Regina Lenart

Opętanie diabelskie i egzorcyzmy - wczoraj-dziś-jutro

Kategoria  sekty egzorcyzmy

Wydawnictwo Ostoja
Cena 23.00 zł

ISBN 83-88020-19-6
215 stron
format 150x210 mm
oprawa miękka
wydane Krzeszowice 2003 r.
waga 0.176 kg
nr kat. Rhema 04249

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

"Sprawa opętania i egzorcyzmów budzi ostatnio coraz większe zainteresowanie zarówno wśród duchownych jak i świeckich, uczonych i analfabetów, autorów poważnych prac naukowych jak i przeciętnych publicystów - dziennikarzy i filmowców. Temu zagadnieniu poświęciła swą pracę p. Regina Lenart. Zgromadziła obszerny materiał informacyjny, który został w miarę możliwości odpowiednio wykorzystany i przeanalizowany. Starała się także wyciągnąć niezbędne w tym wypadku wnioski. Doskonałym uzupełnieniem tekstu pisanego są materiały ilustracyjne."
Ks. dr hab. Józef Pater prof. Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu
"Praca stanowi bardzo interesujące opracowanie zagadnienia zamieszczonego w tytule. Opisy poszczególnych zjawisk, definicje i wyjaśnienia są na ogół dokładne i wyczerpujące. Autorka starała się dotrzeć do właściwych źródeł informacji, dokumentów chrześcijańskich kościołów, tekstów liturgicznych, źródeł historycznych. Wykorzystała doniesienia prasowe, filmy, treść stron internetowych, przekazała niektóre ilustracje."
Ks. prof. dr hab. Wincenty Myszor Wydział Teologiczny Uniwesytetu Śląskiego w Katowicach

Fragment tekstu

(...)
Rozdział IV
Opętanie diabelskie i egzorcyzmy - czasy współczesne
1. Zarys źródeł demonizmu we współczesnych czasach
Jawiące się w świecie i w człowieku zło staje się przedmiotem filozoficznych, teologicznych i naukowych, a nawet paranaukowych wyjaśnień. Przyczyn istnienia zła, jego obecności we współczesnym świecie można doszukiwać się w różnorakich źródłach. Zło od zawsze towarzyszyło ludzkiemu buntowi, chęci wolności.
Często sam człowiek staje się dla siebie źródłem zła, demonizmu. Dlatego też w tym podrozdziale termin demonizm, demon będzie synonimiczny względem terminów zła, zbrodni, okrucieństwa.
To właśnie rzeczywistość ludzkości, jej przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, staje się dla człowieka zaczątkiem troski, a nawet groźby. Tym samym każdy człowiek, obciążony obowiązkiem bycia wszystkim dla siebie, czuje się obco na świecie.
Zło staje się więc zagrożeniem dla ludzkiej swobody. Swoboda również może wytworzyć zło. Pragnienie poznania czegoś, co jest niedostępne, zabronione narodziło ducha zaprzeczenia. Rodzący się zakaz sam skonstruował chęć poznania.
Zaraz obok "drzewa poznania" stoi drzewo zbrodni, chęci złamania zakazu, a zarazem swoistego zła. Powstaje więc pierwotny ból świadomości zła.
W starej historii o prapoczątkach człowieka odszukać można antropologię zła. Człowiek sam na siebie ściąga porażki, klęski, nieszczęścia. Zło, jakkolwiek je zdefiniujemy, weszło w świat tylko i wyłącznie za przyczynkiem człowieka. Kain, syna Adama i morderca swojego brata, Abla, staje się drugim praojcem zła. Zło jest więc w człowieku i jedyne, co pozostaje, to nauczyć się z nim żyć. Człowiek jest przecież wolny, sam tworzy sobie własny los.
Religia stała się więc zjawiskiem, które potwierdza obecność zła na świecie. Stwierdzenie obecności zła we współczesnym świecie być może jest tylko czynnością wstępną. Jednakże celem tej pracy nie jest analiza podejścia filozoficznego do źródeł zła.(...)

 

Powrót