Zrodlo - informacje o książce

Drogi miłości ukrzyżowanej (książka)

Adam Szustak OP

notka:

Czy wiara w istnienie wszechmocnego i dobrego Boga jest możliwa do pogodzenia z faktem istnienia w świecie cierpienia? Oto pytanie, z którym od wieków mierzą się filozofowie, teologowie i zwykli ludzie. Podejmuje je również prof. Eleonore Stump. Próbuje na nie odpowiedzieć w oparciu o filozofię św. Tomasza z Akwinu oraz narracje biblijne, m.in. opowieści o Hiobie, Samsonie, Abrahamie i Marii z Betanii. W rezultacie powstaje monumentalne dzieło tom pierwszy i drugi, w którym autorka idealnie równoważy filozoficzną erudycję i dociekliwość z poruszającą życiową ludzką perspektywą.

"Tematem, którym zajmuję się w tej książce, jest problem cierpienia. Tylko najbardziej naiwni lub stronniczy spośród nas byliby skłonni zaprzeczyć temu, jak powszechne i dotkliwe jest w świecie cierpienie. Czy można utrzymywać, że istnieje wszechwiedzący, wszechmocny i doskonale dobry Bóg, nie rezygnując przy tym z powszechnie podzielanego przekonania o obecności na świecie cierpienia?"

Pisze autorka. I dodaje:

"Niektórzy filozofowie, mający wpływ na toczącą się w początkach XX wieku dyskusję o problemie zła, odpowiadali na to pytanie przecząco i posuwali się aż do twierdzenia, że istnienie zła jest logicznie nie do pogodzenia z istnieniem Boga. Jak wyraźnie pokazała jednak dalsza filozoficzna dyskusja nad problemem zła, takie twierdzenie jest trudniejsze do utrzymania, niż pierwotnie wydawało się to jego zwolennikom".

W skrócie:

- wnikliwa analiza w dwóch tomach pojęć zła, bólu, cierpienia w Bożym świecie, twórcze podjęcie klasycznych wątków teodycei;

- historie o Hiobie (cierpienie a to, co drugo osobowe), o Samsonie (samoniszczące się zło), o Abrahamie (pragnienia serca), o Marii z Betanii (złamane serce i wstyd);

- biblijne narracje jako ikoniczna reprezentacja całego wachlarza ludzkich cierpień, swoiste "Arystotelesowskie kategorie" cierpienia.

(Rh)

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót