Friedemann Schulz von Thun

Sztuka rozmawiania - część 2 Rozwój osobowy

Kategoria  psychologia

Wydawnictwo WAM
Cena 37.80 zł

ISBN 978-83-7318-871-6
274 strony
format 150x210 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2002 r.
waga 0.350 kg
nr kat. Rhema 06576

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Nakład wyczerpany!



Pokaż koszyk

Notka

Jeśli już zetknąłeś się z wcześniej wydaną książką naszego Autora, to wiesz, dlaczego rozmawianie sztuką jest tak trudną i fascynującą. "Sztuka rozmawiania 2" odsłoni Ci natomiast, jaki jesteś w swoich kontaktach z innymi. Pomoże Ci się rozpoznać w ośmiu stylach komunikacji (a wiadomo, że styl - to człowiek). A gdy już tak rozpoznasz siebie i nie będziesz zachwycony swoim stylem, to Autor przygotował dla Ciebie specjalne ćwiczenia psychologiczne. Może to dzięki nim uda Ci się przyswoić sobie taki styl, który u innych Cię zachwyca.
A jeśli jesteś psychologiem, terapeutą, pracujesz w poradnictwie rodzinnym, to na pewno ta książka udzieli Ci wielu praktycznych rad. i w końcu może nawet uznasz, że warto zachęcić swoich rozmówców do jej przeczytania.

Friedemann Schulz von Thun (ur. 1944 r.) jest profesorem i wykładowcą psychologii na uniwersytecie w Hamburgu. Swoje zainteresowania naukowe kieruje ku takim zagadnieniom, jak zrozumiałe przekazywanie informacji, dialog w kierowaniu ludźmi, metody treningu zachowań. Autor książek, artykułów i programów telewizyjnych.

Spis treści

Zanim zaczniesz czytać


I. Od ogólnej do szczegółowej psychologii komunikacji


II. Narzędzia pracy i myślenia psychologii komunikacji

A "Kwadrat wypowiedzi"

B. Diabelskie koło relacji międzyosobowych
1. Małżeństwo
2. Wychowanie dzieci
3. Życie zawodowe
4. Relacje otwarte i utajone

C. Kwadrat wartości i rozwoju osobowego
1. Zasada budowy
2. Jak zbudować kwadrat wartości?
3. Podstawowe kwadraty wartości w komunikacji międzyosobowej
a) Autentyczność a branie pod uwagę skutków
b) "Miłująca walka" - akceptacja i konfrontacja
4 Od kwadratu wartości do kwadratu rozwoju osobowego
5. Zdemaskować polaryzację w dyskusji


III. Rozmaite style zachowań w dynamice relacji międzyosobowych

A. Styl bierno-zależny, czyli "Pomóż mi!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Autonomia i odpowiedzialność za siebie

B. Styl ratownika, czyli "Na mnie możesz liczyć"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Samodzielność a potrzeby
b) Opieka a wymagania
c) Zainteresowanie a dystans

C. Styl altruistyczny, czyli "Ja się nie liczę"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Wiara w siebie a ofiarność
b) Wiara w siebie: umiejętność mówienia "ja" i "nie"
c) Agresja i duch walki

D. Styl poniżająco-agresywny, czyli "Wszystko przez ciebie!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
a) Techniki górowania
b) Mężczyźni a kobiety w pracy zawodowej
c) Wychowanie
d) Dialog polityczny
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Konfrontacja i rehabilitacja wypowiedzi "ty"
b) Szacunek dla innych a poczucie godności własnej
c) Sprzeciw a uznanie
d) Ćwiczenie
e) Sztuka pozytywnego przeformułowywania
f) Bezpośredniość a takt
g) Konfrontacja a wgląd w siebie
h) Ćwiczenie

E. Styl uzasadniający siebie, czyli "Ja jestem w porządku"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Wydajność a sensowność
b) Ćwiczenia

F. Styl kontrolująco-określający, czyli "Ja mam rację (ty nie masz racji)!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
a) Mistrz i wzorowy uczeń
b) Surowi rodzice i zbuntowana młodzież
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Niedyrektywne prowadzenie rozmowy
b) Dyrektywność i niedyrektywność w pedagogice,terapii i pracy z dorosłymi
c) Samokontrola a "pozwalanie sobie"

G. Styl dystansujący się, czyli "Tylko bez emocji!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
a) Diabelskie koło dystansu i bliskości
b) Zalecenia dla partnera skłonnego do bliskości
c) Zalecenia dla partnera dystansującego się
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Jasne określenie ról a autentyczne spotkanie międzyosobowe
b) Gotowość do swobodnych kontaktów a zachowywanie rezerwy
c) Język bliskości
d) Odbiór empatyczny a słuchanie diagnostyczne
e) Odrębność a więź
f) Otwarcie na siebie dla dystansującego się?

H. Styl dramatyzująco-wylewny, czyli "Zobaczcie, jaki jestem!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Otwartość a dyskrecja
b) Mówienie o sobie a dialogiczne partnerstwo


Perspektywy
Przypisy
Bibliografia

Wstęp

Zanim zaczniesz czytać.,

Jak wnioskuję z dużego oddźwięku, od czasu ukazania się pierwszej części Sztuki rozmawiania, zainteresowanie psychologią komunikacji poważnie wzrosło. Dochodzi do głosu także pragnienie wprowadzenia jej w kanon "przedmiotów obowiązkowych" - zarówno w przedsiębiorstwach, jak w szkołach, na uczelniach i na wszelkiego rodzaju kursach doskonalenia zawodowego. Jednocześnie dyskusje z uczestnikami kursów, z kobietami i mężczyznami, przedstawicielami rozmaitych grup zawodowych otworzyły mi oczy na to, jak bardzo różnimy się między sobą stylem "porozumiewania się" i tworzenia więzi, i że każdy z nas w rozwoju osobowym potrzebuje innych bodźców. Zacząłem się zastanawiać, czy przypadkiem nie zalecaliśmy "właściwych" rzeczy "niewłaściwym" ludziom.
Niniejszy tom bierze "na muszkę" właśnie te różnice, podczas gdy tom pierwszy, nie tracąc nic z aktualności, nadal zawiera ogólne podstawy. Zakładając, że tom drugi (dla zaawansowanych) może być czytany niezależnie od tomu pierwszego, w rozdziale drugim zamieściłem krótkie przypomnienie "kwadratowego" modelu komunikacji międzyosobowej, co obeznany z tematem czytelnik może opuścić lub potraktować jako "powtórkę".
"Próbą generalną" tej książki był przeprowadzony na uniwersytecie w Hamburgu (od 1984 do 1988) cykl wykładów pod hasłem "Komunikacja a osobowość" (Kommunikation und Personlichkeit). Odpowiedzią słuchaczy było ponad sto opisów ich własnych doświadczeń. Stąd oraz z niektórych z ich prac badawczych pochodzi sporo autentycznego materiału empirycznego, który znalazł się w tej książce.
W trudnym przekładzie pojęć naukowych na codzienny i zrozumiały język, bez zbytnich wpadek, poważnie wspierała mnie Annette Borner. Treściowo ta książka dojrzewała pod okiem mojej żony Ingrid, której zawdzięczam fachowe spostrzeżenia oraz wsparcie równoważone krytyką. Maszynopis przejrzały Claudia Worpel i jak zwykle Ingrid GroBner - wszystkim serdeczne w tym miejscu dziękuję!

Hamburg, styczeń 1989

Fragment tekstu


I. Od ogólnej do szczegółowej psychologii komunikacji

Sposób, w jaki prezentujemy siebie i tworzymy więzi międzyludzkie, ma decydujący wpływ na nasze osobiste szczęście i rozwój zawodowy. Dawniej pierwszą lokatę zajmował tutaj wrodzony talent - posiadanie go lub brak. Obecnie jesteśmy bardziej uwrażliwieni na zdolności komunikacyjne i rozwój osobowości. Nic więc dziwnego, że wiele osób w naszym kraju w ostatnich latach zetknęło się z psychologią komunikacji międzyosobowej - na rynku pojawiło się mnóstwo książek na ten temat, pod tym kątem prowadzi się terapię, zajęcia w grupach otwarcia, kursy w ramach doskonalenia zawodowego, godziny wychowawcze w szkole. Można powiedzieć, że psychologia komunikacji jest obecna zarówno w kształceniu zasadniczym, jak i szkoleniu specjalistycznym, gdy chodzi o nauczycieli i lekarzy, bankowców i policjantów, techników i żołnierzy, ekipy kierownicze i ludzi biznesu. Na przykład, doskonalenie ekip kierowniczych w zakresie komunikacji wiąże się z tym, że ludzie ci - po latach kształcenia zawodowego - nagle wchodzą "między ludzi" i to od razu na płaszczyźnie instytucjonalnej, którą wyznaczają czynniki tak sobie przeciwstawne jak: współpraca i konkurencja, hierarchia i kolegialność, humanizm i efektywność, współodpowiedzialność i konieczność samodzielnego podejmowania decyzji, otwartość i dyskrecja. Badania prowadzone wśród ekip kierowniczych i ekspertów w dziedzinie doskonalenia zawodowego mówią, że przed szefami i kierownikami "jutra" staje przede wszystkim

Strona redakcyjna

Tytuł oryginału
Miteinander reden 2. Stile, Werte und Personlichkeitsentwicklung.
Differentielle Psychologie der Kommunikation

Originally published under the title MITEINANDER REDEN 2

Copyright 1989 by Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH, Reiribek bei Hamburg
Copyright Wydawnictwo WAM, 2001

Redakcja Marek Majczyna

Projekt okładki Andrzej Sochacki

Autor tłumaczenia wyraża podziękowanie Pani dr Elżbiecie Sujak
za pomoc w trakcie pracy nad niniejszą książką

ISBN 83-7097-866-5

Wznowienie, 2002

WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 KRAKÓW
tel. (012) 429 18 88 • fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY
tel. wew. 322, 348, 366 • fax (012) 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl

Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków

 

Powrót