Fererico Salvador, Ruiz OCD

Św. Jan od Krzyża. Pisarz-pisma-nauka

Kategoria  Karmelici

Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych
Cena 39.90 zł

ISBN 978-83-7604-138-4
waga 0.554 kg
nr kat. Rhema 06212

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Spis treści

OD TŁUMACZA
Wstęp
ŹRÓDŁA l STUDIA....................,
CZĘŚĆ l - PISARZ
ROZDZIAŁ I - KOLEJE. ŻYCIA
1. Dzieciństwo i młodość
2. Powołanie
3. Reformator zakonu
4.Pisarz
5. Dojrzałość i śmierć
6. Środowisko historyczne
7. Środowisko naturalne......,
ROZDZIAŁ II - CZŁOWIEK JEDNego IDeAŁU
1. Postać jednolita
2. Bóg, i tylko Bóg
3. W nocy
4. Mąż Boży...............,.......................................,
5. Nie zrozumiany
ROZDZIAŁ III - BIBLIA i PrzeŻYCie
1. Przeżycia osobiste
2. Pismo święte..........................,
3. Teologia i pobożność...,
4. Obserwacja i wpływ innych osób................................,
ROZDZIAŁ IV - MISTYKA I JEJ JĘZYK
1. Mistyczna niewymowność
2. Liryczna wylewność
3. Język symboliczny
4. Język prozy
5. Lektura pism św. Jana od Krzyża
ROZDZIAŁ V - NAUCZYCIEL POWSZECHNY
1. Nauczanie życiem i pismami
2. Doktor Kościoła Powszechnego
3. Doktor Mistyczny
4. Wartości ludzkie
5. Ograniczenia
CZĘŚĆ II - PISMA
ROZDZIAŁ VI - DROBNE UTWORY
1. Poezje
2. Słowa światła i miłości
3. Przestrogi
4. Listy
ROZDZIAŁ VII - DROGA NA GÓRĘ KARMEL-Noc CIEMNA
1. Geneza dzieła
2. Poemat o Nocy ciemnej
3. Jedność dzieła
4. Droga na Górę Karmel
5. Noc ciemna
6. Zestawienie treści Drogi i Nocy,
ROZDZIAŁ VIII - PIEŚŃ DUCHOWA
1. Geneza Pieśni duchowej
2. Poemat Gdzie się ukryłeś........................................................29?
3. Objaśnienie strof
4. Duchowa droga
ROZDZIAŁ IX - ŻYWY PŁOMIEŃ MIŁOŚCI
1. Historia dzieła
2. Poemat Żywy płomieniu miłości!
3. Komentarz pisany prozą
4. Specyfika żywego płomienia miłości
5. Dygresje
CZĘŚĆ III - SYSTEM
ROZDZIAŁ X - SYSTEM NAUKOWY
1. Życie a system
2. Wizja syntetyczna
3. System teologiczny czy mistyczny?
4. Rodzaj literacki pism św. Jana od Krzyża
5. Plan życia i jego elastyczność
ROZDZIAŁ XI - CZŁOWIEK
1. Podstawowe składniki
2. Jedność i rozdwojenie
3. Człowiek «zwierzęcy»
4. Królestwo ducha
5. Otwarcie się na Boga
ROZDZIAŁ XII - BÓG WIARY
1. Droga wiary
2. Byt Boga i transcendencja
3. Atrybuty Boże
4. Piękność Boga
5. Usposobienie Boga
ROZDZIAŁ XIII - JEZUS CHRYSTUS

Wstęp

(...)
Czy można dzisiaj publicznie wystąpić z mistyczną nauką w sercu i w ręku? Czy św. Jan od Krzyża może stanąć przed dzisiejszym trudnym i nieznanym mu audytorium?
Nowy styl woli dzisiaj posługiwać się terminologią o zabarwieniu radykalnym i kontrastowym: przed Ewangelią było Prawo, po jej zaś ogłoszeniu panuje miłość. Przed Soborem Watykańskim II głoszona była miłość Boga, natomiast po Soborze mówi się o miłości człowieka i świata.
Nauka o zbawieniu, jakkolwiek zawsze ważna i aktualna, ujmowana jest obecnie rac/ej pod kątem widzenia ekspansywnym: niech wszyscy ludzie, obojętnie, czy posiadają wielką, małą lub żadną wiarę, znajdą się w obrębie ludzi zbawionych. Przejęci tym gorącym pragnieniem, spychamy na dalszy plan przeżywanie boskiej tajemnicy w głąb, i stąd dochodzimy do przekonania, że chrześcijańska świętość i doskonałość jest zbytecznym luksusem.
Nawet człowiek najmniej obeznany z prawdami wiary potrafi poprawnie wyliczyć wszystkie znaki czasu. Oczywiście, ma wtedy na myśli takie sprawy, jak: wszechpotężny przemysł, środki przekazu, reklamę, diwizm, kolektywną świadomość itp. Dzisiejszy człowiek żyje zanurzony w te wszystkie sprawy i problemy, a Bóg przemawia do niego poprzez tego rodzaju znaki wśród nadmiernego hałasu, walki ateizmu z teizmem, wśród szlachetnych wysiłków, podejmowanych w tym celu, aby zmienić oblicze ziemi. Wzrok współczesnego człowieka szuka znaków horyzontalnych, które może dostrzec na powierzchni ziemi.
W tych warunkach wydaje się czymś zupełnie zbytecznym podejmowanie pracy nad pogłębianiem życia chrześcijańskiego, pracy iście jubilerskiej, polegającej na Ťpozłacaniuť ducha.(...)

Fragment tekstu

(...)
ROZDZIAŁ X - SYSTEM NAUKOWY
2. Wizja syntetyczna
Aby można było mówić o systemie, potrzeba wielu elementów, połączonych ze sobą w jedną organiczną całość. Zwykły, choćby nawet genialny pomysł, nie jest jeszcze systemem. System zaś może być oryginalny, pomimo że posługuje się tymi samymi podstawowymi elementami, które wchodzą w skład innych systemów.
Syntetyczna wizja środowiska religijnego i świeckiego, w którym żyje i działa Doktor Mistyczny, w najgrubszych zarysach sprowadza się do tej oto krótkiej formuły: zjednoczenie człowieka z Bogiem. Wymienia ona dwie podstawowe rzeczywistości: Boga i człowieka. Sygnalizuje również charakter relacji zachodzącej między nimi. Jest nią zjednoczenie dokonywane w procesie przekształcającym.
To, co w dziejach tego zjednoczenia teolog i mistyk może opisać bardziej szczegółowo, to dążenie człowieka do Boga. Chcielibyśmy nawet sprowadzić rozmiary tej miłości do wysiłku, jakiego dokonuje człowiek, z chwilą gdy pozna wartość swego zaangażowania. Jednakże rzeczywiste relacje dokonują się w perspektywie o wiele szerszej, owszem, nieskończonej, która pod każdym względem przekracza granice świadomego życia. Istnieją jakieś ogólne ramy, w których mieszczą się i nabierają znaczenia koleje życia ludzkiego, choćby ono było najbardziej pogmatwane.
ŤTutaj Oblubieniec porównuje duszę do gołębicy z arki Noego, traktując wylot i powrót gołębicy do arki jako symbol tego, co dzieje się w tym stanie z duszą... Tak samo dusza, która wyleciała z arki wszechmocy Bożej w chwili stworzenia, po długim lataniu nad wodami zalewu grzechów i niedoskonałości, nie znalazłszy niczego, na czym mogłoby spocząć jej pożądanie, dotąd błąka się po przestworzach gorących udręk miłości, aż wróci do serca swego Stworzyciela. Ale w rzeczywistości nie może znaleźć w nim schronienia dopóty, dopóki Bóg nie sprawi, że wspomniane wszystkie wody niedoskonałości nie opadną na ziemi tej duszy. (...)

Strona redakcyjna

Tytuł oryginału:
Introducción a San Juan de la Cruz. El escritor, los escritos, el sistema

Wyd.: Biblioteca de Autores Cristianos (BAC), Madrid 1968.

IMPRIMATUR

Jan w. g.

Kraków, 23 października 1997 - Nr 2808

ISBN 83-87527-09-2

 

Powrót