Zrodlo - informacje o książce

Sztuka rozmawiania - część 2 Rozwój osobowy

Friedemann Schulz von Thun

spis treści:

Zanim zaczniesz czytać


I. Od ogólnej do szczegółowej psychologii komunikacji


II. Narzędzia pracy i myślenia psychologii komunikacji

A "Kwadrat wypowiedzi"

B. Diabelskie koło relacji międzyosobowych
1. Małżeństwo
2. Wychowanie dzieci
3. Życie zawodowe
4. Relacje otwarte i utajone

C. Kwadrat wartości i rozwoju osobowego
1. Zasada budowy
2. Jak zbudować kwadrat wartości?
3. Podstawowe kwadraty wartości w komunikacji międzyosobowej
a) Autentyczność a branie pod uwagę skutków
b) "Miłująca walka" - akceptacja i konfrontacja
4 Od kwadratu wartości do kwadratu rozwoju osobowego
5. Zdemaskować polaryzację w dyskusji


III. Rozmaite style zachowań w dynamice relacji międzyosobowych

A. Styl bierno-zależny, czyli "Pomóż mi!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Autonomia i odpowiedzialność za siebie

B. Styl ratownika, czyli "Na mnie możesz liczyć"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Samodzielność a potrzeby
b) Opieka a wymagania
c) Zainteresowanie a dystans

C. Styl altruistyczny, czyli "Ja się nie liczę"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Wiara w siebie a ofiarność
b) Wiara w siebie: umiejętność mówienia "ja" i "nie"
c) Agresja i duch walki

D. Styl poniżająco-agresywny, czyli "Wszystko przez ciebie!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
a) Techniki górowania
b) Mężczyźni a kobiety w pracy zawodowej
c) Wychowanie
d) Dialog polityczny
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Konfrontacja i rehabilitacja wypowiedzi "ty"
b) Szacunek dla innych a poczucie godności własnej
c) Sprzeciw a uznanie
d) Ćwiczenie
e) Sztuka pozytywnego przeformułowywania
f) Bezpośredniość a takt
g) Konfrontacja a wgląd w siebie
h) Ćwiczenie

E. Styl uzasadniający siebie, czyli "Ja jestem w porządku"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Wydajność a sensowność
b) Ćwiczenia

F. Styl kontrolująco-określający, czyli "Ja mam rację (ty nie masz racji)!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
a) Mistrz i wzorowy uczeń
b) Surowi rodzice i zbuntowana młodzież
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Niedyrektywne prowadzenie rozmowy
b) Dyrektywność i niedyrektywność w pedagogice,terapii i pracy z dorosłymi
c) Samokontrola a "pozwalanie sobie"

G. Styl dystansujący się, czyli "Tylko bez emocji!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
a) Diabelskie koło dystansu i bliskości
b) Zalecenia dla partnera skłonnego do bliskości
c) Zalecenia dla partnera dystansującego się
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Jasne określenie ról a autentyczne spotkanie międzyosobowe
b) Gotowość do swobodnych kontaktów a zachowywanie rezerwy
c) Język bliskości
d) Odbiór empatyczny a słuchanie diagnostyczne
e) Odrębność a więź
f) Otwarcie na siebie dla dystansującego się?

H. Styl dramatyzująco-wylewny, czyli "Zobaczcie, jaki jestem!"
1. Obraz zewnętrzny, apel podstawowy i tło psychiczne
2. Systemowy kąt widzenia
3. Kierunki rozwoju osobowego
a) Otwartość a dyskrecja
b) Mówienie o sobie a dialogiczne partnerstwo


Perspektywy
Przypisy
Bibliografia

strona redakcyjna

wstęp (lub początek wstępu)

fragment tekstu

notka

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót