Jan Galarowicz
Na ścieżkach prawdy.Wprowadzeni do filozofii
Kategoria naukoweWydawnictwo Naukowe PAT
ISBN 83-85245-24-3
716 stron
format 160x230 mm
oprawa miękka
waga 1.087 kg
nr kat. Rhema 04123
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Pozycja archiwalna.
Zadzwoń i zamówZamów przez e-mail
Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.
Pokaż koszyk
Spis treści
Od autora
Część pierwsza: CO TO JEST FILOZOFIA? .:'
Wstęp
I. Potoczne pojmowanie filozofii
II. Pochodzenie nazwy "filozofia"
III. Z dziejów pojęcia filozofii
1. Platon: filozofia jako wiedza o prawdziwej rzeczywistości
2. Arystoteles: filozofia pierwsza jako nauka o ostatecznych zasadach i przyczynach bytu
3. Filozofia jako mądrość życiowa
4. Średniowiecze: filozofia jako służebnica teologii
5. Filozofia jako wiedza służąca praktyce
6. Filozofia jako teoria poznania
IV. Współczesne metody i style uprawiania filozofii
1. Nurty zorientowane fenomenologicznie
a. Klasyczna fenomenologia
b. Egzystencjalizm
c. Dialogika
d. Hermeneutyka
2. Filozofia analityczna
a. U źródeł filozofii analitycznej: pozytywizm klasyczny
b. Wittgenstein I
c. Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego
d. Krytyczny racjonalizm
(
Wstęp
(...)
OD AUTORA
Każdy z nas nosi fundamentalne niepokoje i pytania: Kim właściwie jestem? Jaki jest sens mego życia? W jaki sposób żyć, by życia nie zmarnować? Czym jest rzeczywistość? Jaka jest jej natura? Jest świat. Ale przecież mogłoby go nie być. Więc dlaczego jest? Czy świat jest poznawalny? Czy jest możliwe poznanie siebie i zrozumienie drugiego, człowieka? Dlaczego pytamy o absolutny grunt sensu wszystkiego? Czy taki grunt w ogóle istnieje? Czym (kim) jest, jeśli jest? Bogiem? Nieokreślonym Duchem? Stawianie tego typu pytań i poszukiwanie na nie odpowiedzi jest dążeniem do prawdy i mądrości. Mądrość ta tkwi w nas samych, w innych ludziach, w świecie, w kulturze itp. Owo zbliżanie się człowieka - ciebie, mnie - do mądrości i przyjaźnienie się z nią - to filozofia.
Książka, którą masz przed sobą, pragnie cię wprowadzić w daleką i bliską zarazem krainę filozofii. Bliską - bo jest w tobie. Daleką - ponieważ uświadomienie jej sobie wymaga często niemałego wysiłku rozumu. Daleką - albowiem jest obecna w świecie, w innych ludziach i ich dziełach, również tych z dalekiej przeszłości. Celem mego tekstu jest wprowadzenie czytelnika, który interesuje się problematyką filozoficzną, a który do tej pory nie przeszedł wstępnego kursu filozofii, w podstawowe zagadnienia zachodnioeuropejskiej filozofii. Podręcznik został napisany z myślą o uczniach starszych klas licealnych, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w zajęciach z propedeutyki filozofii, oraz o nauczycielach tych zajęć, ale także o studentach i coraz liczniejszej w Polsce wspólnocie zwyczajnych poszukiwaczy mądrości.
Moja praca składa się z siedmiu części. Jej trzon stanowią trzy pierwsze części, w których omawiam istotę filozofii, poznanie i rzeczywistość. Kolejne trzy części poświęcam problematyce Boga, człowieka i wartości. Wykład wzbogaca Dodatek, zawierający słowniczek pojęć, biografie wybitnych myślicieli oraz wykaz literatury, umożliwiającej głębsze studia filozoficzne.
Istnieją dwa sposoby prezentacji filozoficznych kwestii. Niektórzy uważają, że najlepszą drogą do filozofii jest zapoznawanie się z jej historią. Inni preferują systematyczne rozważanie problemu. Na ścieżkach prawdy łączy podejście problemowo-systematyczne z historycznym. Co to znaczy?
(...)
Fragment tekstu
(...)
V. POZNAJ SAMEGO SIEBIE !
Tradycyjna filozofia poznania była zasadniczo filozofią poznania przedmiotowego. Jeśli pytała o źródła i granice poznania, to chodziło jej przede wszytkim o poznanie rzeczy. Wystarczy zaglądnąć do pierwszego z brzegu podręcznika, wprowadzającego w problematykę filozoficzną, by przekonać się o słuszności powyższej tezy. Byłoby jednak krzywdzące twierdzenie, że problem poznania człowieka (siebie samego i drugiego) był w dotychczasowej tradycji filozoficznej całkowicie nieobecny. Problem ten był obecny już u Sokratesa, w ostatnich wiekach jednak pod Wpływem rozkwitu nauk przyrodniczych i techniki popadł w zapomnienie.
Dopiero w XX w. filozofia sarhopoznania i poznania drugiego zdobywa sobie prawo obywatelstwa. Ostatnio pojawiają się wręcz opinie, że problem poznania drugiego jest fundamentalnym problemem filozofii XX w.
Nie rozstrzygamy w tej chwili, czy pogląd ten jest słuszny, czy nie. O tym jednak, że do trzech klasycznych zagadnień teorii poznania dołączam rozdziały o samopoznaniu i poznaniu drugiego, zadecydowało moje przekonanie, że rzeczywiście sprawa samopoznania (zrozumienia siebie) oraz zrozumienia drugiego należy do centralnych spraw człowieka współczesnego.
Najpierw zajmiemy się samopoznaniem. Wykład będzie miał następującą strukturę: w podrozdziale l zaprezentujemy dwa skrajne stanowiska, dotyczące kwestii możliwości samopoznania, a następnie omówimy kilka sposobów samopoznania.
Poniższy referat trzeba jeszcze koniecznie poprzedzić następującą uwagą: rozważania na temat samopoznania i zrozumienia drugiego człowieka nie mają charakteru ściśle filozoficznego, lecz są to refleksje z pogranicza filozofii i psychologii, która stanowi dziś naukę szczegółową, a niegdyś była - jak pamiętamy - częścią filozofii.(...)
Strona redakcyjna
Redaktor:
Ryszard Wysokiński
Projekt okładki:
Mirosław Krzyszkowski
Copyright by Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1992
ISBN 83-85245-24-3