Zrodlo - informacje o książce

Plany wynikowe w katechezie - szkoła podstawowa kl.4-6

ks. Jan Szpet, Danuta Jackowiak (red.)

fragment tekstu:

(...)
Planowanie w katechezie
Planowanie
Planowanie procesu nauczania i wychowania oraz podejmowanie związanych z tym decyzji to jedno z ważniejszych dydaktyczno-wychowawczych aspektów pracy nauczyciela-katechety. Należy do jego warsztatu zawodowego. Niezbędność planowania ujawnia się w wielu płaszczyznach życia szkoły. Wspomaga efektywność procesu kształcenia, zapewnia rytmiczność prowadzonej działalności oraz osiągnięcia uczniów, pozwala lepiej rozwijać i wykorzystać potencjał ucznia i nauczyciela, umożliwia integrację kształcenia. Jest warunkiem koniecznym, podyktowanym potrzebą jasnej, klarownej koncepcji kształcenia, ułatwiającej codzienną pracę nauczyciela oraz kontrolę nadzoru pedagogicznego. Chroni pracę katechety przed chaotycznością i przypadkowością oraz pozwala właściwie ją oceniać. Efektem finalnym jest dobro ucznia. Dla uczniów jest czynnikiem mobilizującym, wpływającym na końcowe efekty, pozwalając dostrzec sens procesu dydaktycznego oraz zrozumieć celowość poszczególnych zadań i strategii nauczania i oceniania. "Plan zapoczątkowany przez nauczyciela daje "wyczucie kierunku" zarówno uczniom, jak i jemu samemu, uczniom w dodatku uświadamia cele ukryte w zadaniach dydaktycznych wskazanych im do wykonania". Owocem tak pojętego planowania powinno być uzdolnienie katechizowanych do samodzielnej pracy i rozwoju wiary oraz świadomy udział w liturgii i życiu Kościoła. "Trzeba, aby nauczanie było uporządkowane według pewnych zasad, czyli przekazywane w sposób systematyczny, aby nie było improwizowane, ale udzielane według ustalonego planu, dzięki któremu osiągnie swój jasno określony cel" (CT 21).
Planowanie obejmuje następujące czynności:
- ustalenie ogólnych celów i zadań nauczania i wychowania, które mają być wykonane w określonym czasie,
- wytyczenie celów szczegółowych,
- operacjonalizacja celów,
- wskazanie, jakimi metodami i środkami te zadania można zrealizować i jak dokonywać kontroli i oceny uzyskanych wyników,
- ustalenie kryteriów wymagań,
- organizację odpowiednich ćwiczeń.
(...)

strona redakcyjna

spis treści (lub początek spisu treści)

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót