I. Od ogólnej do szczegółowej psychologii komunikacji
Sposób, w jaki prezentujemy siebie i tworzymy więzi międzyludzkie, ma decydujący wpływ na nasze osobiste szczęście i rozwój zawodowy. Dawniej pierwszą lokatę zajmował tutaj wrodzony talent - posiadanie go lub brak. Obecnie jesteśmy bardziej uwrażliwieni na zdolności komunikacyjne i rozwój osobowości. Nic więc dziwnego, że wiele osób w naszym kraju w ostatnich latach zetknęło się z psychologią komunikacji międzyosobowej - na rynku pojawiło się mnóstwo książek na ten temat, pod tym kątem prowadzi się terapię, zajęcia w grupach otwarcia, kursy w ramach doskonalenia zawodowego, godziny wychowawcze w szkole. Można powiedzieć, że psychologia komunikacji jest obecna zarówno w kształceniu zasadniczym, jak i szkoleniu specjalistycznym, gdy chodzi o nauczycieli i lekarzy, bankowców i policjantów, techników i żołnierzy, ekipy kierownicze i ludzi biznesu. Na przykład, doskonalenie ekip kierowniczych w zakresie komunikacji wiąże się z tym, że ludzie ci - po latach kształcenia zawodowego - nagle wchodzą "między ludzi" i to od razu na płaszczyźnie instytucjonalnej, którą wyznaczają czynniki tak sobie przeciwstawne jak: współpraca i konkurencja, hierarchia i kolegialność, humanizm i efektywność, współodpowiedzialność i konieczność samodzielnego podejmowania decyzji, otwartość i dyskrecja. Badania prowadzone wśród ekip kierowniczych i ekspertów w dziedzinie doskonalenia zawodowego mówią, że przed szefami i kierownikami "jutra" staje przede wszystkim