Pierre Descouvemont

Przewodnik po trudnościach wiary katolickiej

Kategoria  popularnonaukowe

Wydawnictwo M
Cena 65.00 zł

ISBN 978-83-7595-437-1
740 stron
format 170x240 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 1998 r.
waga 1.093 kg
nr kat. Rhema 05227

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Przewodnik po trudnościach wiary katolickiej adresowany jest do osób, które w swoim życiu zaczynają stawiać sobie trudne pytania dotyczące wyznawanej przez siebie wiary. Czasami tak postawione pytanie trwa bez odpowiedzi, ale drąży serce człowieka domagając się wyjaśnienia, a zarzut oponenta domaga się obrony.
Niniejszy przewodnik nie daje co prawda gotowych wyjaśnień na wszystkie trudne pytania, ale wskazuje drogę poszukiwań, rzuca światło, daje do rąk narzędzie rozwiązywania tych, często jakże trudnych, problemów
Pierre Descouvemont to kapłan, teolog, filozof, uznany kaznodzieja. To także, a może przede wszystkim, pokorny chrześcijanin i człowiek modlitwy.
Jest znanym pisarzem specjalizującym się głównie w duchowości karmelitańskiej, wybitnym znawcą świętej Teresy od Dzieciątka Jezus, autorem wielu poczytnych książek, wśród których Przewodnik po trudnościach wiary katolickiej jest jedną z najważniejszych w jego dorobku.

Spis treści

Przedmowa
Wprowadzenie
1. Powody współczesnej niewiary
2. Czy wiara chrześcijańska przyczynia się do szczęścia człowieka?
3. Czy wiara chrześcijańska zmienia nasze spojrzenie na innych?
4. Czy wiara stanowi zakład?
5. Czy wiara jest sprawą rozumu, czy serca?
6. Czy można odkryć we wszechświecie ślady Boga Stwórcy?
7. Czy religia chrześcijańska jest lepsza od innych?
8. Czy Ewangelie są pewne?
9. "Chrystus Zmartwychwstał!" - jak się o tym przekonać?
10. Czy cuda stanowią argumenty dla wiary?
11. Czy Jezus postanowił założyć Kościół hierarchiczny?
12. Czy można się zgodzić na dogmaty nieodwołalne?
13. Czy należy uznawać tejemnice?
14. Co przynosi chrześcijaninowi tajemnica Trójcy Świętej?
15. Dlaczego Bóg zapragnął stworzenia?
16. Dlaczego wśród stworzeń istnieje zło i cierpienie?
17. Czy zawsze należy zdawać się na opatrzność?
18. Dlaczego tyle okrucieństwa w Biblii?
19. Czy Jezus narodził się z Dziewicy?
20. Czy Jezus wiedział, że jest Synem Bożym?
21. W jaki sposób Chrystus nas zbawił?
22. W jaki sposób Duch Święty działa w naszych sercach?
23. Czy obrzędy sakramentalne pasują do naszych czasów?
24. Czy Sakramenty są tym samym co inne nabożeństwa?
25. Jak przybliżyć tajemnicę rzeczywistej obecności?
26. Czy Jezus zajął stanowisko wobec grzechu?
27. Po co wyznanie grzechów wobec kapłana?
28. Dlaczego chrzcimy niemowlęta?
29. Co wiemy o życiu pozagrobowym?

Wstęp

(...)Czy spotkaliście kiedyś szczęśliwego kapłana, teologa, przewodnika duchowego, nauczyciela religii, przyjaciela? Ktoś taki istnieje, spotkałem go: jest nim Autor niniejszej książki. Wielkie szczcęście! Teolog, filozof, który potrafi nam powiedzieć, co konieczne, nie nudząc się i nie zanudzając innych. Kaznodzieja rzeczy istotnych, posiadający poczucie humoru. Autor pokorny, ale pewny siebie. Zaraźliwy człowiek modlitwy.
To właśnie tworzyło zawsze wokół księdza Descouvemonta niepowtarzalną atmosferę oraz kształtowało przez długi czas gust jego słuchaczy. Od wielu lat najróżnorodniejsze grupy mogły się bogacić jego radosną "mądrością": od Rodzin miłosierdzia po Ekipy Matki Bożej, od mnichów z Citeaux po karmelitanki z Domremy; młodzi z różnych stron, z rozmaitych grup, ci, którzy należą do najcenniejszych spośród rozmówców, jako że szukają Bożej muzyki. Autor wystarczająco długo posługiwał się techniką filozofa i teologa, by wiedzieć, ile to kosztuje. Jednakże właśnie jego doświadczenie zawodowe pozwoliło mu uniknąć przeładowania swoich tekstów rzeczami zbytecznymi. Posiada święty wstręt do drętwej mowy i do żargonu, do jakich skłaniają nas niepotrzebnie niektórzy. Ponieważ przez ponad dwadzieścia pięć lat wykładał filozofie uczniom klas maturalnych ksiądz Descouvemont wie lepiej niż ktokolwiek, jakim dobrodziejstwem jest stawianie pytań. Rozpoczął od naszych znaków zapytania, aby na nie dokładnie i wyczerpująco odpowiedzieć.
Wszelkie życie ducha zaczyna się od zdziwienia. Trzeba jednak potem nauczyć się przechodzić do zachwytu. Nauczył nas tego dwadzieścia pięć wieków temu Arystoteles. Otóż zachwyt rozpoczyna się od pytania. Po co się urodziłem? Dlaczego istnieją rzeczy? Dlaczego istnieje Bóg? Kościół?
(...)

Fragment tekstu

(...)
1. To, co się powtarza
Powiedział im też przypowieść o tym,
że zawsze powinni się modlić i nie ustawać:
"W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bat [.,.].
A Bóg czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych,
którzy dniem i nocą wołają do Niego?" (Łk 18,1-7).
Nie przepadamy za tym, co się powtarza regularnie, jak "wstawanie, śniadanie, praca"; wolimy to, co pachnie świeżością. Otóż obrzędy z konieczności mają w sobie coś regularnego, wręcz statycznego. Nawet jeśli się je od czasu do czasu dostosowuje, nie można zmieniać wszystkich obrzędów przy każdej celebracji! Chyba że zastosujemy ustawiczną rewolucję kulturalną, by doprowadzić do nieuniknionych reakcji, jakie powoduje.
Prawdą jest natomiast, że zawsze trzeba się wystrzegać rutyny, tego, co Peguy nazywał "duszą przyzwyczajoną". Należałoby na całe życie zachować duszę dziecka zachwyconego bliskością Jezusa obecnego w tabernakulum, dusze nowicjusza poruszonego czułością Boga. To właśnie tłumaczył któregoś dnia proboszcz z Ars: "Tym, co nam kapłanom przeszkadza, aby zostać świętymi, jest brak zastanowienia. Nie wnikamy w siebie samych. Nie wiemy, co robimy. A Pan Bóg przemawia w samotności. Mówię czasami biskupowi Devie: jeśli chcemy nawrócić swoją diecezję, musimy uczynić świętymi wszystkich proboszczów. Sposobem na bycie dobrym kapłanem byłoby życie jak seminarzysta. Ale nie zawsze jest to możliwe". Czy potrzeba dodawać, że nie chodzi o zachowywanie złudzeń czy niedojrzałości pierwszych lat, ale o wierność ustawicznie odnawianą w rytmie pierwszego wezwania i pierwszej odpowiedzi.
(...)

Strona redakcyjna

Tytuł oryginału: Guide des difficultes de la foi catholique
Wydawnictwo: LES EDITIONS DU CERF 29, bd Latour-Maubourg, Paris, 1995
Przedmowa: Bernard Ero
Przekładu dokonano z wydania VII z 1997 r.
Przekład i opracowanie: ks. Tadeusz Jania SDB
Redakcja: Andrzej Graboń, Paweł Czerenko
Redakcja techniczna i łamanie: Dorota Greggio
Korekta:
Korekta:
Małgorzata Chojnacka
Imprimatur
Kuria Metropolitalna w Krakowie
Jan Szkodoń, Vic. Gen.
ks. Jan Dyduch, Kanclerz
ks. doc. dr hab. Marian Jakubiec, Cenzor
L 1376/98, Kraków, dnia 8 czerwca 1998 r.
Copyright by Cerf, Paris,
1989 Copyright for the Polish edition by wydawnictwo m,
Kraków 1998
ISBN 83-7221-161-2
wydawnictwo m
ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków
tel./fax 421-17-12, 421-50-92 e-mail: wyd-m@infocentrum.com
Druk: Pracownia AA 31-101 Kraków, pl. Na Groblach 5

 

Powrót