Zrodlo - informacje o książce

Dzieła św.Teresy od Jezusa Tom I.Księga życia

Św. Teresa

wstęp:

(...)
I. WSTĘP OGÓLNY
Ostatnie wydanie dzieł św. Teresy od Jezusa ukazało się w roku 1962 z okazji 400-lecia fundacji klasztoru Św. Józefa w Awili. Dała ona początek utworzeniu nowej gałęzi Karmelu pod nazwą Karmelitów i Karmelitanek Bosych. W ciągu tych 20 lat studia nad działalnością piśmienniczą Świętej osiągnęły rezultaty zdumiewające, z których największym jest fakt ogłoszenia św. Teresy od Jezusa Doktorem Kościoła.
1. FAKT BEZ PRECEDENSU W HISTORII KOŚCIOŁA POWSZECHNEGO
Papież Paweł VI w dniu 27 września 1970 r. ogłosił św. Teresę od Jezusa Doktorem Kościoła Powszechnego mimo przeciwnej dwutysięcznej tradycji, która ten zaszczytny tytuł przyznawała wyłącznie mężczyznom. W ciągu długiej historii Kościoła tylko 30 Świętych Mężów otrzymało tytuł Doktora Kościoła Powszechnego. Aby zrozumieć niezwykłość ogłoszenia pierwszej kobiety Doktorem Kościoła, trzeba przypomnieć, że przez blisko 2 tysiące lat teologowie i papieże odmawiali tego tytułu kobietom, chociażby posiadały inne wymogi do doktoratu, jak wzniosłą świętość życia, niezwykłą wiedzę teologiczną i duży wpływ wychowawczy na Lud Boży.
Teologowie, opierając się na tekstach św. Pawła Apostoła: "Niewiasty niech milczą w kościołach" (l Kor 14, 34) i "Nie pozwalam niewieście nauczać" (l Tm 2,12), przez długie wieki twierdzili, że zakazy św. Pawła odnoszą się także do przyznania świętym kobietom doktoratu Kościoła Powszechnego, czyli nauczania przez pisma. Egzegeza biblijna ostatnich czasów wykazała, że powyższe teksty, zwłaszcza pierwszy, odnoszą się do zebrań liturgicznych w kościołach, czyli świątyniach, w których św. Paweł zakazywał kobietom nauczać biorąc pod uwagę ówczesną mentalność, nie przyznającą kobietom prawa przemawiania publicznego. Dzisiaj mentalność zmieniła się na korzyść kobiet. Kobiety przemawiają i nauczają na kongresach, na zebraniach publicznych, w parlamentach wykazując zdolności społeczne, polityczne i naukowe.
Kościół zawsze uznawał równość kobiet i mężczyzn w dziele zbawienia. Szczególnie podkreślił to Sobór Watykański II, który w Konstytucji dogmatycznej o Kościele wyraźnie określił, że "Duch Święty uświęca Lud Boży nie tylko przez sakramenty i posługiwanie kapłańskie, lecz także rozdziela Ťdary swojeť między wszystkich wiernych niezależnie od płci i pozycji społecznej, którymi czyni ich zdolnymi do odnowy i budowania Kościoła" (Lumen gentium, 12).
Sobór Watykański II najwyższe uznanie dla godności i znaczenia kobiet w Kościele wyraził w Posłaniu do kobiet: "Kościół jest dumny, jak wiecie, z tego, że podniósł i wyzwolił kobietę, że sprawił, iż w ciągu wieków, w różnicy charakterów jaśniała jej równość zasadnicza z mężczyzną. Lecz idzie godzina, godzina wybiła, kiedy powołanie kobiety spełnia się w pełni, kiedy kobieta zdobywa w społeczeństwie wpływ, promieniowanie, władzę nigdy dotąd nie osiągnięte" (AAS 58/1966/12).
Wybiła więc dla kobiet ich godzina w Kościele, wybiła też dla Teresy godzina doktoratu. Papież Paweł VI wyraźnie powiedział: "Zegar Opatrzności wybił godzinę Teresy! Ona to nauczyła nas iść głównym szlakiem na drodze modlitwy i współżycia z Bogiem.(...)

fragment tekstu

Warning: mysqli_num_rows() expects parameter 1 to be mysqli_result, bool given in /chicago/linki2.php on line 44



Powrót