupić za pieniądze.

2. Materializm naukowy. Przypadkowe mieszanie się nie mogłoby stworzyć wspaniałego porządku kosmosu, piękna wszechświata, które możemy podziwiać naszymi oczami. Rzeczywiście, w świecie nic nie może się dziać przez czysty przypadek, ale wszystko musi być posłuszne prawom natury. Pitagoras zaobserwował krążenie gwiazd i odkrył, że ich ruch można wyrazić za pomocą liczb. Ta wielka niebiańska harmonia znajduje swe odzwierciedlenie w życiu na ziemi. Również i ono, aby osiągnąć harmonię, powinno rozwijać się według niezmiennych praw przyrody. Punkt kulminacyjny tych praw można nazywać Bogiem, najwyższym prawem kosmosu, które odciska w świecie piękno porządku.
(...)

Strona redakcyjna

Tytuł oryginału:
NOI NELLA TRINITA. Breve saggio sulla Trinita

ISBN 88-86517-64-5
Copyright 2000 Lipa Srl, Via Paolina, 25 - 00184 Roma

Copyright wydania polskiego
2003 BY WYDAWNICTWO OO. FRANCISZKANÓW "Bratni Zew" spółka z o.o.

ISBN 83-88903-22-5

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana
czy powielana mechanicznie, fotooptycznie,
zapisywana elektronicznie lub magnetycznie,
ani odczytywana w środkach publicznego przekazu
bez pisemnej zgody wydawcy.
W sprawie zezwoleń należy się zwracać do wydawnictwa:
"Bratni Zew" sp. z o.o., ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków.

Zamówienia na książki można składać:
Wydawnictwo OO. Franciszkanów "Bratni Zew"
ul Grodzka 54, 31-044 Kraków
tel. 12/428 32 40, fax 12/428 32 41
www.bratnizew.pl

Korekta: Jolanta Kunowska

Imprimi potest:
L.dz. 164/2003, Kraków, dnia 24. 03. 2003
O. Zenon Szuty Wikariusz Prowincji

WYDAWNICTWO OO. FRANCISZKANÓW
"Bratni Zew" spółka z o.o.
ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków
tel. 12/428 32 40, fax 12/428 32 41
www.bratnizew.pl

Druk: "
Pracownia AA",
Pl. Na Groblach 5, 31-101 Kraków

 

Powrót