I. Anatomia wypowiedzi Gdy ktoś chce coś powiedzieć od siebie A. Zawartość rzeczowa Co chcę zakomunikować B. Ujawnienie siebie Co mówię o sobie C. Relacja wzajemna Co myślę o tobie i jaki jest nasz wzajemny stosunek D. Apel Do czego chciałbym ciebie nakłonić E. Wypowiedź jako przedmiot rozpoznawania 1. Wypowiedź i informacja 2. Wypowiedź spójna i niespójna
II. Słuchanie czworgiem uszu A. "Wolny wybór" odbiorcy wypowiedzi B. Jednostronne stereotypy odbioru 1. "Ucho rzeczowe" 2. "Ucho relacyjne" (ucho drażliwe) 3. "Ucho ujawnienia siebie" (ucho terapeutyczne) 4. "Ucho apelowe" C. Wypowiedź przyjmowana: "dzieło" odbiorcy 1. Niektóre przyczyny błędów odbioru
III. Spotkanie z wynikiem odbioru - wypowiedź zwrotna A. Reakcje "psychochemiczne" B. Rozdzielenie trzech kroków odbioru C. Sprawdzanie realności wyobrażeń D. Odpowiedzialność odbiorcy za własne reakcje
IV. Interakcja Współgranie nadawcy i odbiorcy A. Indywidualne cechy osobowe jako wynik stylu komunikacji B. Interpretacja Kto zawsze zaczyna? C. 1+1= Próba obiektywnego spojrzenia na zależności między stylem komunikacji a cechami osobowymi rozmówców
V. Metakomunikacja - umiejętność następnej generacji?
Część druga Wybrane zagadnienia komunikacji międzyosobowej
I. Ujawnienie siebie przez komunikat A. Lęk przed ujawnieniem siebie 1. Źródła lęku przed ujawnieniem siebie 2. Świat sędziów i rywali - czy tylko efekt wyobraźni? B. Przedstawianie i ukrywanie siebie 1. Techniki imponowania 2. Nakładanie masek 3. Pokazowe pomniejszanie siebie C. Skutki stosowania technik autoprezentacyjnych D. Psychologia jako drogowskaz 1. Spójność - autentyczność 2. Selektywna autentyczność 3. Współbrzmienie E. Czy można nauczyć się być autentycznym? 1. Grupy treningu wrażliwości 2. Zasady pomocnicze 3. "Wielkość w ogołoceniu"?
II. Zawartość rzeczowa komunikatu A. Rzeczowość 1. Strategia pierwsza - "To nie należy do tematu" 2. Strategia druga - "przeszkody mają pierwszeństwo" 3. Rozdział płaszczyzny rzeczowej i relacji w codzienności 4. Dwa rozmijające się tematy - formalny i prawdziwy B. Zrozumiałość 1. Przegląd tematu "zrozumiałość" 2. Czym jest zrozumiałość 3. Pomiar zrozumiałości 4. Poprawianie zrozumiałości tekstów 5. Ćwiczenia zrozumiałego przekazywania informacji
III. Relacja wzajemna osób w wypowiedzi A. Spojrzenie ogólne - "Jak on się do mnie odnosi?" B. Narzędzia rozpoznawania relacji międzyosobowych 1. Dwa wymiary zachowań - partnerstwo poprzez trening zachowań? Postawa partnerska przez trening zachowań? 2. Analiza transakcyjna C. Moje wyobrażenie o rozmówcy D. Dążenie do określania wzajemnych relacji 1. Cztery możliwe reakcje odbiorcy na proponowany rodzaj relacji 2. Trzy podstawowe rodzaje relacji: symetryczna, komplementarna, metakomplementarna 3. Manewrowanie relacją wzajemną 4. Studentka i młody mężczyzna - przykład E. Dalekosiężne skutki wypowiedzi "ustawiających" relacje: obraz siebie 1. Wpływ "wypowiedzi ty" i epitetów na tworzenie obrazu siebie 2. Tworzenie "nicponia" przez negatywne oceny 3. Obraz siebie "twórcą" doświadczeń 4. Unikanie i zniekształcanie przeżyć wewnętrznych F. Jak obchodzić się z zaburzeniami relacji 1. Wyjaśnianie relacji międzyosobowych G. Usprawnienie płaszczyzny relacji Spróbujmy wreszcie po ludzku!
IV. Element apelu w komunikacji A. Wypowiedź i jej skuteczność - dwa zadania komunikacji B. Bezskuteczność niektórych apeli 1. Opór wobec apelu zależny od stanu relacji wzajemnych 2. Nieprzydatność apeli, gdy chodzi o zamiary sięgające "w głąb" 3. Apel może być kradzieżą inicjatywy 4. Apel uniemożliwia zachowania spontaniczne 5. Apel jako dysonans C. Apele ukryte (w podtekstach) 1. Dlaczego ukryte apele wydają się korzystne? 2. Sprzeczna z apelem reakcja odbiorcy 3. Ukryty charakter apelowy wypowiedzi rzeczowych 4. Niektóre strategie reklamy: przedstawienie, przewidywanie konsekwencji, tworzenie skojarzeń 5. Świat pojęć zawierających apele