Zrodlo - informacje o książce

Dydaktyka katechezy cz.I - ACADEMICA

ks. Józef Stala (red.)

wstęp:

(...)
"Jezus uważnie troszczył się o formacje, uczniów, których posłał do pełnienia misji. Stanął przed nimi jako Nauczyciel, a zarazem jako wiemy i cierpliwy przyjaciel. Przekazał im rzeczywiste nauczanie całym swoim życiem, stymulując ich do odpowiednich pytań, wyjaśnił im w pogłębiony sposób to, co głosił tłumom, wprowadził ich do modlitwy, posłał ich do odbycia praktyki misyjnej, obiecał, a potem posłał Ducha swego Ojca, by ich doprowadził do całej prawdy oraz by ich umacniał w nieuniknionych trudnych chwilach. Jest Chrystus jest Nauczycielem, który objawia ludziom Boga i podobnie człowiekowi człowieka; jest Nauczycielem, który zachowuje, uświęca i prowadzi; który żyje, mówi, pobudza, porusza, naprawia, sądzi, przebacza, idzie z nami każdego dnia po drogach historii; ...jako Nauczyciel przychodzi i przyjdzie w chwale. W Jezusie, Panu i Nauczycielu, Kościół znajduje transcendentalną łaskę, stałe natchnienie, przekonywający wzór wszelkiej komunikacji wiary" (DOK 137).
"W przekazywaniu wiary Kościół nie posiada własnej ani też jedynej metody, lecz w świetle pedagogii Bożej wybiera metody danego czasu. Przyjmuje w sposób wolny wszystko, co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co miłe, co zasługuje na uznanie, syntetyzując wszystkie elementy, które nie sprzeciwiają się Ewangelii i włącza je w służbie na jej rzecz. Znajduje to przedziwne potwierdzenie w historii Kościoła, w której tak wiele charyzmatów w służbie słowa Bożego zrodziło najróżnorodniejsze propozycje metodologiczne. W ten sposób różnorodność metod jest oznaką życie i pewnym bogactwem, a zarazem dowodem szacunku dla adresatów. Taka różnorodność jest wymagana przez wiek i poziom umysłowy katechizowanych, stopień ich dojrzałości eklezjalnej i duchowej oraz wiele innych indywidualnych uwarunkowań. Metodologia katechetyczna ma na celu wychowanie wiary; wykorzystuje ona w katechezie nauki pedagogiczne i nauki o komunikacji; uwzględnia liczne i znaczne osiągnięcia katechetyki współczesnej" (DOK 148).
"Żadna metoda, choćby w dużym stopniu potwierdzona doświadczeniem, nie zwalnia katechety na żadnym etapie procesu katechetycznego.

strona redakcyjna

fragment tekstu

spis treści (lub początek spisu treści)

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót