Zrodlo - informacje o książce

Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu

Maria Caiati, Svjetlana Delac, Angeli Muller

wstęp:

(...)
Gdzie czuję się najlepiej? Pomimo tego, że pytanie to jest w zasadzie bardzo łatwe, odpowiedź na nie będzie dość skomplikowana, gdyż dotyczy ono z pewnością najróżniejszych sytuacji, rozmaitych okoliczności.
Być może uda się nam choć w przybliżeniu udzielić odpowiedzi.
Ważne jest, aby kontakty międzyludzkie przebiegały bez zakłóceń. Dlatego trzeba okazywać sympatię ludziom. Jeżeli chcemy być akceptowani takimi, jakimi jesteśmy, bez konieczności udawania czegokolwiek i przybierania określonych ról, musimy sami akceptować innych.
Kiedy zastanawiam się dalej, przychodzi mi na myśl otoczenie, które jest interesujące i stanowi pewnego rodzaju wyzwanie.
Chętnie coś robię, lubię być w ruchu, lubię wypróbowywać różne rzeczy, coś budować, majsterkować. Chętnie bawię się materiałami, przedmiotami - a przy tym moim celem nie jest osiągnięcie czegoś wielkiego.
Zastanawiające jest to, że w takich sytuacjach przychodzi mi do głowy najwięcej pomysłów.
O wiele trudniej jest, gdy znajdę się przy biurku. Tutaj potrafię tylko świetnie formułować pomysły, które już egzystują w mojej głowie! Przychodzą one do niej w innych miejscach - w drodze, podczas zakupów, w kawiarni...
Właściwie wcale nie jest to takie dziwne: warunkiem kreatywnych zachowań jest dążące w różnych kierunkach, toczące się po wielu torach myślenie - to znaczy takie myślenie, które nie przebiega w logicznych łańcuchach, lecz raczej na szeroko zakrojonych polach.
Aby myślenie to w ogóle doszło do skutku, potrzebne są określone bodźce oraz takie otoczenie, które nie tylko toleruje zabawę, ale wręcz do niej dąży.
W gruncie rzeczy jest to taka sytuacja, która znacznie różni się od codziennej, normalnej rzeczywistości pedagogicznej. Tam w silniejszym stopniu rozwijana jest reprodukcyjna inteligencja, co jest wynikającą z dzisiejszych planów nauczania koniecznością. Uwaga skierowana jest przede wszystkim na racjonalne myślenie. Tam, gdzie w głównej mierze dąży się do zdobycia pewnych treści, wiedzy, a nie określonych sposobów zachowania, nie ma dużo miejsca na typowe cechy kreatywnych ludzi.
A więc gdzie tak naprawdę rozwijana jest wrażliwość, spontaniczność, elastyczność, umiejętność innego wyobrażania sobie różnych rzeczy i procesów oraz oryginalność -gdzie są one rzeczywiście realizowane, a nie tylko wymieniane w preambułach?
Należałoby na nowo zdefiniować pojęcie nauki, wraz z uwzględnieniem otoczenia, w którym się ona odbywa, sposobów jej przekazywania oraz zachowania, prowadzącego do zdobycia wiedzy.
(...)

strona redakcyjna

fragment tekstu

spis treści (lub początek spisu treści)

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót