Zrodlo - informacje o książce

Zajęcia sportowe w przedszkolu - Pomysły na każdy dzień

Andrea Erkert

wstęp:

Drodzy Rodzice i Pedagodzy!
Umożliwienie dzieciom spędzania czasu w ruchu w ogromnym stopniu przyczynia się do pozytywnego rozwoju osobowości. Jednak dzisiaj wcale nie jest łatwo wspierać i rozwijać tę naturalną u dzieci potrzebę ruchu. Ciągły rozwój techniki sprawia, że malcy wolą spędzać czas przed komputerem lub telewizorem. Niebezpieczny ruch uliczny, za małe pokoje, place zabaw bez fantazji, związane z określonym celem materiały do zabawy oraz fakt, że doświadczanie środowiska naturalnego odbywa się coraz częściej poprzez media - wszystko to ogranicza potrzebę ruchu i przyczynia się do tego, że dzieci stają się małymi "kanapowcami".
Aktualne badania potwierdzają, że brak doświadczeń ruchowych w wieku przedszkolnym często ma katastrofalne skutki. Dzieciom, które nie mogły realizować swojej naturalnej potrzeby ruchu, brakuje różnorodnych doświadczeń zmysłowych, które konieczne są dla rozwoju ich mowy. Ponadto często skarżą się one na bóle głowy i pleców. Dzieci, które się mało poruszają, częściej cierpią z powodu nadwagi i dlatego też czasami mają zdrowotne problemy, takie jak: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca i krążenia, uszkodzenia kości i stawów.
Oprócz zdrowia fizycznego, z powodu braku ruchu ucierpieć może również społeczne zachowanie i psychika dzieci. Agresywność, zły nastrój, niedostateczna zdolność koncentracji oraz niskie poczucie własnej wartości często świadczą o tym, że dzieci mają zbyt mało ruchu.
Jednak problemom tego rodzaju można łatwo zapobiec, jeśli uświadomimy sobie, że dzieci - w przeciwieństwie do większości dorosłych - same chętnie będą zażywały ruchu, jeśli tylko im na to pozwolimy.
Maluchy poznają siebie, swoje otoczenie oraz inne osoby podczas zabawy i najczęściej będąc w ruchu. Dzięki aktywności, korzystają z doświadczeń zmysłowych i jednocześnie odkrywają własne umiejętności. Aktywność i ruch pomagają dzieciom w postrzeganiu ich uczuć, budowaniu więzi z innymi ludźmi oraz wzmacnianiu wiary w siebie.
Należy wierzyć w możliwości dzieci i stwarzać im wystarczająco dużo okazji, by mogły poruszać się. Ponieważ maluchy zawsze i wszędzie chcą realizować swoją silną, naturalną potrzebę ruchu, zadaniem instytucji uzupełniających i zastępujących rodzinę jest umożliwianie doświadczeń ruchowych i to przede wszystkim dzięki zmiennym przestrzeniom zabawy. Niestety, obecnie przy budowie przedszkola czy też szkoły najczęściej zwraca się zbyt mało uwagi na tereny wokół budynku. Brakuje drzew do wspinania, krzewów do chowania się i prostych, mobilnych przyrządów do zabawy, które można by zmieniać i które ożywiałyby kreatywność dzieci.
Dlatego tym ważniejsze jest przeobrażanie wielofunkcyjnych pomieszczeń albo sal wejściowych przedszkoli i szkół w krajobrazy umożliwiające ruch, wyposażając je w materace, poduszki, deski, kartony, rusztowania do wspinania się, ławki, skrzynki, skakanki, piłki itd. Jeśli nie mamy takiej możliwości, możemy również przeobrazić kąty i nisze, w których znajdują się na przykład miękka mata i minitrampolina.

strona redakcyjna

fragment tekstu

spis treści (lub początek spisu treści)

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót