Jan Paulas, Jarosław Sebek
Anselm Grun odpowiada na pytania
Kategoria duchowośćWydawnictwo WAM
ISBN 83-7318-109-1
195 stron
format 140x210 mm
oprawa miękka
wydane Kraków 2003 r.
waga 0.252 kg
nr kat. Rhema 00057
Do każdej przesyłki
dołączamy prezent!
Nakład wyczerpany!
Pokaż koszyk
Spis treści
Przedmowa
Ile zarabia wikary?
I. Dzieciństwo i młodość
Jako Niemiec poczuwam się do winy
II. O studiach teologicznych, Soborze i Hitlerze
Nigdy nie pracuję w nadgodzinach
III. O życiu zakonnym
Nie chcę być jakimś płodnym pisarzyną
IV. O pisaniu książek i o mowie ciała
Siedzieć w ciszy przed Bogiem
V. O modlitwie, uczuciach i wewnętrznym skarbcu
Przeraża mnie brutalność pobożnych
VI. Wiara a psychologia
Uwaga na prokrustowe łoże!
VII. O Ojcach pustyni, tradycji i doświadczeniu duchowym
Kościół w supermarkecie
VIII. O Kościele w dzisiejszym świecie
Wędrówka w poszukiwaniu Boga
IX. O wierze, wątpliwościach, humorze i mistyce
Nie utracić poczucia tajemnicy
X. O sztuce, śmierci i aniołach
Życie Anselma Gruna w datach
Wykaz książek Anselma Gruna przełożonych
na język polski
Wstęp
Rozległą przestrzenią mknie pociąg - w przedziale siedzą młoda dziewczyna i starszy pan. Oboje coś czytają. Dziewczyna po chwili odrzuca książkę z wyraźnym zniechęceniem na twarzy: Już dawno nie czytałam czegoś tak nudnego i głupiego!" Starszy towarzysz podróży żywo reaguje. Wdają się w rozmowę. I nagle dziewczyna najchętniej zapadłaby się ze wstydu pod podłogę wagonu: oto starszy pan okazuje się autorem odrzuconej książki... Resztę wspólnej podróży spędzają jednak na przyjaznej pogawędce. Po powrocie do domu dziewczyna ponownie zabiera się do lektury książki, którą wzgardziła w pociągu. Już dawno nie czytałam czegoś tak zajmującego!" - oświadcza. Co było przyczyną tej nagłej zmiany? Poznała osobiście autora i dlatego zrozumiała i polubiła jego dzieło!
Wiem, że w ostatnich latach mogło dojść do podobnych scen z udziałem czytelników książek benedyktyna Anselma Gruna, jednego z najczęściej wydawanych i najulubieńszych autorów literatury duchowej w naszym kraju. Ilu ludzi odrzuciło jego książki, bo nie znalazło w nich "nic pobożnego, nic budującego, a tylko samą psychologię, namiętności... a kto by się miał nieustannie grzebać w sobie, kto może czytać stale o jednym i tym samym?!"
Fragment tekstu
(...)
Wróćmy jeszcze do Soboru. Jak Ojciec postrzegał takie postacie soborowe, jak Kań Rahner, Bernard Haring, Henri de Lubac, Yves J. Congar, Edward Schillebeeckx i inni? Który z nich wywarł wtedy na Ojcu szczególne wrażenie?
Najbardziej podziałała na mnie osobowość Karla Rahnera. Czytałem jego pisma, a swoją pracę dyplomową napisałem właśnie o nim. Była zatytułowana: "Odkupienie przez krzyż. Przyczynek Karla Rahnera do dzisiejszego spojrzenia na odkupienie". Zająłem się w niej właśnie pytaniem, jak możemy rozumieć to, że Jezus odkupił nas swoją śmiercią na krzyżu. Chodziło mi o odkupienie i uzdrowienie poprzez Jezusa Chrystusa. W owym czasie przeczytałem również szereg książek psychologicznych i zabierałem się także do lektury C.G. Junga. Złożyłem też wizytę Rahnerowi u niego w domu i dyskutowałem z nim o jego teologii. Duże wrażenie wywarła na mnie skromność tej wielkiej postaci - na przykład jak podejmował dyskusję, w żaden sposób nie wynosząc się ponad innych.
W trakcie studiów interesowali mnie też teologowie holenderscy - na przykład przeczytałem w czasopismach holenderskich cały szereg artykułów Edwarda Schillebeeckxa, którego myśli mnie fascynowały. Bernard Haring pozostawał dla mnie podczas trwania Soboru raczej na dalszym tle. Poznałem jego wartość nieco później, kiedy dowiedziałem się, jak "nie fair" postępowała w stosunku do niego Kongregacja Nauki Wiary. Teologów francuskich de Lubaca i Congara czytałem już w trakcie studiów. Ceniłem u nich zdolność rozwijania współczesnej teologii w oparciu o Ojców Kościoła, którzy myśleli
w obrazach i dlatego ich teologia jest stale aktualna. Obrazy otwierają nam okna, przez które każdy może spoglądać w pełną tajemnic Bożą rzeczywistość. Czytałem również autorów ewangelickich, Ebelinga, Moltmanna, Jungela i Pannenberga. Zresztą swoją pracę licencjacką poświęciłem osobie ewangelickiego teologa Paula Tillicha, którego wszystkie prace poznałem. Czytałem też Hansa Kunga czy Hansa Ursa von Bal-thasara, choć w przypadku tego ostatniego było to już nieco trudniejsze, ponieważ teologią moralną zbytnio się nie interesowałem. Chodziło mi raczej o bycie niż o postępowanie,o właściwe rozumienie orędzia chrześcijańskiego niż o postulaty moralne. Oprócz tego czytałem też filozofów, na przykład Ernsta Blocha i H. Georga Gadamera. Wszystko to wzbogacało moją teologię.
(...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału
Blizky i vzdaleny.
Anselm Grun v rozhovoru
s Janem Paulasem a Jaroslavem Śebkem
Copyright Karmelitanske nakladatelstvi s.r.o.,
Kostelni Vydri 2002
Copyright Wydawnictwo WAM, 2003
Redakcja Barbara Borowska
Korekta Magdalena Pociej
Projekt okładki Andrzej Sochacki
NIHIL OBSTAT.
Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. K. Dyrek SJ, prowincjał,
Kraków, 31 stycznia 2003 r., l.dz. 23/03
ISBN 83-7318-109-1
Wydawnictwo WAM
ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków
tel. (012) 429 18 88, fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
Dział handlowy: tel. (012) 423 75 00; 429 18 88, w. 322, 348, 366
fax (012) 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl
Druk:
Drukarnia Wydawnictwa WAM,
31-501 Kraków, ul. Kopernika 26