Zrodlo - informacje o książce

Bóg prowadzi mnie -podręcznik metodyczny - W ramionach Ojca

Aleksandra Kielar (red.)

wstęp:

(...)
Podręcznik metodyczny - Bóg prowadzi mnie jest przeznaczony dla katechetów uczących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym m II etapie edukacyjnym tj. w klasach 4-6. Został on pomyślany jako przewodnik metodyczny do II części materiałów dydaktycznych zatytułowanej: Bóg prowadzi mnie z seri W ramionach Ojca.
Podręcznik zawiera 66 scenariuszy oraz komentarz do całego cyklu Materiałów dla uczniów do katechezy dla dzieci specjalnej troski. W każdej z proponowanych jednostek tematycznych autorki odwołują się do konkretnych kart pracy. Z podanych propozycji katecheci mogą korzystać zarówno w czwartym, piątym, jak i w szóstym roku nauczania w zależności od poziomu funkcjonowania psychofizycznego dzieci. Tematy katechez w każdym roku nauczania na II etapie edukacyjnym są takie same. Nauczyciel, po rozpo-znaniu poziomu rozwoju danego dziecka, sam powinien decydować, które z podanych treści wprowadzać, utrwalać, a które poszerzać.
Tematyka katechez na drugim etapie edukacyjnym przybliża uczniom 10 Przykazał Bożych i ukazuje, w jaki sposób mogą je realizować w swoim życiu.
W każdym scenariuszu podane są cele ogólne i cele operacyjne danych zajęć. Wy szczególnione cele operacyjne mają charakter jedynie orientacyjny, gdyż w przypadki uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną nie można jednoznacznie określi zakresu antycypowanych osiągnięć. Każdy uczeń ma swoje własne tempo i rytm rozwoju swoiste uzdolnienia i ograniczenia. Dlatego cele operacyjne muszą być zawsze wytyczane indywidualnie, w zależności od możliwości ucznia, poziomu jego rozwoju psychofizycznego oraz posiadanych kompetencji (w zespołach edukacyjno-terapeutycznych spotyka my uczniów o różnym poziomie rozwoju, aktywności intelektualnej, często złożonej wieloprofilowej niepełnosprawności).
W zamierzeniu autorek, scenariusze mają na celu inspirowanie katechetów do poszukiwania rozwiązań najodpowiedniejszych dla danego zespołu oraz dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Podane więc w Podręczniku przykłady prze prowadzenia katechezy nie są i nie mogą być wzorami do kopiowania. Każdy z podanych scenariuszy może mieć tyle wersji, ilu jest nauczycieli. Na przebieg katechezy, jej układ mają wpływ zarówno potrzeby i właściwości zespołu uczniów w klasie, jak i indywidualność katechety, jego twórczość, pomysłowość, a także jego osobowość.
Do Podręcznika dołączona jest propozycja oceny opisowej na II etap edukacyjny Mogą skorzystać z niej katecheci przy wystawianiu oceny okresowej i rocznej. Prosty zapis graficzny ułatwia obserwację postępów w rozwoju religijnym uczniów (w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw).
Życzę Katechetom, aby prowadzone przez nich lekcje religii, były dla dzieci radosnym spotkaniem z dobrym i kochającym je Ojcem.
Gniezno, lipiec 2003 r.
Aleksandra M. Kielar
(...)

strona redakcyjna

fragment tekstu

spis treści (lub początek spisu treści)

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót