I. Od ogólnej do szczegółowej psychologii komunikacji
II. Narzędzia pracy i myślenia psychologii komunikacji
A "Kwadrat wypowiedzi"
B. Diabelskie koło relacji międzyosobowych 1. Małżeństwo 2. Wychowanie dzieci 3. Życie zawodowe 4. Relacje otwarte i utajone
C. Kwadrat wartości i rozwoju osobowego 1. Zasada budowy 2. Jak zbudować kwadrat wartości? 3. Podstawowe kwadraty wartości w komunikacji międzyosobowej a) Autentyczność a branie pod uwagę skutków b) "Miłująca walka" - akceptacja i konfrontacja 4 Od kwadratu wartości do kwadratu rozwoju osobowego 5. Zdemaskować polaryzację w dyskusji
III. Rozmaite style zachowań w dynamice relacji międzyosobowych
A. Styl bierno-zależny, czyli "Pomóż mi!" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Autonomia i odpowiedzialność za siebie
B. Styl ratownika, czyli "Na mnie możesz liczyć" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Samodzielność a potrzeby b) Opieka a wymagania c) Zainteresowanie a dystans
C. Styl altruistyczny, czyli "Ja się nie liczę" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Wiara w siebie a ofiarność b) Wiara w siebie: umiejętność mówienia "ja" i "nie" c) Agresja i duch walki
D. Styl poniżająco-agresywny, czyli "Wszystko przez ciebie!" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne a) Techniki górowania b) Mężczyźni a kobiety w pracy zawodowej c) Wychowanie d) Dialog polityczny 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Konfrontacja i rehabilitacja wypowiedzi "ty" b) Szacunek dla innych a poczucie godności własnej c) Sprzeciw a uznanie d) Ćwiczenie e) Sztuka pozytywnego przeformułowywania f) Bezpośredniość a takt g) Konfrontacja a wgląd w siebie h) Ćwiczenie
E. Styl uzasadniający siebie, czyli "Ja jestem w porządku" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Wydajność a sensowność b) Ćwiczenia
F. Styl kontrolująco-określający, czyli "Ja mam rację (ty nie masz racji)!" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia a) Mistrz i wzorowy uczeń b) Surowi rodzice i zbuntowana młodzież 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Niedyrektywne prowadzenie rozmowy b) Dyrektywność i niedyrektywność w pedagogice,terapii i pracy z dorosłymi c) Samokontrola a "pozwalanie sobie"
G. Styl dystansujący się, czyli "Tylko bez emocji!" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia a) Diabelskie koło dystansu i bliskości b) Zalecenia dla partnera skłonnego do bliskości c) Zalecenia dla partnera dystansującego się 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Jasne określenie ról a autentyczne spotkanie międzyosobowe b) Gotowość do swobodnych kontaktów a zachowywanie rezerwy c) Język bliskości d) Odbiór empatyczny a słuchanie diagnostyczne e) Odrębność a więź f) Otwarcie na siebie dla dystansującego się?
H. Styl dramatyzująco-wylewny, czyli "Zobaczcie, jaki jestem!" 1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne 2. Systemowy kąt widzenia 3. Kierunki rozwoju osobowego a) Otwartość a dyskrecja b) Mówienie o sobie a dialogiczne partnerstwo