Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnej
abp Józef Życiński
spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I Inspiracje chrześcijańskie w rozwoju nauk przyrodniczych Schyłek fizyki arystotelesowskiej Antyheurystyczne funkcje metafizyki Arystotelesa Nowożytne próby unifikacji fizyki Paradygmat zagubionej Księgi Bóg jako wszystko we wszystkim Metodyka czytania dwóch Ksiąg Zagubiony wymiar Konflikt Księgi Przyrody i interpretacji Księgi Pisma w dramacie Galileusza Rekonstrukcja dramatu Fakty a interpretacje
CZĘŚĆ II Religijne wizje przyrody a geneza nauki nowożytnej Buddyzm - kontemplacja maja zamiast praw przyrody Islam - wszechmoc Boga a przygodność świata empirii Panteizm a transcendencja Boga wobec przyrody Metafizyka i wyobraźnia w przyrodniczym obrazie świata Zdroworozsądkowy empiryzm a geneza newtonowskiej zasady grawitacji Heurystyczne funkcje metafizyki w nauce Metafizyka w nowej fizyce Matematyka jako jeżyk fizyki Jak rozumieć matematyczność przyrody? Matematyczność a literackość przyrody Filogeneza matematyczności świata Matematyczność a przewidywalność Idealizacja a matematyzowalność Wnioski
CZĘŚĆ III Antropologiczne aspekty powstania i rozwoju nauki Kosmiczna ojczyzna człowieka Kosmologiczne granice wyobraźni Chrześcijańska afirmacja racjonalności Intelektualne korzenie humanizmu Personalistyczne przesłanie scholastyki Dialog nauki z wiarą a filozoficzne pytania współczesnej fizyki Ideologia "trzeciej kultury" w "nowej fizyce" Fizyka a mistyka w ujęciu Capry Metafizyka i mistyka u Hawkinga Chrześcijańska wizja integracji poznawczej Ewolucja w ewolucyjnym pojmowaniu przyrody Integracja intelektualna w wizji nauki u Jana Pawła II Antyintelektualizm we współczesnej krytyce Oświecenia Retoryka zamiast epistemologii Przygodność bez prawdy Prawda jako wartość w społeczeństwie pluralistycznym Ponadsystemowa wspólnota myślenia