Joan Carroll Cruz

Aniołowie i diabły

Kategoria  objawienia, cuda

Wydawnictwo Exter
Cena 30.50 zł

ISBN 83-86029-61-7
326 stron
format 140x210 mm
oprawa miękka
wydane Gdańsk 2002 r.
waga 0.402 kg
nr kat. Rhema 00060

Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!

Pozycja archiwalna.

Zadzwoń i zamów

Zamów przez e-mail

Nie gwarantujemy, że zamówienie będzie mogło być zrealizowane.


Pokaż koszyk

Notka

Książka Aniołowie i diabły jest prawdopodobnie najbardziej wnikliwym dziełem o aniołach napisanym we współczesnych czasach. Właśnie w niej autorka wielu bestsellerów, Joan Carroll Cruz, wyjaśnia tradycyjne definicje oraz określenia odnoszące się do aniołów, udzielając odpowiedzi na praktycznie każde z możliwych pytań związanych z tym tematem, np,: Kim są? Skąd wiemy, że istnieją? Kiedy zostały stworzone? Czy naprawdę mają skrzydła? Czy znają przyszłość? Czy znają nasze myśli? Czy mają imiona? Czy odczuwają smutek i radość? Czy rozmawiają ze sobą? Jak szybko się przemieszczają? Jakie mają zadania? Skąd wiemy, że mamy Aniołów Stróżów? Czy są nam przydzielani w chwili poczęcia, narodzin, czy chrztu? Czy niechrześcijanie też mają swoich Aniołów Stróżów? A to tylko nieliczne z pytań, na które stara się znaleźć odpowiedź autorka. Gdy zaś już odpowie na wszystkie pytania dotyczące aniołów, uczyni dokładnie to samo w odniesieniu do diabłów.
Najistotniejsze w tej książce jest to, iż autorka podpiera swoje odpowiedzi dziesiątkami historii z żywotów świętych i błogosławionych, ilustrując je zajmującymi epizodami.
Po rozpatrzeniu zagadnienia diabłów przystępuje do rozważania problemów masonerii, satanizmu, czarów, okultyzmu, New Age, scientologii, parapsychologii, astrologii, kart tarota, kryształowych kul, reinkarnacji, transcendentalnej medytacji, kontroli umysłu, automatycznego pisania, tablic "ouija" i tym podobnych.
Napisana przystępnym językiem książka Aniołowie i diabły przedstawia zatem rozmaite tematy w zajmujący oraz pouczający sposób.

Spis treści

Spis treści
Część pierwsza
ANIOŁOWIE
1. Kim są aniołowie?
2. Skąd wiemy, że istnieją aniołowie?
3. Aniołowie w Starym Testamencie
4. Aniołowie w Nowym Testamencie
5. Czego Kościół naucza o aniołach?
6. Kiedy zostali stworzeni aniołowie?
7. Czy przed bitwą między aniołami w niebie wszyscy aniołowie byli dopuszczeni do pełnego oglądania Boga?
8. Czy liczba aniołów powiększyła się od momentu ich stworzenia?
9. Ilu jest aniołów?
10. Czy po śmierci ludzie będą równi aniołom w niebie?
11. Czy są aniołowie płci męskiej i żeńskiej?
12. Jak zareagowali ci, którzy widzieli aniołów?
13. Aniołowie jako dzieci
14. Aniołowie jako młodzieńcy i jako dorośli
15. Niezwykły wygląd aniołów
16. Opisy aniołów
17. Skrzydła aniołów
18. Aniołowie o czterech skrzydłach
19. Aniołowie o sześciu skrzydłach
20. Aniołowie a Najświętsza Eucharystia
21. Aniołowie z Barankiem Bożym oraz Matką Boską
22. Aniołowie a Matka Boża
23. Aniołowie a kapłaństwo
24. Nie ma dwóch podobnych aniołów
25. Czy aniołowie znają przyszłość?
26. Czy aniołowie znają nasze sekretne myśli?
27. Czy aniołowie mają imiona?
28. Czy aniołowie rozmawiają między sobą?
29. Anielskie działania
30. Aniołowie zstępujący i wstępujący

Wstęp

(...)
W książce "Aniołowie i diabły" Joan Carroll Cruz przedstawia opis i cechy dziewięciu chórów anielskich. Ponieważ w literaturze przedmiotu oraz w modlitewnikach wydawanych w Polsce, występują różne nazwy tych samych chórów oraz wymieniane są one w odmiennej kolejności, wydaje się niezbędne wprowadzenie polskiego czytelnika w istotę występujących różnic.
Nazwy chórów anielskich pochodzą z Pisma świętego, przede wszystkim z Pięcioksięgu, ksiąg prorockich i listów św. Pawła. Ponieważ jednak w żadnym miejscu nie są one wyliczone wszystkie razem, w pierwszych wiekach istniały poważne rozbieżności, co do ich liczby. I tak na przykład Euzebiusz z Cezarei (II w.) wylicza 4 lub 8, św. Ireneusz (II w.) - 6 lub 7, Orygenes (III w.) - 6, 7, lub 9, św. Atanazy (IV w.) - 8, św. Bazyli (IV w.) -7,8, lub 9, św. Cyryl Jerozolimski (IV w.)- 8, lub 9, św. Augustyn (V w.) - 8, niektóre źródła z IV i V w. podawały też liczbę 10. Dopiero od wieku VI, w wyniku rozwoju egzegezy i teologii ostatecznie przyjął się podział na 3 hierarchie po 3 rzędy, czyli razem dziewięć chórów.
W języku łacińskim są to kolejno, licząc od najbliższych Bogu: Seraphim, Cherubini, Throni, Dominationes, Virtutes, Pote-states, Principates, Archangeli, Angeli. Już jednak poszczególne, polskie przekłady Biblii różnie tłumaczą wymienione nazwy. Nie ma istotnych rozbieżności, co do nazw dwóch pierwszych chórów oraz dwóch ostatnich. Po polsku nazywają się one odpowiednio: Serafinowie (lub Serafini, Serafiny), Cherubinowie (lub Cherubini, Cherubiny), Archaniołowie (Archanioły), Aniołowie (Anioły). Zasadnicze różnice pojawiają się przy nazwach środkowych chórów. (...)

Fragment tekstu

(...)
41. Serafini
Serafini, co jest dość zaskakujące, znani są z tego, że posiada-ją sześć par skrzydeł, jak wspomina o tym Pismo święte. W pierwszej kolejności dowiadujemy się o tym chórze i poznajemy jego opis w Księdze Izajasza: "W roku śmierci króla Ozjasza ujrzałem Pana siedzącego na wysokim i wyniosłym tronie, a tren Jego szaty wypełniał świątynię. Serafiny stały ponad Nim; każdy z nich miał po sześć skrzydeł; dwoma zakrywał swą twarz, dwoma okrywał swoje nogi, a dwoma latał. I wołał jeden do drugiego: "Święty Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały." (Iz 6,1-3). Tak potężna i gwałtowna była miłość wyrażona przez to potrójne zawołanie "Święty", że Izajasz dalej pisze: "Od głosu tego, który wołał, zadrgały futryny drzwi, a świątynia napełniła się dymem" (Iz 6, 4).
Izajasz opłakiwał to, że jest człowiekiem "o nieczystych wargach", mieszkającym wśród ludzi o nieczystych wargach. "I powiedziałem: Biada mi! Jestem zgubiony! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach i mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach, a oczy moje oglądały Króla, Pana Zastępów! Wówczas przyleciał do mnie jeden z serafinów, trzymając w ręce węgiel, który kleszczami wziął z ołtarza. Dotknął nim ust moich i rzekł: Oto dotknęło to twoich warg: twoja wina jest zmazana, zgładzony twój grzech" (Iz 6, 5-7).To ogniste oczyszczenie Izajasza wydaje się mieć związek z jednym z atrybutów Serafinów, ponieważ słowo "serafin" oznacza "posiadającego płomienną miłość" lub "nosiciela ciepła". Oznacza także moc oczyszczania za pomocą błyskawic i płomieni.
O ile wszyscy aniołowie niezmiernie kochają Boga, o tyle o miłości Serafinów mówi się, że jest poza wszelkim porównaniem; Są oni nazywani przez św. Dionizego (zm. w 258 r.) "książętami czystej miłości". Wymienia on osiem właściwości tej miłości symbolizowanych przez ogień. Jedną z tych właściwości jest że "seraficki ogień oznacza głęboką miłość, która jest zawsze paląca i żarliwa". Wspomina, że ogień jest nieustannym ruchem. tak też Serafini skupieni są nieustannie na samym Bogu. Ponieważ ogień jest niezmiernie gorący, więc i miłość Serafinów jest
palącą miłością. Ogień nigdy nie traci swego blasku, tak i miłość Serafinów nie traci swojej pełni. "Ogień nie tylko przedostaje się przez to, co łatwopalne, lecz przenika wszędzie; i seraficka miłość zagłębia się, zatraca i sama pochłania w otchłani Boskości poprzez chwalebną przemianę. Ogień przenosi ciepło i oczyszcza; Serafini niosą miłość i światło chórom innych aniołów".
Św. Grzegorz Wielki zgadza się ze św. Tomaszem z Akwinu (1225 - 1274), kiedy ten pisze: "Musimy po prostu powiedzieć za Dionizym, że aniołowie wyższego rzędu nigdy nie są wysyłani aby pełnić zewnętrzną, ziemską posługę". Lecz być może są czynione wyjątki? Może św. Tomasz był nieświadomy objawienia św. Franciszka z Asyżu (l181-1226), który zmarł prawie 50 lat przed nim. Podczas tej wizji (opisanej wcześniej w rozdz. 19), św. Franciszek ujrzał istotę, posiadającą sześć skrzydeł, która odcisnęła na jego ciele Rany Jezusa.
Możliwe, że jakiś anioł, o nadzwyczajnej mocy i pozycji, został wyznaczony do tego zadania, ponieważ był to pierwszy przypadek człowieka, otrzymującego te chwalebne rany.
Kilku papieży, w swoich pełnych miłości pochwałach Maryi, uznało wysoką pozycję Serafinów i Cherubinów. Papież Pius XI (1857 - 1939) pisał w encyklice Lux Veritatis: "Maryja Dziewica jest Matką Boga; dlatego jest daleko bardziej doskonała niż wszyscy aniołowie, nawet Serafini i Cherubini". Papież Pius XII (1876 - 1958) zgadzał się ze swoim poprzednikiem, kiedy pisał w Fulgens Corona: "Za wyjątkiem Boga Samego, jest ona wyższa Ponad wszystko; z natury piękniejsza, pełniejsza wdzięku i święt-sza niż sami Cherubini i Serafini i wszystkie zastępy anielskie".
(...)

Strona redakcyjna

Tytuł oryginału: Angels and Devils
Nihil Obstat et Imprimatur:
Kuria Metropolitalna Gdańska
Gdańsk - Oliwa, 26 lutego 2002 r.
Ks. dr Wiesław Lauer, Wikariusz Generalny
Copyright 1999 by Joan Carroll Cruz
Polish edition is published by arrangement with TAN Books and Publishers Inc.
Opracowanie graficzne okładki: Exter Sp. z o.o.
Wydanie pierwsze
Druk: Drukarnia "Stella Maris"
ISBN 83-86029-61-7
Wydawca:
EXTER Sp. z o.o
ul. Szafarnia 10
80-755 Gdańsk
tel/fax (+48 58) 301 38 39
e-mail: exter@exter.pl
http://www.exter.pl

 

Powrót